1. לקצרים בזמן - כל התורה בפוסט אחד!
  2. מבוא
  3. מהו מדד?
  4. פיאסקו ההשקעות המנוהלות (עתידי)
  5. מהן קרנות נאמנות?
  6. מדידת ביצועי תיק השקעות
  7. עקרונות בבניית תיק השקעות
  8. מה שמים בתוך התיק?
    • אבני הבניין של תיק השקעות (עתידי)
    • ארגז הכלים המנייתי המסונן (עתידי)
    • הרכבת פלח המניות המושלם (פוסט נוכחי)
    • ארגז הכלים האגחי (עתידי)
    • נכסים משלימים (עתידי)
    • הבשורה האירית בשקלים (עתידי)
  9. שלבי הקמת התיק
  10. תיקים לדוגמא
  11. תחזוקת התיק
  12. לקריאה נוספת

גישה מתודית להרכבת הפלח המנייתי בתיק

29/10/2021 | 26 תגובות | 11 דקות קריאה

זהו פוסט "חכם", הנתונים שלו מתעדכנים באופן תדיר ואוטומטי. יתכנו טעויות או שיבושים בנתונים. אשמח אם תעדכנו אותי במייל או דרך הפייסבוק אם תזהו בעיה כלשהי.

מאחר ומניות הן מנוע הצמיחה של תיק השקעות פסיבי, החשיבות של אופן הרכבת הפלח הזה היא עצומה, למרות שהיא משנית בחשיבות להקצאת הנכסים (כמה אחוז להקצות לפלח המנייתי).

למה בכלל זה כזה issue להרכיב את פלח המניות? חשבתי שמספיק לקנות ת"א 125 וללכת לדוג...


התאוריה הפסיבית מתווה כי עלייך להשיג פיזור כמה שיותר רחב של שוק המניות העולמי. בד בבד עלייך לעשות זאת בעלות נמוכה ובמעט ניירות ככל הניתן. באופן אידיאלי נרצה לכסות את השוק כולו (כיסוי של 100%), בנייר בודד שעלותו 0% עגול. אם היה נייר בודד שמכסה את כל העולם בדמי ניהול קרובים ל-0%, חיינו כמשקיעים היו מדהימים ומשעממים להחריד ופוסט זה לא היה נוצר מעולם.

אז דרישות לחוד ומציאות לחוד. בחיים האמיתיים, חלק מהדרישות לא יכולות להתקיים כלל וחלק לא יכולות להתקיים במקביל. לגבי סוגיות הכיסוי ודמי הניהול, כל שננסה לעשות זה לשאוף ל-100% ול-0% בהתאמה אבל בדיוק לא נהיה שם אף פעם. יתרה מכך, בהשקעות כמו בחיים כולם, יש tradeoff בין רצונות שונים. במקרה הזה, מי שיגש למלאכת ההרכבה של פלח המניות, ימצא את עצמו במהרה בפני התלבטות לגבי הניירות שיש לשים בתיק כדי לקיים את הקווים המנחים בתיק שלו באופן הקרוב ביותר לאידאל, כאשר ככל שינסה להשתפר בסעיף אחד, זה יבוא על חשבון סעיף אחר.

מה מנסים לעשות כאן?


לפוסט זה שתי מטרות. הראשונה היא לחשוף את הקורא לאפשרויות שונות להרכבת פלח המניות בתיק ההשקעות. לטובת כך יוצגו מספר חלופות על פי היצע הניירות העדכני בבורסה. סבורני שיש עוד אפשרויות נוספות שלא יוצגו כאן.

המטרה השניה והחשובה יותר היא להמחיש את התמורות בין החלופות בהיבט פיזור, עלות ופשטות. בכדי להתמודד עם תהליך הבחירה בהינתן ריבוי אפשרויות, מוצע כאן תהליך בו ניתן ציון בשיטת "רמזור" לכל פרמטר וניתן גם ציון משוקלל לכל חלופה. המדרוג כמו כל מדרוג הוא סובייקטיבי והבחירה אם לאמץ אותו נתונה לשיקול דעתו של הקורא. אין כל כוונה להמליץ על ההרכב בעל הציון המשוקלל הגבוה ביותר (שניתן לצרכי שעשוע שלי בלבד), למרות שבכל צחוק יש נימה של אמת. המטרה האמיתית של תהליך זה היא לעורר מחשבה לגבי "מה סדרי העדיפויות שלפיהם תיבחר החלופה". אין תשובה אחת נכונה (אם היתה קיימת לא היה צורך בפוסט) וכל קורא יעדיף פיתרון אחר לפי שיקוליו וטעמו האישי.

