גלריית תיקי השקעות פסיביים - סיכום 2020

08/10/2021 | 2 תגובות | 8 דקות קריאה

זהו פוסט "חכם", הנתונים שלו מתעדכנים באופן תדיר ואוטומטי. יתכנו טעויות או שיבושים בנתונים. אשמח אם תעדכנו אותי במייל או דרך הפייסבוק אם תזהו בעיה כלשהי.

שנת 2020 נגמרה זה מכבר והגיע הזמן לסכמה בפוסט ייעודי. אחרי הכל יש לא מעט תובנות שניתן לקחת משנה זו על הדינמיקה בשוק ההון וגם על ההתנהלות הפיננסית השוטפת שלנו. בייחוד חשוב לדבר על השנה הזו שכן היא מהווה מעין "קיצור תולדות האנושות" פיננסית על כל החולשות והיצרים שבנו שעלולים להכשיל אותנו.

שנה זו לא ניתן לסכם בלי להזכיר וירוס קטן שהטריף את העולם והתגלה כברבור שחור שהשפיע על רבדים שונים בחיינו ובפרט על ההשקעות שלנו.

אז מה היה לנו בשנה זו?


השנה החלה בדיוק בנקודה שקודמתה נעצרה. מגמה של עליות נאות ויציבות במדדי מניות מובילים. בתחילת השנה הוירוס החל להתפשט בעולם והשווקים החלו להגיב בנפילה קטנה בסוף חודש ינואר. הירידות היו מינוריות והיתה תחושה שמדדי המניות חסינים מהמשבר ויש להם "חיים משל עצמם" וכי מתקדמים אל עבר שיאים נוספים כאילו אין וירוס בעולם. וכך היה אבל רק עד ה-20 בפברואר. בתאריך זה החלה התמוטטות של השווקים שהפנימו כי המגיפה אינה אפיזודה זניחה. הקריסה היתה מהירה מאוד. הפניקה השתלטה ולתקופה מסוימת הלא נורמלי הפך לנורמלי. בפרק זמן קצר של שבוע התרחשו 3 ימים שיזכרו בספרי השיאים של וולסטריט כ"שחורים" באופן מיוחד שעומק הנפילה בהם היה גבוה במונחים היסטוריים: 9, 12 ו-16 במרץ . המשקיעים ראו נפילות שבין 9-10% במדדים מובילים ביום חמישי השחור ב-12 למרץ ואם לא די בכך, נפילות של 12-13% ב"יום שני השחור" ב-16 למרץ. אם כך, לפרק זמן קצר זו היתה שיגרת חיינו - "עוד יום" של 8% נפילה ובין לבין ימים של 10% עליה. השפל הגיע ב-23 למרץ כאשר ה-S&P 500 הגיע ל-2237 נקודות, 34% של צניחה מהשיא של 19 לפברואר רק כחודש קודם לכן.

מתוך חשיבה שההצגה צריכה להימשך בכל מחיר, הפד ריסק שוב את שווי הכסף עם תוכנית הדפסות ומחיקה של הריבית חזרה ל-0% אחרי מספר שנים של "נורמליזציה מסוימת". השווקים לא נותרו אדישים לתמיכה חסרת התקדים של הבנק המרכזי ובאופן לא פחות מדהים מההתרסקות הגיעה העליה המטורפת עד שב-18 לאוגוסט נשבר השיא הקודם מה-19 לפברואר. חצי שנה בדיוק של כאוס ו"חזרה לנורמה". הקצב הזה הוא חסר תקדים במונחים היסטוריים והוא מסייע לתחושת בלתי השבירות המדומה של המשקיעים. קריסה של 34%? מה הבעיה, הפד כבר יבצע החייאה זריזה וישיב את הכלכלה למסלולה. איני חוסך ביקורת מהתפיסה הזו שהיא שגויה ביסודה לטעמי. בסיכומה של השנה ה-S&P 500 השלים עליה של 16.2% (במונחים דולריים), כאילו שמשבר לא היה ולא נברא. מדהים אפילו יותר - עליה של 68% מהתחתית במרץ. התפרצות אינפלציונית לא ראינו ויש מחלוקת אם נראה, אבל מה שבטוח יש תחושה באוויר שהאצבע קלה מדי על מכונת ההדפסה והאנושות מנסה את מזלה הפיננסי.

בארץ הקודש הבורסות התרסקו במקביל לכל העולם, אך בניגוד לארה"ב מיאנו להשתקם באותו שיעור. לי זה מרגיש "מציאותי" יותר. מספר צעדים של הממשלה כללו מענקים בכדי לעודד צריכה, אך ברוב המקרים נותרו עמוק בחשבונות העו"ש או שזרמו להשקעות למיניהן. צעדים חריגים ננקטו בדחיית תשלומי משכנתא בכדי לסייע למשפחות שפרנסתן נפגעה עקב המשבר.

מה למדנו?


למדנו ש"הפעם זה לא שונה". גם כשנראה שאנחנו עדים לאפוקליפסה שתשמיד את שוק ההון for good, בסופו של דבר הרוחות נרגעות והעליות חוזרות.

