1. לקצרים בזמן - כל התורה בפוסט אחד!
  2. מבוא
  3. מהו מדד?
  4. פיאסקו ההשקעות המנוהלות (עתידי)
  5. מהן קרנות נאמנות?
  6. מדידת ביצועי תיק השקעות
  7. עקרונות בבניית תיק השקעות
  8. מה שמים בתוך התיק?
    • אבני הבניין של תיק השקעות (עתידי)
    • ארגז הכלים המנייתי המסונן (עתידי)
    • הרכבת פלח המניות המושלם
    • ארגז הכלים האגחי (עתידי)
    • נכסים משלימים (עתידי)
    • הבשורה האירית בשקלים (עתידי)
  9. שלבי הקמת התיק
  10. תיקים לדוגמא
  11. תחזוקת התיק
  12. לקריאה נוספת

גלריית תיקי השקעות בניהול עצמי בשיטת "עשה זאת בעצמך"

17/09/2021 | 36 תגובות | 14 דקות קריאה

זהו פוסט "חכם", הנתונים שלו מתעדכנים באופן תדיר ואוטומטי. יתכנו טעויות או שיבושים בנתונים. אשמח אם תעדכנו אותי במייל או דרך הפייסבוק אם תזהו בעיה כלשהי.

הקדמה


עוד לפני ש-"עלילות זיק" הפך לבלוג, הוא היה, בדימיון שלי, מקום שבו פיננסים פוגשים טכנולוגיה ואוטומציה. אחת החתיכות בפאזל הזה היא יצירת מרחב שבו קוראים מקבלים תמונה אובייקטיבית, מהימנה, נוחה ובעיקר עדכנית אודות האפשרות ליצור תיק השקעות פסיבי, יעיל, זול, פשוט ומפוזר. הרי, אין זה סוד, שאחד החסמים הניצבים בפני המשקיע המבולבל הוא היעדר דוגמאות קונקרטיות שיהוו קצה לחוט לאיך לקפוץ למים הקרים של שוק ההון.

לאור הצורך הזה השקתי את גלריית תיקי השקעות. בגלריה תוכלו למצוא מגוון תיקי השקעות פסיביים, רובם קלאסיים ששמעתם עליהם ממקומות אחרים. התיקים שונים מאוד אחד מהשני בכמות הנכסים המרכיבים, סוג הנכסים המרכיבים, ברמת הסיכון הכוללת. כנגזרת מכך, התיקים נבדלים בקהלי היעד שהם יכולים להתאים עבורם.

למרות השוני, ישנם קווי דימיון בנוגע לאופן הרכבת התיקים. בהרכבת תיק השקעות יש, בהגדרה, אינסוף אפשרויות. המרחב להתפזרות הוא אינסופי אף הוא. אז בכדי למקד, בייחוד את הקוראים אובדי העצות, יצרתי אסופה של תיקים שנבנו לאור קווים מנחים מאוד ברורים. הרעיון המסדר הכללי שעמד לנגד עיניי היה זמינות, פשטות וצמצום עלות.

קו מנחה ראשון הוא היותם של כלל התיקים מורכבים מניירות הנסחרים בבורסת ארץ הקודש בשקלים. יהיו שיאמרו שההיצע בארץ דל ושהניירות המוצעים לא מאפשרים הרכבה מודולרית מספיק, זולה מספיק ומפוזרת מספיק של התיק. אני טוען שהיצע המוצרים מחקי המדד בארץ השתפר וכעת ניתן לומר שהוא בהחלט מספק. קפיצת מדרגה אדירה התבצעה לפני שנתיים עם כניסת קרנות איריות מבית בלאקרוק שהנן מוצרים באיכות גבוהה, דמי ניהול נמוכים ויעילות במיסוי דיבידנד. זאת ועוד, אני טוען שגם הזמינות המיידית של הניירות בבורסה שלנו הוא יתרון בהיבט הפסיכולוגי בייחוד למשקיעים מתחילים. הוא מייתר את הצורך לחקור ברוקרים זרים או שהוא חוסך את הצורך בתשלום עמלות נלוות כגון המרת מט"ח. על כן, לשיטתי, היצע המוצרים בארץ מאפשר בחירה של ניירות שמתאימים בהחלט לרוח ההשקעה הפסיבית בהיבט פיזור, עלות וצבירת דיבידנד (נדבר על היתרונות של הדבר במקום אחר). את כלל המוצרים מחקי המדד ששווה להתלבט מתוכם בתהליך הרכבת התיק ניתן לפגוש במערכת למיפוי קרנות נאמנות.

קו מנחה שני הוא פשטות. התיקים פשוטים בהיבט שאין אף תיק המורכב מיותר מ-6 ניירות. קיימות אפשרויות לבצע מיקרו-אופטימיזציות לתיקים ולשפר בעשירית אחוז את הכיסוי של שוק המניות העולמי. ראיתי תיקים, כולל קלאסיים, המורכבים מ-10 ניירות ויותר. במסגרת קביעת הנבחרת הנוכחית, כל תיק שמורכב ממעל 6 ניירות נותר בחוץ. יש משהו שרירותי במספר 6, אבל זה מה שיש. אני מאמין שאם פיתרון הוא מסובך מדי הוא לא יכול להיות נכון או לכל הפחות אין לו יתרון מובהק על פני פיתרון פשוט. כמו כן, לפחות עבורי, קשה מאוד להתמיד במשהו מסובך. תיק השקעות פסיבי צריך ללוות משקיע במשך שנים ארוכות. בכדי שיהיה מדובר בחברות אמיתית ולא בגיהנום, ייטב, לדעתי, לבחור בפיתרון פשוט שנעים למראה עיניים, קל להבנה ולתחזוקה.