שיטת הבניה והדירוג


אני מציג מספר פיתרונות לפלח המניות. מספר הניירות בפיתרונות הללו נע מנייר בודד ועד לחמישה ניירות. התיקים נבחרו באופן שאין תיק יחיד שמנצח בנוקאאוט בכל הפרמטרים ואין תיק שמפסיד בנוקאאוט בכולם. בכל צמד תיקים שיבחנו זה מול זה יהיה תיק שעדיף במשהו.

כלל מנחה בתוך קשת הפיתרונות המוצעים הוא בראש ובראשונה השאיפה לכסות כמה שיותר מהעולם במגוון קומבינציות של ניירות.

כל נייר שנבחר לתוך קומבינציה זו או אחרת מכסה נתח מסוים מתוך שוק המניות העולמי. הטבלה הבאה מציגה את בנק הניירות שישמשו בקומבינציות השונות והכיסוי של כל נייר בשוק העולמי:

שם נכס מס' נייר שם נייר כיסוי עולמי
מניות עולם 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 85.0
ארה"ב שווי שוק גדול 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 46.88
מניות אירופה 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 16.91
מניות שווקים מתפתחים 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 12.0
מניות יפן 1146463 קסם Nikkei225 ETF 6.2
ארה"ב שווי שוק בינוני ומטה 5124284 איביאי מחקה Russell 2000 5.86
מניות קנדה 1146075 קסם SP/TSX 60 ETF 2.9
מניות אוסטרליה 5124128 MTF מח‏ SP/ASX 200 1.9

אחוז של כל נייר בתיק מסוים נקבע עפ"י החלק שמכסה הנייר בעולם מתוך אחוז הכיסוי הכולל של התיק. דמיינו מצב של שתי שמיכות: קטנה וגדולה שלא מספיקות לכסות יחד את המיטה ו"נמתחות" עד שמצליחות.

כפועל יוצא משימוש בהרכבים שונים, דמי ניהול המשוקללים של כל הרכב שונים.

בכדי לאפשר לכם השוואה מושכלת שתביא לידי ביטוי את האספקטים השונים ה"נלחמים זה בזה" ובכדי להוסיף קצת פלפל, לכל תיק ניתן דירוג על סמך מספר פרמטרים. זה נעשה באופן הבא:


  1. ציון עבור כיסוי של תיק את השוק העולמי - הכיסוי העולמי נקבע כאחוז העולם המכוסה ע"י הקומבינציה הנבחנת, ומחושב ע"י סכום הכיסויים של כל הניירות. הציון הוא חלוקה של התוצאה ב-10.

  2. ציון עבור דמי ניהול - דמי הניהול מחושבים כממוצע משוקלל של כלל התיק. הציון נקבע כך שכאשר דמי ניהול הם 0.05% ומטה ניתן ציון 100 וכאשר 0.4% ומעלה ניתן ציון 0.

  3. ציון פשטות - הפשטות נקבעת עפ"י מספר ניירות באופן שתיק עם נייר בודד זוכה ל-10 ואילו תיק עם 6 ומעלה ל-0.

הציון הסופי של כל תיק הוא הממוצע של 3 הציונים. מוזמנים לאמץ את השיטה, לחלוק עליה, לטייב אותה או רק לקחת ממנה את דרך החשיבה בכדי להגיע לתובנה הנכונה עבורכם.

כעת נעבור על האפשרויות השונות להרכבת הפלח המנייתי ונבחן אותן לאור הדירוג המוצע.

קרן אחת למניות ענק בארה"ב


לעוס עד כאב ועדיין פשוט, זול ולגיטימי - מניות ענק בארה"ב בלבד. נרצה או לא אבל ה-S&P 500 מייצג כ-46.88% מהכלכלה העולמית, נתח שלא רק שלא ניתן להתעלם ממנו אלא ניתן לשקול לבחור אותו לבדו לכיסוי הפלח המנייתי. המדד נפוץ מאוד ויש ריבוי של מכשירי השקעה זולים שחושפים אליו. אל מול יתרונות הפשטות והמחיר של הפיתרון הזה, ה"סנופי" (S&P 500) לוקה בפיזור וזה עקב האכילס של חלופה זו.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
ארה"ב שווי שוק גדול 100 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.05%

טבלת הציונים:

כיסוי עולמי פשטות עלות סופי
ערך 46.88% 1 ניירות 0.05%
ציון 4.7 10.0 10.0 8.2

קרן אחת לכל העולם


פעם חלום בהקיץ, היום כל העולם בלחיצת כפתור בעלות אטרקטיבית ובשקלים. חברת המדדים MSCI מנהלת מדדים שונים ואחד הרלוונטיים ביותר עבור המשקיע הפסיבי הוא ACWI שחושף את המשקיע לכ-85.0% מכלל העולם. בחוץ נותרות בעיקר מניות שווי שוק קטן. שימוש בנייר בודד שכזה הוא פיתרון פשוט מאוד ומפוזר מאוד ביחס לאלטרנטיבות. הפשרה המסוימת היא העלות שנוטה להיות יקרה מעט יותר, אך עדיין אטרקטיבית מספיק בכדי להפוך פיתרון זה לחלופה להתלבטות אמיתית.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 100 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.20%

טבלת הציונים:

כיסוי עולמי פשטות עלות סופי
ערך 85.00% 1 ניירות 0.20%
ציון 8.5 10.0 6.0 8.2

מתחילים "לסבך"


החלופות הבאות מגיעות בכדי לספק פיתרון מפוזר יותר מהסנופי וזול יותר מה-ACWI תוך פגיעה ב"אלגנטיות" של התיק ע"י העלאת מספר הניירות.

זה המקום לגעת בסוגיית הפשטות שנפגעת ככל שמרכיבים את הפלח המנייתי מיותר מנייר יחיד. השלכות צפויות הן ריבוי פעולות בשוטף של קניה ואיזון ואולי אף עמלות גבוהות יותר עקב כך. חיסרון נוסף, למרות שקשה לכמת אותו, הוא השפעה על המשקיע בפן הפסיכולוגי. תיק השקעות פסיבי זו חתונה קתולית שיש להתמיד בה עידן ועידנים. המורכבות עלולה להיות גורם שאט אט "מכרסם" במשקיע ומעורר אצלו חרטה.

סיטואציה אפשרית נוספת היא הופעתה של "קומבינציה טובה יותר" בחלוף הזמן. לצורך המחשה, אין, נכון לכתיבת שורות אלו, נייר יחיד שמכסה את העולם מחוץ לארה"ב כדוגמת VXUS האמריקאי. זו הסיבה שמשקיע שמעוניין ליצור כיסוי עולמי דרך ניירות הנסחרים בארצנו, יפנה לאלטרנטיבות שמכסות באופן "נחות" יותר (שימוש ב"מניות אירופה") או מסובכות יותר (אירופה + שווקים מתפתחים + יפן, למשל). לא מן הנמנע שבבוא העת, יופיע נייר יחיד שמאפשר את כיסוי "יתר העולם" באופן יעיל וזול ביחס למה שהמשקיע בחר במקור. הרי כל הזמן שוק הקרנות הולך ומשתכלל. במצב זה, המשקיע עשוי למצוא עצמו מול התלבטות האם לשלם מחיר של אירוע מס בכדי "לשדרג", האם לבצע קניות חדשות מהניירות החדשים או האם להישאר באותה דרך. לא טריוויאלי.

בנימה אישית, אציין שעמדתי מול דילמה דומה כאשר מחירו של ACWI הופחת ל-0.2% בזמן שבאותה עת הייתי מושקע בנייר שעוקב אחר מדד MSCI World. לבסוף מכרתי את כל האחזקה שלי בנייר המקורי לצורך רכישת הנייר החדש. היה מדובר בהתלבטות לא פשוטה וגם באירוע מס שבחרתי לספוג מתוך חשיבה על הטווח הארוך.

כעת אציג את החלופות בכיסוי הפלח המנייתי ברמה זו או אחרת מ-2 ניירות ועד 5 ניירות.