קו מנחה שלישי הוא עלות. בכל פלח שהתיק מקצה, נעדיף, תמיד, את המוצר הזול ביותר שיש בנמצא. מנגנון מובנה בגיבוש התיקים מתעדף ניירות זולים אך נותן עדיפות גבוהה לקרנות איריות שלהן יתרון במיסוי דיבידנד ויציבות דמי ניהול, יתרונות שעשויים להצדיק עלות מעט גבוהה יותר ביחס לקרנות מקומיות.

הרעיון היה, שקורא שפוסע את צעדיו הראשונים בעולם ההשקעה הפסיבית ועדיין תועה בדרכו, יוכל לעיין במגוון של תיקים מוכנים ולקבל רפרנס לאיך תיק השקעות פסיבי, זול ומפוזר יכול להיראות על תצורותיו השונות. המגוון כאן הוא אמנם גדול אך הוא עדיין סופי ונותן תמונת מבט ממוקדת יחסית בתוך סבך האפשרויות האינסופי. מהתבוננות בקשת של טקטיקות יהיו קוראים שיוכלו לסמן באופן מיידי את התיק שעונה למטרותיהם וגישתם להשקעות. אחרים יוכלו להסתפק בשאיבת השראה מתיק אחד או יותר ולסנן מתוך הדוגמאות רעיונות שמתאימים להם בדרך להתאמת התיק המדויק עבורם גם שאינו מופיע ברשימה המוצגת כאן.

פוסט זה נלווה בקשר בל ינתק לגלריית תיקי השקעות. התיקים הם אותם תיקים. ההבדל הוא שהגלריה בנויה בצורה טכנית יותר וגם מאפשרת הצגת גרפים של התיקים. כאן הדגש הוא על לספר את הסיפור של התיקים ולהוות פרק בתוף רצף הידע שנבנה בתוך הספר "תיק השקעות פסיבי".

בהכנת פוסט זה נעזרתי במספר מקורות באנגלית, כדוגמת זה וזה, וזה.

בפוסט זה נעזרתי בעבודה המופתית של הסולידית משנת 2017 שבה הנגישה את התיקים הקלאסיים לראשונה בעברית.

הערה: לכל התיקים, התשואה הרב שנתית, יחס השארפ וסטיית התקן מחושבים בין השנים 2016-היום.

תיק 100% מניות


ואולי את כל מלאכת ההשקעה הפסיבית ניתן לחתום בבחירת נייר אחד המכסה את שוק המניות בפיזור הטוב ביותר שיש בנמצא? התנאי לביצוע מהלך שכזה הוא אופק השקעה ארוך וגם אופי מתאים. בטווח הארוך המניות, בלי ספק, יתנו את התשואה הטובה ביותר, אך זו תהיה מלווה בטלטלות רבות. בכדי לשרוד את רכבת ההרים, ידרש חוסן מנטלי שלא כל אחד ניחן בו.

האם ניתן לייחס לתיק של נייר יחיד מעמד של תיק השקעות? רבים השייכים לאסכולת ההשקעות הפסיביות סבורים שהתשובה היא חיובית. הרי מה בעצם אנו מייצרים כאן? תיק בסיכון גבוה מאוד בעל פיזור עולמי פנטסטי. ערך מוסף של קונסטלציה זו הוא הפשטות המדהימה שחוסכת לחלוטין את הצורך לביצוע איזונים תקופתיים. הרכבה זו היא דוגמא קלאסית שתיק יכול להיות מפוזר מאוד מבלי להיות מסובך. על כן, אם להשתחרר מהצורך לסבך בכדי להרגיש שהמהלך שלנו נכון, בהינתן סיבולת סיכון מתאימה, מדובר בפיתרון אלגנטי, מפוזר וזול למדי לתיק השקעות שגם צפוי לתת תשואה מעולה לאורך זמן. לתיק זה תשואה רב שנתית ממוצעת של 8.96% וסטיית תקן של 12.44%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 100.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.20%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

8.96%

תשואה ב-2024

3.86%

תשואה ב-2023

26.22%

סטיית תקן

12.44%

יחס שארפ

0.67

השילוש הקדוש, מאת מיקה שור


זהו תיק נוסף של 100% מניות אך הפעם בהרכבה מ-3 ניירות. בהיבט מסוים, מדובר בתיק בעלי פרופיל סיכון זהה לתיק המורכב מנייר אחד. בהרכב המוצע במקום להשתמש בנייר יחיד המכסה את השוק העולמי, משתמשים בנייר במשקל של 60% המכסה את שוק המניות האמריקאי, נייר במשקל 25% המכסה את אירופה ונייר במשקל 15% עבור שווקים מתפתחים. קומבינציה שכזו מספקת פיזור טוב של שוק המניות העולמי ומהווה כיסוי של 85% ביחס ל-ACWI. אז יש כאן פשרה מסוימת בהיבט הפיזור וגם גריעה מהפשטות אך הרווח המהותי הוא בהיבט חיתוך בדמי הניהול בכחצי. מה חשוב יותר - המחיר או הפשטות והכיסוי? כל משקיע ודרכו הוא. שתי הדרכים לגיטימיות ותלויות בהשקפת עולם. באופן צפוי, תיק זה משיג ביצועים דומים מאוד לתיק 100% מניות, המורכב מנייר בודד, עם תשואה רב שנתית ממוצעת של 9.54% וסטיית תקן של 12.15%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 25.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
מניות שווקים מתפתחים 15.0 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.09%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