2 קרנות


זו אפשרות לא נפוצה באופן מיוחד בקרב משקיעים בארץ, אך אני רואה אותה יותר מלגיטימית. מוצע כאן סיבוך שולי של התיק, ע"י העלאת מספר הניירות בפלח המניות מאחד לשניים, ע"י הוספת נייר עבור אירופה לצד נייר למניות ענק בארה"ב. השינוי מוביל לשיפור דרמטי בכיסוי שוק המניות תוך העלאה זניחה של העלות המשוקללת.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
ארה"ב שווי שוק גדול 73 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 27 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.07%

טבלת הציונים:

כיסוי עולמי פשטות עלות סופי
ערך 63.79% 2 ניירות 0.07%
ציון 6.4 8.0 9.0 7.8

3 קרנות


"השילוש הקדוש" הוא איזון מעניין נוסף בין מחיר וכיסוי שנהיה פופולארי מאוד מאז כניסת קרנות בלאקרוק לארץ. קומבינציה זו מייצגת מעל 75% מהעולם בדמי ניהול של 0.1%. כאמור, שום דבר לא בא בלי ויתור ועם 3 ניירות, התיק מתחיל להסתבך, ובאופן די מהותי לטעמי. שלושה ניירות זו אולי כמות לא אסטרונומית, אבל אם בתיק פלחים נוספים חוץ ממניות לטובת פיזור גם על פני קבוצות נכסים שונות, התוצאה עשויה להתגלות כתיק שחוטא לעיקרון הפשטות.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
ארה"ב שווי שוק גדול 62 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 22 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
מניות שווקים מתפתחים 16 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.09%

טבלת הציונים:

כיסוי עולמי פשטות עלות סופי
ערך 75.79% 3 ניירות 0.09%
ציון 7.6 6.0 9.0 7.5

שתי החלופות הבאות הן עבור חסידי הפיזור, שלא מוכנים לשלם על ACWI ומוכנים במקום לשלם בפלח מנייתי מסובך למדי. יש לשים לב שהתוספות לתיק בחלופות הבאות הן של כ-7% בלבד. המשקיע צריך לשקול בכובד ראש אם כדאי לו לייקר את התיק ולסבך אותו בעבור תרומה קטנה למדי זו. הדילמה עשויה להתחדד אם בתיק פלחים נוספים כגון אג"ח, שיפחיתו עוד יותר את האחוז של ניירות אלו מתוך כלל התיק ויעמידו בספק את משמעות התרומה שלהם להתנהגות הכוללת.

4 קרנות


קל לשכוח שהשקעה בסנופי לא שקולה להשקעה בכל ארה"ב. אחרי הכל הסנופי עוקב אחרי 500 חברות בלבד. גדולות ומצליחות ככל שיהיו, יש עוד לא מעט חברות בכלכלת הענק. בחלופה זו מצרפים את מדד Russell 2000 המייצג את מניות שווי שוק בינוני ומטה בארה"ב והחולש על כ-5.86% מהכלכלה העולמית.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
ארה"ב שווי שוק גדול 57 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 21 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
מניות שווקים מתפתחים 15 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18
ארה"ב שווי שוק בינוני ומטה 7 5124284 איביאי מחקה Russell 2000 0.43

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.11%

טבלת הציונים:

כיסוי עולמי פשטות עלות סופי
ערך 81.65% 4 ניירות 0.11%
ציון 8.2 4.0 8.0 6.7

5 קרנות


מי שלא מסתפק ב-4 קרנות יוכל לעלות ל-5. אחרי הכל, יש כלכלה לא זניחה בכלל שאיכשהו, פעמים רבות, נופלת בין הכיסאות מאחר ובעוונותיה היא שוק מפותח מחוץ לארה"ב ואירופה. זו כמובן יפן שמהווה כ-6.2% מהכלכלה העולמית. על אף עידן ועידנים של ביצועי שפל בבורסה של יפן, יש לה בוודאי מקום בתיק השקעות פסיבי ומפוזר גלובאלית.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
ארה"ב שווי שוק גדול 53 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 19 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
מניות שווקים מתפתחים 14 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18
ארה"ב שווי שוק בינוני ומטה 7 5124284 איביאי מחקה Russell 2000 0.43
מניות יפן 7 1146463 קסם Nikkei225 ETF 0.58

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.14%

טבלת הציונים:

כיסוי עולמי פשטות עלות סופי
ערך 87.85% 5 ניירות 0.14%
ציון 8.8 2.0 7.0 5.9

מה עושים כשיש נכסים נוספים פרט למניות?


בתיק השקעות מפוזר, פעמים רבות נרצה לשלב נכסים בעלי קורלציה נמוכה למניות בכדי לשפר את יחס התשואה לסיכון. זה נידון בהרחבה במאמר אודות חשיבות הפיזור. דוגמא חביבה עלי לתיק שכזה היא תיק כל העונות. נשאלת השאלה: כיצד למשקל את הניירות של פלח המניות כדי לשלב נכסים נוספים? התשובה היא פשוטה מאוד וכשיש נכסים נוספים, בעצם עושים scale לכל הפלח המנייתי. אם למשל משקיע רוצה להקצות 70% לפלח המניות, הוא יצטרך לחשב את המשקל של כל נייר בפלח המנייתי, כך שיחדיו יתפסו 70%. איך עושים זאת בפועל? אם פלח המניות מורכב מנייר יחיד אז ברור שהמשקל שלו שווה למשקל של פלח המניות כולו (70% בדוגמא זו). אם בפלח המנייתי 3 ניירות, אז מכפילים את המשקל של כל נייר בתוך הפלח, כפי שהוצג בדוגמאות, ב-0.7 ומקבלים את המשקל בתוך התיק הכולל.

מה עושים במכשירים שבהם האפשרויות מוגבלות כגון קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה?


פוסט זה זה, כמו גם הסדרה כולה מתרכז בתיק השקעות בניהול עצמי. מה שנאמר כאן תקף גם ל-IRA, שם נוכל לבחור בעצמנו את הניירות.

במכשירים "מנוהלים", כגון קופת גמל להשקעה, קרן השתלמות (עבור מי שלא ב-IRA) ופנסיה, הידיים כבולות למדי. כל שניתן לעשות שם זה לבחור מסלול פסיבי שמחקה את המדד הרחב ביותר מתוך היצע האפשרויות המוגבל. נכון לכתיבת שורות אלו, ברוב המקרים, האפשרות הסבירה העיקרית היא מסלול S&P 500 שקיים במגוון בתי השקעות. בהסתכלות על סך הנכסים כתיק אחד גדול (תיק בניהול עצמי וקרן השתלמות למשל) התוצאה עשויה להיות משקל יתר לכלכלת ארצות הברית. לא אופטימלי אבל גם לא אסון גדול אם תשאלו אותי. הנחמה היא שאם ביום מן הימים יוצעו מסלולים מחקי מדדים רחבים יותר, ניתן יהיה לנייד אליהם את הכספים ללא אירוע מס.

מה עם מניות ערך?


יהיו כאלה שימחאו נגד אי מתן משקל יתר למניות ערך, מניות קטנות, מניות ערך קטנות, ריט ויתר רעיונות מעניינים שאני פוגש לא מעט בתיקי השקעות מודרניים.

זהו מדריך ה essentials. קיימות גישות "מתקדמות" שמתבססות על מה שמוצג במאמר זה ומוסיפות תיבול ע"י מתן דגש בתיק לתת קבוצות של מניות, כגון מניות ערך קטנות. יש לא מעט היגיון בשיטות אלו בכדי לנסות ולתת תשואה עודפת או לשפר יחס תשואה לסיכון. רעיונות אלו לא ידונו כאן, אך יהיה להם מקום לדיון עתידי. That said, האפשרויות שהוצגו כאן הן, לטעמי האישי, נקודת פתיחה יותר ממצויינת לפלח מניות בתיק השקעות פסיבי. שיפורים וכיולים מעבר למה שהוצג כאן הם יותר עניין של טעם אישי שלמרות שניתן לשקול אותם, ניתן באותה מידה גם להיצמד ל-basics.