9.54%

תשואה ב-2024

3.72%

תשואה ב-2023

25.69%

סטיית תקן

12.15%

יחס שארפ

0.74

תיק השקעות לילד בכיתה ב


יורדים מעט בהקצאת המניות מ-100% ל-90% ומקבלים את התיק המכונה בפי יוצרו פול פארל, תיק השקעות לילד בכיתה ב. זמן הוא, כאמור, חברו הטוב ביותר של המשקיע הצעיר. בהינתן אופק ההשקעה הארוך של ילד, אין כל ספק שבכדי למצות עד תום את פוטנציאל התשואה מהתיק, ייטב אם תיק ההשקעות שלו יהיה מוטה באופן קיצוני לנכסי סיכון כגון מניות. הרי לאורך זמן רב הסיכון שבהשקעה מנייתית פוחת. למשל הבדיקה הבאה מראה שבכל פרק זמן של 20 שנה מ1932 ועד ימינו, מי שהשקיע ב-S&P 500 הרוויח בממוצע כ-11% בשנה. היו כמובן עיתויים טובים פחות אבל באף מקרה סכום ההשקעה לא פחת. על כן, לא בכדי פול פארל מתאר את סיפורה של אמא שנותנת לבנה מתנה של 10,000$ ליומולדת 8. אם האמא תשקיע לבנה במסלול אגרסיבי כמו שפארל מציע, עד גיל 28, בסבירות גבוהה על סמך נתוני העבר, יעמוד לרשות בנה סכום של 56000$ (בהנחת תשואה של 9% שנתית מהתיק). ההרכב שמציע פארל כולל 3 ניירות. נייר אחד במשקל של 10% מוקצה לאג"ח ו-2 ניירות לכיסוי שוק המניות - נייר במשקל 60% מוקצה לשוק האמריקאי ונייר במשקל 30% עבור יתר העולם מחוץ לארה"ב. ניתן היה לייצר תיק זה דרך 2 קרנות, ע"י שימוש בקרן בודדת לכיסוי כלל עולמי בפלח המנייתי במקום 2, אך כשמדובר בקלאסיקה משתדלים להיצמד למקור ככל הניתן. התשואה הממוצעת עבור התיק היא 9.27% וסטיית תקן של 11.52%. מאחר וסיכון הולך יד ביד עם תשואה, שניהם צפויים להיות נמוכים במעט מאשר ב"תיק השילוש הקדוש" ובתיק 100% מניות.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות שאר העולם 30.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי כללי 10.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.08%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

9.27%

תשואה ב-2024

3.80%

תשואה ב-2023

24.75%

סטיית תקן

11.52%

יחס שארפ

0.75

תיק 3 הקרנות של Bogleheads


סיפורה של ההשקעה הפסיבית אינו שלם מבלי לספר את סיפורו של האיש שמו ידיו הפך את מוצרי ההשקעה הפסיביים והזולים לנחלת הכלל. ג'ון בוגל (John Bogle, 1929-2019) אחראי על ייסודו של בית ההשקעות Vanguard הפופולארי מאוד בקרב משקיעים פסיביים. בוגל האמין בכל מאודו שלאורך זמן השקעה פסיבית תביס את זו האקטיבית ושלדמי ניהול נמוכים ישנו מרכיב דומיננטי בהצלחת ההשקעה. בדצמבר 1975 הוא השיק את הקרן המחקה הראשונה שעקבה, איך לא, אחרי ה-S&P 500. ההתחלה היתה פושרת ונכסי הקרן בתחילת דרכה הסתכמו ב-11 מילון דולר בלבד. אבל בוגל, מאמין בלי סייגים בצדקת ההשקעה הפסיבית, התמיד עם הצעת מוצרים פסיביים למשקיעים וכמו כדור שלג המהפכה שחלם עליה קרמה עור וגידים. במותו, נכסי אותה קרן כבר עמדו על 441 מיליארד דולר. עוד מרכיב חשוב בחזונו של בוגל היה פשטות ההשקעה.

במשך הזמן הוקמה כת מעריצים סביב פילוסופיית ההשקעה של בוגל שמכנה עצמה Bogleheads. ברוחו של המהפכן נכתב הספר The Bogleheads' Guide to the Three-Fund Portfolio. הספר המציג תיק השקעות המורכב מ-3 קרנות שהתאם לחזון בוגל הוא פשוט, פסיבי, זול ומפוזר. בגירסה שמוצגת כאן, משקל של 20% מוקצה לסל אג"ח, 60% למניות ארה"ב ו-20% למניות שאר העולם. תיק זה עדיין נחשב לאגרסיבי מאוד, שכן 80% ממנו מוקצה למניות. ניתן היה לייצר תיק זה דרך 2 קרנות, ע"י שימוש בקרן בודדת לכיסוי הפלח המנייתי במקום 2, אך כשמדובר בקלאסיקה משתדלים להיצמד למקור ככל הניתן. התשואה הממוצעת של התיק היא 8.68% וסטיית תקן של 10.31%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות שאר העולם 20.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי כללי 20.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.08%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

8.68%

תשואה ב-2024

3.70%

תשואה ב-2023

22.33%

סטיית תקן

10.31%

יחס שארפ

0.78

תיק No Brainer


כבר משמו של התיק הנוכחי ניתן להבין שיוצרו, ד"ר ביל ברנשטיין, היה מאמין נלהב בהשקעה פסיבית. האיש היה רב פעלים ובעיסוקו היה נוירולוג, כלכלן תיאורטי, אך התפרסם בעיקר כאחד הסופרים הגדולים בתחום הפיננסים. בין ספריו:

  1. The Intelligent Asset Allocator

  2. The Four Pillars of Investing: Lessons for Building a Winning Portfolio

  3. The Investor's Manifesto

בראייתו של ד"ר ברנשטיין, תהליך בניית תיק השקעות הוא בראש ובראשונה תהליך של הקצאת נכסים. זו הרי תקבע, יותר מכל דבר אחר, את ביצועי התיק ברבות השנים. רק לאחר שהתיק משורטט ברמת הנכסים המרכיבים ומשקלם, יש לפנות לבחירת ניירות ספציפיים, שכן דמי הניהול וההרכב המדויק של הנייר הם חשובים אך שניים בחשיבותם להקצאת הנכסים. בנימה אישית, אני מאוד מתחבר לגישה זו. תהליך תכנון ההשקעה צריך להתמקד קודם באבני הבניין ורק לבסוף במיקרו-אופטימיזציה שבה אסור להפריז יתר על המידה.

התיק הוא אגריסיבי וכולל 75% הקצאה למניות לפי החלוקה - 25% מניות שווי שוק גדול בארה"ב, 25% מניות שווי שוק קטן בארה"ב, 25% מניות שאר העולם. יתר 25% מהתיק מוקצים לאג"ח קצר. התיק הנוכחי הוא מעניין ולא שיגרתי מכמה מבחינות. ראשית, התיק נותן משקל יתר למניות ארה"ב של 66% מתוך סך המניות. זו הטיה לא קיצונית אם כי קיימת. שנית, התיק כולל משקל יתר למניות קטנות בארה"ב. ההקצאה הזו מגיעה מגישת הפקטורים שלפיה מניות קטנות עשויות לתת תשואה גבוהה יותר לאורך זמן ממניות גדולות (S&P 500). שלישית, פלח האג"ח מורכב מאג"ח קצר בלבד. אג"ח קצר הוא פחות תנודתי מהארוך ובהתאם גם נותן תשואה נמוכה יותר. הדבר שקול, כמעט, לאחזקת מזומן בפלח זה. בעידן של ריבית אפסית, שיש לה רק לאן לטפס, מדובר במהלך נפוץ למדי. התשואה הממוצעת של התיק היא 6.54% וסטיית תקן של 11.30%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 25.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
ארה"ב שווי שוק קטן 25.0 1147024 קסם SP SCap600 ETF ממ 0.83
מניות שאר העולם 25.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח קצר 25.0 1146166 קסם ETF תל גוב-שקלי 0-2 0.02

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.26%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.54%

תשואה ב-2024

1.58%

תשואה ב-2023

17.97%

סטיית תקן

11.30%

יחס שארפ

0.52

הצלחה לא קונבנציונלית


התיק נהגה ע"י דיוויד סוונסן, מנהל השקעות באוניבריסטת ייל בספרו Unconventional success. כפי שהשם מרמז, מדובר בהקצאה מאוד לא קונבנציונלית אך מעניינת למדי. מדובר בתיק עם ריבוי יחסי של נכסים מגוונים מאוד. ניתן להסתכל על התיק כחלוקה אגריסיבית למדי של 70% למניות ו-30% לאג"ח. אם נתבונן בפלח המניות, נמצא 30% במניות ארה"ב, 20% ריט, 15% מניות שווקים מפותחים ו-5% לשווקים מתפתחים. בשום צורה, זו לא חלוקה סטנדרטית של פלח מנייתי. אם נבחר סל ריט תוצרת ארה"ב, ניתן לומר שמניות ארה"ב תופסות 71% מפלח המניות. זה בא על חשבון מניות שווקים מתפתחים שתופסות 7% בלבד מפלח המניות (פחות ממשקלן בשוק המניות העולמי). פלח האג"ח מתחלק שווה בשווה בין אג"ח ממשלתי ארוך לבין אג"ח ממשלתי צמוד (15% לכל אחד). ניתן לומר שתיק זה מספק הגנה אינפלציונית למשקיע דרך שילוב משמעותי של ריט ואג"ח צמוד. כמו כן, יש ניסיון למצות תשואה מפלח האג"ח דרך שימוש באג"ח ארוך שצפוי להניב תשואה גבוהה יותר אך במחיר של תנודתיות גבוהה יותר. התשואה הממוצעת של התיק היא 6.09% וסטיית תקן של 10.37%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 30.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
ריט ארה"ב 20.0 5122692 איביאי מחקה SOL US REIT 0.83
מניות שאר העולם 15.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי ארוך 15.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
אג"ח ממשלתי צמוד 15.0 5113386 קסם KTF תל גוב-צמודות 0.28
מניות שווקים מתפתחים 5.0 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.27%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.09%

תשואה ב-2024

-0.83%

תשואה ב-2023

14.46%

סטיית תקן

10.37%

יחס שארפ

0.53

תיק מרגריטה


התיק הזה נוצר ע"י סקוט בורנס, בעל פינה פיננסית ב-Dallas Morning News. האיש מאמין שתיק השקעות צריך להיות מאוזן, יעיל ובעיקר פשוט. על כן, הוא מציע כאן תיק שתכליתו מתבטאת יפה בשמו - אם אתה מסוגל להכין מרגריטה, תצלח גם את הרכבת התיק הזה. מדובר כאן ב-3 חלקים שווים בגודלם של מניות ארה"ב, מניות שאר העולם וסל אג"ח ממשלתי צמוד למדד. נחדד כי בפלח המניות משקל יתר למניות שמחוץ לארה"ב. פלח האג"ח, כולו צמוד למדד, מה שיספק הגנה בתקופות של אינפלציה, אך ישיג ביצועי חסר בתקופות של אינפלציה נמוכה מציפיות השוק ביחס לאג"ח בריבית קבועה. התשואה הממוצעת של התיק היא 6.73% וסטיית תקן של 9.50%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 34.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
אג"ח ממשלתי צמוד 33.0 5113386 קסם KTF תל גוב-צמודות 0.28
מניות שאר העולם 33.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.15%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.73%

תשואה ב-2024

2.13%

תשואה ב-2023

17.14%

סטיית תקן

9.50%

יחס שארפ

0.64

תיק 50-50


מדובר בתיק פשוט מאוד שלא צריך להיות מדען טילים או ד"ר בכלכלה בכדי לייצרו. אך האם זה אומר שהתיק הזה לא נכון? הרי כמעט אין נכון ולא נכון בהשקעות. כל שמשקיע מנסה לעשות זה להשיא תשואה נאותה ביחס לסיכון כספו בשוק תוך שהוא פועל בסביבה של אי ודאות. בכדי להשיג מטרה זו, מספיק, כפי שראינו בלא מעט דוגמאות בכתבה זו, לייצר תמהיל פשוט מאוד של נכסים עם התאמת הקצאה של נכסי סיכון (מניות) לתאוות הסיכון ולאופק של המשקיע.