כמה מילים על איזונים


האינסטינקט הראשוני אומר שעליה בכמות ניירות בפלח המניות מסבכת את פעולת האיזון. יש בכך רק אמת חלקית. מי שתיק ההשקעות שלו הוא 100% מניות ומקים אותו, לצורך הדוגמא, לפי השילוש הקדוש, לא יצטרך לאזן את התיק כלל. מדוע? אם למשל כלכלת ארה"ב תתכווץ, בהתאם יתכווץ שווי האחזקה עבור הנייר שמכסה את ארה"ב כלומר המשקל היחסי שלו בתוך סך הניירות המכסים את פלח המניות יפחת. אבל, כאשר הגישה היא לבנות את פלח המניות לפי שווי שוק, מדובר בשינוי לפיו ארה"ב תתפוס באופן אוטומטי את חלקה כפי שמשתקף משווי השוק שלה. גם בתוך מדד ACWI משקלה של ארה"ב יפחת באותה מידה. כלומר, מספיק שביום בניית התיק נפלג את הניירות של פלח המניות בהתאם למשקלם בכלכלת העולם, כדי שמנקודה זו ואילך הפלח יהיה מסונכרן עם מדד שווי שוק עולמי.

אלו חדשות מעולות, אבל יש כמה סייגים.

הסייג הראשון הוא שבשלב הצבירה (קניית ניירות) או צריכה (מכירת ניירות) ידרש המשקיע לבצע יותר פעולות וגם יצטרך לבצע זאת באופן שהיחסיות בין הניירות בפלח המניות תישמר בהתאם למשקלם בכלכלת עולם ברגע הפעולה. יידרש כאן אקסל די מדויק.

סייג שני, שאם בתיק יש משפחות נכסים נוספות שאינן מניות, אז גם בלי קשר לצבירה או צריכה של התיק יידרשו איזונים בהיקף משמעותי (גם המצב של תיק משייט; "drifting"). למשל מי שיש ברשותו נייר עבור אג"ח במשקל של 50% ו-3 ניירות (השילוש) לכיסוי שוק המניות יוכל לגלות יום אחד שהשילוש בכללותו, תופס כ-55% מהתיק. במצב זה יידרש המשקיע למכור 2.5% של פלח המניות בכדי לקנות 2.5% של פלח האג"ח. כאן זה מתחיל להסתבך מאחר ויש למכור באופן פרופורציונלי, 2.5% מכל אחד מ-3 הניירות המרכיבים את פלח המניות, ואולי על הדרך לשלם יותר עמלות. כידוע, אם פעולה אינה מגיעה למינימום המוגדר בחשבון המסחר, ידרש המשקיע לשלם את המינימום בכל זאת.

מה כדאי לעשות?


חמושים בכל שנאמר בפוסט הזה, תצטרכו לחשוב מה סדר העדיפויות שלכם בתהליך הבנייה של פלח המניות והתיק באופן כללי. יש מי שיעדיף את הפשטות והפיזור ויבחר ב-ACWI. יש מי שירצה את הפשטות והמחיר וייבחר בסנופי מיודעינו. ויש מי שירצה לשפר את הפיזור תוך שימור מחיר נמוך מאוד וייבחר בשילוש הקדוש. אין תשובה גלובאלית ויש רק מה שנכון למשקיע הספציפי. מומלץ גם לחשוב על ההחלטה בקונטקסט של התיק בכללותו. למשל, מי שבוחר בקומבינציה של 3 ניירות אבל יש לו גם סחורות, זהב ואג"ח, ימצא את עצמו עם תיק של 6 ניירות. זה לא מתאים לכל אחד.

המלצתי האישית היא לנסות לחשוב גם מעט קדימה לגבי "החיים לצד התיק" ולא רק על "כאן ועכשיו". תיק השקעות הוא, בתפיסה שלי, חבר לחיים ובכדי לשמר את החברות הזו יש לבנות אותו בצורה שאנו שלמים איתו ואוהבים אותו לנצח.

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד: 0.07% לכל הניירות בשקלים (קרנות מחקות, קרנות סל, מניות). עמלת מינימום של 3 ש"ח.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

mishka_durak, haymiz ו-2 נוספים אהבו את זה

הפרק הקודם: פיזור

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

26 תגובות

ש. ג בתאריך 29/10/2021, 14:10

הי, האם יש יתרון לרכוש את תעודות הסל שהזכרת דרך הבורסה ישראלית? או שיש איזשהי עדיפות דרך IB?

ובאופן כללי, צר לי אם פספסתי, היכן אתה מנהל את תיק ההשקעות שלך?