כל זאת הבין גם משקיע לא אנונימי בכלל בשם הארי מרקוביץ. מצד אחד, מרקוביץ הגה את תורת הפורטפוליו המודרני. לפי התאוריה, קיימת הקצאה מושלמת של מניות ואג"ח בתיק השקעות. מאיזו בחינה הקצאה אידיאלית? אם משקיע מעוניין, לצורך הדוגמא, בתשואה של 7%, קיים תמהיל שיתן זאת בסיכון הנמוך ביותר. על פניו הדבר נשמע חלומי, אבל הבעיה "הקטנה" היא שהקצאה זו ידועה רק בדיעבד ולא ניתן לחזותה מראש כשניגשים להשקעה. יתרה מכך, הקצאה זו משתנה במשך הזמן, כך שאם מצאנו מה היה האופטימום בשנים עברו, אין כל הבטחה שהוא ישמר. על כן, האיש, שכולנו קטוננו ביחס אליו בהיבט ההבנה בפיננסים, השקיע בעצמו באופן פשוט ביותר - 50% במניות ו-50% באג"ח. מה הלוגיקה מאחורי ההקצאה? עניין של תחושה וסיבולת סיכון. זו היתה נקודת האיזון שבה כששוק המניות שבר שיאים, מרקוביץ הרגיש שהוא מרגיש שלם עם הנתח שהוא מקבל. בתקופות שפל? פלח האג"ח היה גבוה מספיק מבחינת מרקוביץ כך שהנפילות בשוק ישוככו והוא לא ירגיש מורת רוח על שהיה כל כולו בתוך שוק המניות ברגע הכי לא מתאים. השקעה טובה היא בראש ובראשונה כזו שמשקיע ירגיש שהיא מתאימה לסיבולת הסיכון שלו ושיוכל להתמיד בה לאורך זמן באש ובמים. אז השאלה שנשאלת - אם הקצאה שכזו התאימה לפרופסור מרקוביץ, למה שלא תתאים לאחרים? התשואה הממוצעת של התיק היא 4.90% וסטיית תקן של 7.15%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 50.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי כללי 50.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.16%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

4.90%

תשואה ב-2024

1.76%

תשואה ב-2023

13.01%

סטיית תקן

7.15%

יחס שארפ

0.60

כעת ניתן לומר, שאנו עוברים אל תוך קטגוריית התיקים הדפנסיביים שמצטיינים יותר בהתאמת תשואה לסיכון ופחות בתשואה לאורך זמן.

תיק כל העונות


התיק פותח ע"י ריי דאליו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם Bridgewater Associates, וצוותו במשך 25 שנים. בהתאם לתאוריה של הפורטפוליו המודרני, הם האמינו כי ניתן למצוא הקצאה אופטימלית של נכסים כך שתתאים למשקיעים לטווח ארוך ותסייע להם במסעם כך שיהיה רווחי מצד אחד אך במקביל גם חלק ומופחת זעזועים. בכדי לעשות זאת הם הכירו בכך שהכלכלה מתנהגת במחזוריות מסוימת וניתן לומר, באופן גס, שעונה רודפת עונה. הם חילקו באופן סכמטי את המחזור הפיננסי ל-4 עונות: עליה בציפיות לצמיחה, ירידה בציפיות לצמיחה, עליה בציפיות לאינפלציה, ירידה בציפיות לאינפלציה. מתוך הסתכלות על "העונות" השונות שמאפיינות את הכלכלה, דאליו זיהה את הנכסים שמיטיבים לבצע בכל אחת מהן. הנכסים המרכיבים את התיק הם מניות שזוהרות בתקופות של צמיחה, סחורות וזהב שנוטים לעלות כשיש אינפלציה ואגרות חוב שעולות בערכן כשיש האטה או ירידה באינפלציה. מעבר לזיהוי הנכסים נדרש היה גם למצוא את המינון המדויק לכל אחד. הטכניקה שבה הושגה המטרה נקראית risk parity שלפיה הסיכון שכל נכס תורם לתיק הוא זהה. על כן מתקבל תיק עם 5 נכסים מגוונים מאוד, בעלי קורלציה נמוכה, שכל אחד תנודתי בפני עצמו ובעל מצבי רוח משתנים אך כשהם חוברים יחד, התנודות מתקזזות ומתקבלת תשואה יציבה יותר. התיק מקצה 30% למניות, 40% לאג"ח ארוך, 15% לאג"ח בינוני, 7.5% לזהב ו-7.5% לסחורות. התשואה הממוצעת של התיק היא 3.91% וסטיית תקן של 5.75%. חשוב לא פחות להתבונן במדד שארפ שאמור לבטא את ערך התשואה לסיכון שבו התיק אמור להצטיין על פני התיקים האחרים: 0.58.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
אג"ח ממשלתי ארוך 40.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
מניות עולם 30.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי כללי 15.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12
זהב 7.5 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
סחורות 7.5 5133699 קסם BB Agriculture KTF 0.83

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.27%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

3.91%

תשואה ב-2024

-0.72%

תשואה ב-2023

8.51%

סטיית תקן

5.75%

יחס שארפ

0.58

תיק זיק


התיק של כותב בלוג זה, מבוסס על "תיק כל העונות". בהינתן זמן קצר יחסית שנותר לי לפרישה המוקדמת שלי, הרעיון היה להסתמך על "תיק כל העונות" שצפוי להתנהג בסטיית תקן נמוכה יחסית, תוך ויתור מסוים על תשואה. שני שינויים בתיק הזה ביחס ל"תיק כל העונות" הם: 1. הגדלת ההקצאה למניות ל-35% על חשבון אג"ח בינוני, 2. פישוט התיק תוך ויתור על סחורות לטובת זהב. גם סחורות וגם זהב אמורים לתת מענה בתקופת אינפלציה ומבחינתי הזהב ראוי לשאת לבדו את הלפיד לטובת יצירת תיק פשוט יותר שיהיה לי קל יותר לתחזק בעתיד לכשידרשו איזונים. ביצועי התיק צפויים להידמות לאלה של "תיק כל העונות". עד כה התשואה היא 4.91%, סטיית תקן של 6.66% ויחס שארפ 0.65.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 40.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי ארוך 35.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
זהב 15.0 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
אג"ח ממשלתי כללי 10.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.31%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