זיק הולילנד הגיב לש. ג בתאריך 31/10/2021, 05:39

כל הנושא של IB הוא גדול מאוד ובשלב זה אני לא נוגע בו באתר.
כשמשקיעים דרך ישראל, בעצם חוסכים את הצורך בהגשת דוח למס הכנסה, מאחר והניכוי מבוצע במקור. בנוסף, כשקונים בשקלים, חוסכים את עלויות המרות המט"ח.
בתפיסה שלי, אם יש ניירות באיכות טובה בארץ בשקלים, אין סיבה ממשית לפתוח חשבון בברוקר זר. מאז שהגיעו לארץ הקרנות של איישרס, בהחלט יש כאן לא מעט קרנות איכותיות שחושפות למדדי מניות חו"ל רחבים בעלות קרא עוד »

י.ל בתאריך 18/11/2021, 16:59

תודה רבה על המידע, כתוב מעולה!
מה אתה אומר על השילוב של S&P500+ACWI+EM
יש חפיפה גדולה בין ACWI לבית היתר, לי זה מרגיש שACWI זו מעין כרית ביטחון שנעה בקצב סולידי, S&P500 הוא גם כרית ביטחון אבל עם תשואות יתר על ACWI, ו-EM זה מנוע צמיחה.
אשמח לדעתך

זיק הולילנד הגיב לי.ל בתאריך 19/11/2021, 18:32

בוא נבין מה קורה פה:
תמהיל עולמי בו יש משקל יתר לארה"ב ולשווקים מתפתחים על חשבון אירופה. זה בעצם שקול ללומר שאתה מאמין בארה"ב ומתפתחים ולא מאמין באירופה. אם אתה שלם עם זה, אז מצוין. לי, באופן אישי, אין איזו אינטואיציה אם יש סיבה לבצע הערכה כזו ועל כן אני הולך על החלוקה הרגילה לפי שווי שוק.

אבי בתאריך 25/04/2022, 09:59

פוסט לא פחות ממעולה - התוכן והכתיבה.
כמה מחשבות / תהיות:
- מה עם small cap שהוא לא Russell? סטייל ZPRV / ZPRX (איריות שנסחרות בגרמניה) - במידה והיית משלב אותם עם msci acwi איזה משקל היית נותן לכל אחד (הכוונה לתיק של 3 קרנות acwi/zprv/zprx) ? יתרון של russell בקרן ישראלית מניח שממוסה לפי מדד מחירים לצרכן.
- עוד מחשבה ב small cap מה עם iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לאבי בתאריך 26/04/2022, 05:43

שאלות מעניינות.
ראשית, המאמר זה הוא תחנה למשקיע מתחיל ונמנעתי להעמיס פה מושגים כדי למנוע מצב של הצפה והיעדר השקעה.

- לגבי ההתלבטות אם לצרף את הנייר WSML או ניירות העוקבים אחר מניות ערך קטנות, אני בגישה שאם כבר לסבך את התיק אז לפחות לטובת תשואה עודפת (בציפיה). על כן, ה-2 קרנות של ה small cap value הן רעיון מעניין.
- אישית אני כל כך מקדש את הפשטות שכרגע אין לי תוספת כזו. קרא עוד »

YBD הגיב לזיק הולילנד בתאריך 14/09/2023, 06:34

הד"נ של IMID ירדו ל0.17%
זה משנה לדעתך את הכדאיות של שילוש קדוש (0.1 משוקלל)/ ACWI דנ(0.2%) דרך בלקרוק בארץ לעומת IMID בLSE באופן משמעותי?

https://www.ssga.com/ie/en_gb/institutional/etfs/funds/spdr-msci-acwi-imi-ucits-etf-spyi-gy

תומר בתאריך 26/08/2022, 13:56

היי, הוספת בתחילת הפוסט טבלה שלכל מניה ציינת את אחוז הכיסוי העולמי שלה. מאיפה אני יכול להשיג את המידע הזה? אני מעוניין לבצע איזון לניירות בתיק שלי בהתאם לגודל הכלכלות הנוכחי.

זיק הולילנד הגיב לתומר בתאריך 26/08/2022, 18:00

הטבלה מבוססת על המדד ACWI IMI, המשקף את כל השוק העולמי.
מצרף את ההרכב העדכני
https://www.msci.com/research-and-insights/visualizing-investment-data/acwi-imi-complete-geographic-breakdown

Ziv Glazer בתאריך 13/10/2022, 15:58

אחלה פוסט :)
אשמח לדעת אם יש פוסטים שמסבירים נושאים כמו קרנות איריות והשקעה דרך ibi

זיק הולילנד הגיב לZiv Glazer בתאריך 05/06/2023, 19:27

טרם, אך ממש בקרוב. הירשם לניוזלטר.