4.91%

תשואה ב-2024

1.00%

תשואה ב-2023

12.39%

סטיית תקן

6.66%

יחס שארפ

0.65

Permanent portfolio

התיק הזה פורסם ע"י הארי בראון בספרו Fail-safe investing. לפי בראון, בדומה לריי דאליו, ניתן ליצור תמהיל של נכסים שכל אחד זורח בתקופה פיננסית אחרת. גם אם הנכסים תנודתיים מאוד, לכשהם חוברים יחד, הם עובדים בצוות ומייצרים תשואה בסטיית תקן נמוכה. ההקצאה השווה של 25% לכל אחד מהנכסים מניות, אג"ח ארוך, זהב ומזומן היא שרירותית משהו, יש שיאמרו. אחרים גם יציינו את ההקצאה הנמוכה באופן חריג למניות וההקצאה הגבוהה לזהב ולמזומן. עם דבר אחד אין להתווכח - התיק הציג לאורך השנים, גם בשוק האמריקאי וגם באדפטציה ישראלית, צמיחה איטית אך עקבית מאוד ובסטיית תקן נמוכה באופן הראוי לציון. התיק הדפנסיבי התאפיין עד כה בתשואה של 5.01%, סטיית תקן של 5.34% ויחס שארפ של 0.83.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 25.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
אג"ח ממשלתי ארוך 25.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
זהב 25.0 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
מזומן 25.0 5111265 PTF תל גוב-מק''מ 0.03

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.35%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.01%

תשואה ב-2024

1.25%

תשואה ב-2023

12.08%

סטיית תקן

5.34%

יחס שארפ

0.83

טבלת סיכום


הערה: לכל התיקים התשואה הרב שנתית, יחס השארפ וסטיית התקן מחושבים בין השנים 2016-היום. הנתונים מתעדכנים באופן שוטף, ניתן לחזור לפוסט בעתיד בכדי לראות לבדוק שינויים.

הערה: ניתן למיין את הטבלה לפי העמודות השונות בטבלה ע"י לחיצה על הכותרת של העמודה הרצויה.

הערה: מי שמעוניין בהצגה גרפית של התוצאות, יוכל לעשות זאת דרך גלריית תיקי ההשקעות.

להורדת נתונים בקובץ csv לחץ כאן

שם תיק תשואה רב שנתית ממוצעת [%] תשואה בשנת 2024 [%] תשואה בשנת 2023 [%] סטיית תקן [%] יחס שארפ
Permanent portfolio 5.01 1.25 12.08 5.34 0.83
תיק 100% מניות 8.96 3.86 26.22 12.44 0.67
תיק זיק 4.91 1.00 12.39 6.66 0.65
תיק 50-50 4.90 1.76 13.01 7.15 0.60
הצלחה לא קונבנציונלית 6.09 -0.83 14.46 10.37 0.53
תיק השקעות לילד בכיתה ב 9.27 3.80 24.75 11.52 0.75
תיק 3 הקרנות של Bogleheads 8.68 3.70 22.33 10.31 0.78
תיק מרגריטה 6.73 2.13 17.14 9.50 0.64
תיק No Brainer 6.54 1.58 17.97 11.30 0.52
תיק כל העונות 3.91 -0.72 8.51 5.75 0.58
השילוש הקדוש, מאת מיקה שור 9.54 3.72 25.69 12.15 0.74
הירושה של וורן באפט 10.78 5.57 27.14 11.20 0.91
טנגו 9.11 3.90 25.68 11.68 0.73

מה הלאה?


בנקודה זו צריכה להיות לכם הבנה סבירה של איך התיק שלכם צריך להיראות, בין אם דרך העתקת תיק קיים או דרך התבססות על תיק קיים וביצוע התאמות. אם אכן נסגרתם על התיק שלכם, וכל שחסר לכם זה ידע לגבי איך קונים את הקרנות הלכה למעשה, תוכלו למצוא הסבר מפורט כאן.

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד: 0.07% לכל הניירות בשקלים (קרנות מחקות, קרנות סל, מניות). עמלת מינימום של 3 ש"ח.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

Itay, mishka_durak ו-2 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

36 תגובות

טלז בתאריך 17/09/2021, 21:26

מה לגבי vt וחברותיה?

זיק הולילנד הגיב לטלז בתאריך 18/09/2021, 11:09

בשלב זה אני מציג רק תיקים תוצרת ארץ מאחר. הפער הוא טכנולוגי תקציבי. לא פוסל בעתיד לפתוח גם לכיוונים הללו.

arielsig בתאריך 18/09/2021, 10:56

היי זיק.
לכמה שנים אחורה מתייחסת התשואה הרב שנתית?

זיק הולילנד הגיב לarielsig בתאריך 18/09/2021, 11:07

מ1.1.16.
זה תאריך החפיפה המינימלי שהצלחתי ליצור בין התיקים כדי לאפשר השוואה הוגנת. יש בארץ קושי אמיתי עקב היסטוריה קצרה לחלק מהניירות. אנסה בעתיד לייבא נתונים מחול בכדי לאפשר יותר היסטוריה.

קיימים תיקים עם היסטוריה ארוכה יותר אך נאלצתי לחתוך אותם לטובת ההשוואה בפוסט. בתוך המערכת של הגלריה ניתן לראות לכל תיק תוצאות מלאות (יש גם ציון של תאריכים).