שיר בתאריך 10/11/2022, 15:31

איזה סיבה יש לא לקנות פשוט את מה שעם הציון הכי גבוה?

זיק הולילנד הגיב לשיר בתאריך 12/11/2022, 04:52

כנראה שהסיבה ללמה לא היא הסובייקטיביות באופן קביעת הציון. אם זה לא מפריע, אז אין סיבה שלא.

גל בתאריך 23/12/2022, 08:14

פוסט מעולה זיק! אהבתי את התובנות, החישובים והכתיבה העניינית והממוקדת.
מעניין אותי לדעת מה דעתך על לקחת את ה"שילוש הקדוש" ולהוסיף לו את הראסל 2000?
(בכך גם מגדילים את הפיזור ל- 81% וגם משקיעים בהרבה מאוד חברות קטנות עם פוטנציאל צמיחה גדול יותר)

זיק הולילנד הגיב לגל בתאריך 23/12/2022, 18:08

בעצם זו חלופת 4 קרנות שמופיעה בפוסט. מצוינת לדעתי.

מתן בתאריך 11/04/2023, 15:28

היי פוסט מעולה!
שאלה בקשר ליפן, אם אני מבין נכון יש קרן אירית שמחקה את יפן והאיזור. האם זה לא עדיף מקסם אף על פי שלא נסחרת בארץ?

זיק הולילנד הגיב למתן בתאריך 11/04/2023, 15:32

אכן רעיון טוב. יש לשים לב לעלויות מסחר. במידה והקרן נסחרת בדולרים אז דרך אקסלנס יעלה רק 5$ לטרייד.

liron בתאריך 06/05/2023, 07:53

למה לפתוח IRA ולא לקנות את השילוש הקדוש דרך הבנק?

זיק הולילנד הגיב לliron בתאריך 06/05/2023, 08:20

ההבדל העיקרי זה דמי ניהול. מאוד יקרים בבנק וזולים בבית השקעות. הבדל שיכול להגיע למאות אלפי שקלים לאורך חיי השקעה.

didi הגיב לזיק הולילנד בתאריך 07/07/2023, 12:42

בבנק הדיגיטלי אין דמי ניהול

שלומי חמיצר בתאריך 12/05/2023, 09:01

מה 25% שחסר בקרן עולמית מחקה?
השאלה באה מתוך חשיבה לכסות הכל
ולקנות מה שחסר
ואז עיקרו הפשטות נשאר

תודה

זיק הולילנד הגיב לשלומי חמיצר בתאריך 12/05/2023, 09:07

התכוונת ל15%. מה שחסר אלו מניות בעלות שווי שוק קטן.

שלומי חמיצר הגיב לזיק הולילנד בתאריך 12/05/2023, 12:34

איזו אופציה אפשרי במצב כזה?
כוונתי לאיזו קרן או מוצר היית בוחר

ועוד שאלה, האם לתסף כל מיני דברים מסביב
כמו למשל ריט או קרן סל מחקה מטבעות וירטואליים וכדו׳ נכנסות לתיק או שזה נקרא השקעה אלטרנטיבית?

זיק הולילנד הגיב לשלומי חמיצר בתאריך 13/05/2023, 15:46

הכי נפוץ זה להוסיף WSML לכיסוי עולמי. כל יתר התוספים לגיטימיים אבל יהיו בגדר פיזור בין משפחות נכסים ולא פיזור של פלח מנייתי. בהחלט אפשרי. לא הייתי מגזים איתם אבל זה עניין של טעם.

עדי נירהוד בתאריך 05/06/2023, 19:23

היי,
אני ממש בהתחלה ועם השילוש הקדוש. גיליתי עכשיו את נושא המדד בעולמי מול דולר בשילוש (או בסנופי לפחות).
מנסה להבין אם יהיה איזה חסרון להחזיק חצי תיק בשילוש וחצי בעולמי.
תודה

יונתן בתאריך 15/01/2024, 22:07

האם נכון להיום אי.בי.אי. מחקה (4D)י Russell 2000 היא הדרך הזולה ביותר לחכות את המדד? אין קרן אירית שעושה את זה בדמי ניהול נמוכים יותר?

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.