אציין גם שבחלק מהתיקים אני משרשר ניירות דומים אחורה בכדי לאפשר הסתכלות ארוכה יותר..

Omri בתאריך 18/03/2022, 21:29

תודה על הפוסט - מאוד מאוד עזר לי!
שתי שאלות:
1. מה החלוקה בין מניות ארה״ב/אירופה/שווקים מתפתחים/יפן וכו׳ ב- ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF ? איפה ניתן לראות את זה בצורה ברורה? (כשנכנסתי לעמוד הקרן ראיתי את כל המניות שהם מחזיקים, אבל זו לא החלוקה שאני מחפש)
2. בהמשך ל-1, מה ההבדל בין תיק השילוש הקדוש לתיק מניות העולם? מה נחתך החוצה שם?
תודה!

זיק הולילנד הגיב לOmri בתאריך 20/03/2022, 06:33

לגבי 1, באמת חסר מקום שיתן את החלוקה הזו בצורה מדויקת. בזמנו ביצעתי חישוב ויצא לי 62,22,16. כתבתי על זה בפוסט .
החישוב מבוסס על מדד ACWI IMI שהוא מעט מורחב יותר על פי הנתונים הבאים .
מקום נוסף שיש בו נתונים רלוונטיים הוא מהאתר של MSCI . יש שם עוגה עם משקלים של המדינות הבולטות. לא בדיוק מה שאתה מחפש.



לגבי 2, חסרים שם כמה שווקים מפותחים כגון קנדה, אוסטרליה, יפן. הבדל קרא עוד »

רן סלמן הגיב לזיק הולילנד בתאריך 27/05/2022, 14:19

מה עם מניות ערך ומניות גודל

eyalp בתאריך 30/05/2022, 18:27

ראיתי בבלוג שיש קרנות רבות לאג"ח ממשלתי כללי, האם יש יתרון לזו שציינת פה בכל התיקים (5113428)?

זיק הולילנד הגיב לeyalp בתאריך 30/05/2022, 18:34

לא אין לה יתרון מהותי, היא נבחרה די באופן אקראי מהקטגוריה (כי היא מאוד ותיקה עם הרבה נתונים). אתה יכול לבחור את הקרן הזולה ביותר שהיא 5131792 (0.12% נכון לכתיבת שורות אלה).

eyalp הגיב לזיק הולילנד בתאריך 30/05/2022, 19:01

תודה!

oyanai הגיב לזיק הולילנד בתאריך 27/12/2022, 11:18

בהקשר לשאלה הזו על אג"ח,
במידה ומחפש אג"ח ממשלתי ארוך טווח, מה ההבדל בין קנייה של קרן סל או קרן מחקה (רק השער שנקבע יומית או משתנה)? לקסם יש משניהם באג"ח ממשלתי ויש הבדל במחיר אבל לא מצליח להבין אם יש עדיפות לאחת מהן. תודה.

זיק הולילנד הגיב לoyanai בתאריך 27/12/2022, 11:24

אין הבדל מהותי, שניהם עוקבםי אחר אותו דבר. הייתי דווקא הולך על המחקה שהיא קלה יותר לרכישה.

יוסי בתאריך 29/07/2022, 00:51

היי פוסט מעולה, ופוקח עיניים.
שאלה לגבי - 1159250 - אני רואה שיש כמה גרסאות של הנייר הז, בבורסות השונות. עם הבדלים משמעותיים באחוז התשואה, למה זה קורה? והאם עדיף להשקיע בקרן בגרסה הלונדונית למשל? יש גרף שמראה את ההעקיבה של הקרן הישראלית ל SP? תודההה

זיק הולילנד הגיב ליוסי בתאריך 29/07/2022, 04:27

היי,
הבדלי תשואה בין הגרסאות נובעות משינויים בשערי מט"ח. שינויי מטבע הם נטולי תוחלת תשואה ומתנהגים במחזוריות מסוימת. למשל השקל התחזק ביחס לדולר ב2021 ואילו המגמה השתנתה השנה. על כן, לא רואה ערך בלבחור גירסה שהשיגה יותר בשנים אחרונות, זה ישתנה בהמשך. מסיבה זו הייתי בוחר בפיתרון הפשוט של הגירסה בשקלים.

יוסי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 29/07/2022, 10:50

תודה!

שגיא בתאריך 05/09/2022, 17:46

היי זיק,

איך אתה מסביר את זה שתיק השקעות לילד בכיתה ב מצליח יותר טוב מתיק 100% מניות, ממוצע רב שנתי וגם בשנת 21? הוא הרי פחות מפוזר ועוד אפילו יש בו אגח(.כנל לגבי השילוש הקדוש שאמור להיות רק 85% מפיזורו).. זה ניראה כאילו ישנו איזשהו סף לפיזור בו הוא נהיה פחות רווחי וניראה כי משמעות לאחוז מסויים של אג"ח שדווקא נהיה יותר רווחי ממניות.. כמובן אשמח לחידודים

זיק הולילנד הגיב לשגיא בתאריך 06/09/2022, 19:15

במקרה זה, מדובר בהשפעה מובהקת של היעדר שווקים מתעוררים בוריאציה הזו של התיק לילד בכיתה ב'. הפיזור כאמור זה אמצעי לניהול סיכון ולא בהכרח לשיפור תשואה. במקרה זה הוא היה משקולת. בעתיד, בתקווה, יעשה פעולה הפוכה.

Amnon בתאריך 18/11/2022, 13:58

הי זיק,
גם אני פתחתי תיק השקעות ראשון בזכות הפוסט הזה.
בתיק מרגריטה הקרנות ישראליות ולא איריות בכוונה?
תודה רבה.
אמנון

זיק הולילנד הגיב לAmnon בתאריך 18/11/2022, 15:37

למה ישראליות? הקרנות של המניות איריות ושל האגח ישראלית.

Amnon הגיב לזיק הולילנד בתאריך 18/11/2022, 15:41

אה, תודה!

איתי בתאריך 24/12/2022, 19:55

תודה רבה על הפוסט, עבורי, ריכוז הנתונים בטבלה השוואתית הוא מצויין

מתי בוסקילה בתאריך 06/02/2023, 12:21

מה מינימום ההשקעה הראשוני זיק?

זיק הולילנד הגיב למתי בוסקילה בתאריך 06/02/2023, 12:24

20,000

יואב בתאריך 30/04/2023, 12:33

הי זיק, ותודה רבה על התוכן המועיל!
לרגל הולדת בן אני מעונין להשקיע סכום קטן של כ150 שח מדי חודש בקרן שעוקבת אחר s&p.
רציתי לרכוש את הקרן האירית 1159250
ISHARES CORE S&P 500 UCITS ETF

שמתי לב כי יחידה אחת של הקרן עולה כ1500 שח. הבנתי שבטווח הארוך עדיף להשקיע בקרנות איריות אך כעת אני מתלבט האם לאור סכום ההשקעה החודשי הנמוך עדיפה קרן אירית או ישראלית.

מתלבט בין 2 אופציות :
1. לאגור קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב ליואב בתאריך 30/04/2023, 12:54

זו סוגיה מעניינת. באופן אישי הייתי מחכה לצבירה של 1500 ש"ח. אפשרות שניה היא לרכוש את הקרן העוקבת אחר ACWI שעלותה 250 ש"ח ליחידה בלבד.

יואב הגיב לזיק הולילנד בתאריך 30/04/2023, 19:00

תודה רבה רבה.
למה היית מחכה?

יש ברשותי את הקרן השניה של acwi (וזו הקרן היחידה שאני מחזיק).
חשבתי להפריד בין החסכונות שלנו (שישמשו בעתיד לקניית בית) לחסכונות של הילד (וילדים כשיבואו) ולכן חשבתי על האופציה של הקרן שמחקה סנופי.
אשמח לשמוע את דעתך.
שוב תודה על תגובתך!

זיק הולילנד הגיב ליואב בתאריך 30/04/2023, 19:23

התכוונתי שהייתי מחכה לצבור 1500 כדי להשקיע בקרן סנופי של בלאקרוק

יואב הגיב לזיק הולילנד בתאריך 30/04/2023, 19:00

תודה רבה רבה.
למה היית מחכה?

יש ברשותי את הקרן השניה של acwi (וזו הקרן היחידה שאני מחזיק).
חשבתי להפריד בין החסכונות שלנו (שישמשו בעתיד לקניית בית) לחסכונות של הילד (וילדים כשיבואו) ולכן חשבתי על האופציה של הקרן שמחקה סנופי.
אשמח לשמוע את דעתך.
שוב תודה על תגובתך!

יואב הגיב לזיק הולילנד בתאריך 30/04/2023, 19:39

הי זיק,
אם תוכל להסביר למה היית מחכה לצבור 1500 ולהשקיע בקרן סנופי של בלקרוק..

תודה!

משה סבן בתאריך 28/10/2023, 19:08

פוסט מעולה. תודה.
עברתי על התשקיף של הקרן בתיק הראשון - "100% מניות" שהיא ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF עם מספר 1159235.
לפי מה שקראתי בתשקיף, דמי הניהול הם 0.6% ולא 0.2% כמו שמצויין בפוסט. האם אני מפספס משהו? אולי שקלול כלשהו?
אגב, במקרה של התיק הבא אחריו בפוסט - השילוש הקדוש, דמי הניהול המצויינים בתשקיף, אכן תואמים למה שמצויין בפוסט זה(0.07%, 0.12% ו 0.18%)

זיק הולילנד הגיב למשה סבן בתאריך 28/10/2023, 19:11

מדוברת בטעות מוכרת בתשקיף. פעם דמי ניהול היו 0.6 ואחרי ההפחתה זה לא עודכן ברשומות הבורסה. באתר של איישרס זה כן 0.2 וזה מה שקובע.

אליהו בתאריך 23/12/2023, 21:45

היי, פוסט מעולה... תודה רבה!
רק יש משהו אחד שלא הצלחתי להבין, במידה ואני בוחר תמהיל, האם עלי לבצע איזונים כל הזמן?
לצורך הפישוט רכשתי %70 סנופי ו30 אגח, אחרי שנה היחס השתנה וכעת יש לי 80 סנופי בגלל עליה והיתרה אגח, אז אני צריך לבצע מכירה של 10% מהסנופי לטובת האגח?

אליהו בתאריך 23/12/2023, 21:45

היי, פוסט מעולה... תודה רבה!
רק יש משהו אחד שלא הצלחתי להבין, במידה ואני בוחר תמהיל, האם עלי לבצע איזונים כל הזמן?
לצורך הפישוט רכשתי %70 סנופי ו30 אגח, אחרי שנה היחס השתנה וכעת יש לי 80 סנופי בגלל עליה והיתרה אגח, אז אני צריך לבצע מכירה של 10% מהסנופי לטובת האגח?

שלומי בתאריך 16/01/2024, 07:36

משהו מעניין
תיקים שהחזיקו גם אגח קיבלו תשואה די דומה ביחס לסיכון גבוה יותר (תיק מנייתי 100 אחוז)
האם זה לא סימן לתיק מנצח?
שהיחס סיכון נמוך לרווח דומה בסיכון גבוה

?

רועי בתאריך 12/03/2024, 18:30

היי זיק, אחלה מאמר. מאוד עזר לי, תודה! האם אתה מכיר במקרה חלופה אירית לETF של small cap בדומה לiShares Russell 2000?

שרון בתאריך 16/04/2024, 19:29

אתה יכול להסביר יותר על טנגו בבקשה

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.