למדנו שאיננו יודעים דבר. אין לנו דרך לנבא לא תחילת הקריסה ולא את סופה. גם למדנו שאיננו יודעים כמה זמן המגמות ימשכו. איש לא ניבא את תאריך הקריסה. היו תחושות באוויר שהשווקים חיים במימד אחר אחרי שסירבו לרדת לא מעט זמן מפרוץ המגיפה. איש לא חזה את ההתאוששות המסחררת שאין לה תקדים היסטורי. בדיעבד כולם חכמים ויכולים להתאים הסברים מושכלים. ברגע האמת - הכאוס שולט וחוגג.

למדנו שהפסיכולוגיה של המשקיעים לא משתנה באותו קצב כמו הטכנולוגיה. לא מעט משקיעים קרסו תחת השפעת המסכים האדומים, בין אם בכדי לחתוך הפסדים על כסף שנחסך בעמל רב ובין אם "לנצל את ההזדמנות" ולחזור להשקיע בשוק בנקודה נמוכה יותר. יהיו אלו שיתפארו כי הם הצליחו בתוכניתם ועשו תשואה נאה אבל ברוב עצום של המקרים, המשקיעים יחזרו מאוחר תוך שהם מפספסים את עיקר העליות שקורות בחלק ניכר מהמיקרים תוך ימים ספורים.

ביטוי נוסף של יצרינו היה חיפוש הזדמנויות השקעה. הדוגמא הבולטת היתה הנפט שספג מהלומה כבדה במיוחד ומחירו נשק ל-0 בשלב מסוים. היו רגעים שכמעט והיו משלמים לך רק שתפנה חביות נפט נטולות ביקוש. מזכיר לי אלטעזאכן שבא אל הוריי לפנות ספה ישנה ואמר שהוא "מוותר" להם על תשלום בגין עבודת הפינוי. נוכח ההתרסקות האבסורדית הזו, צצו לא מעט קריאות "לאסוף נפט במחירי ריצפה". אך זה טבעי לנסות ולחפש קיצורי דרך להתעשרות מהירה ואיני שופט את מי שמתפתה לנסות את מזלו. עם זאת, לא מדובר באסטרטגיה שעולה בקנה אחד עם רוח ההשקעה הפסיבית. קל לשכוח שבאסטרטגיה הפסיבית כל שצריך לעשות זה "כלום", בייחוד בשיאם של משברים. כמה פשוט, ככה קשה לביצוע ונוגד אינסטינקט קדום נוסף של לחמוד ולשאוף ליותר. לא בהכרח ניתן לתפוס את נקודת השפל וגם כשנדמה שסחורה היא בשפל אין ערובה לכך שזה המצב. מה יעשה אותו מהמר, אם הסחורה שהיה בטוח שהוא תפס בשפל, נחתכה בעוד 30%? פעולות אלו הינן טריקיות, עלולות להוביל לאובדן של כסף רב.

כך או אחרת, הסבלניים שלא ברחו ולא חיפשו הרפתקאות תוגמלו וסיימו את השנה עם רווחים. כל שנדרש בהשקעה פסיבית הוא התמדה שיטתית בתוכנית של רכישות לפי משקלים קבועים. סוד ההצלחה טמון בניתוק הרגש הכרוך בתהליך זה והוא עשוי לספק תוצאות בטווח הארוך.

בהיבט ההתנהלות של משקי הבית למדנו שניתן להתקיים מפחות ולא בהכרח ליהנות פחות. שיגרת הבית היתה אמנם שוחקת, בייחוד עם ילדים משתוללים, אבל מצאנו דרכים להפיק חוויות בעלות נמוכה כגון: בישול ויצירה שהחלו לפרוח. באופן כמעט מדהים, משפחות רבות סיימו את השנה במאזן חיובי וניתן לומר שהקורונה עשתה רק טוב לחשבונות העו"ש. האם החוויות והנסיעות ש"הוחמצו" הן בגדר פספוס אמיתי או שהן מאירות זרקור מחודש על הוצאות חיוניות וכאלה שפחות? לכל הפחות יש להתבונן בצורה ביקורתית על הניסוי המדהים הזה שנכפה עלינו ולעשות חושבים על הערך שאנחנו מפיקים מההוצאות שלנו ועד כמה הן תורמות לרמת האושר שלנו.

מגמה חיובית נוספת היתה הסטנדרטיזציה של העבודה מהבית. לפתע חברות החלו ללטש את הטכנולוגיות של עבודה מהבית. אם יש מגמה חיובית שניתן לומר שנותרה איתנו בעקבות המשבר היא אימוץ גורף של עבודה מהבית בחלק ניכר מהחברות. פחות מכוניות על הכביש, פחות זמן שנשרף על נסיעות אבל גם פחות אוכל שנשאר במקרר. זה גם הוביל לנסיקתן של חברות שמספקות טכנולוגיות לעבודה מהבית כגון זום. מי יכול היה להמר על זום בתור כוכבת לפני שנת 2020? אף אחד. מי שמשקיע באופן פסיבי נהנה אוטומטית מהכללתן של כוכבות עולות בתוך התיק שלו.

הפוסט הזה מוקדש לתיקי השקעות פסיביים ומבחינתי למדנו שלא אבד הכלח על אסטרטגיית תיק ההשקעות הפסיבי הזול והמפוזר. כן, תיקי השקעות פסיביים חוו טלטלות חסרות תקדים בשנה זו. שיעור אחד הוא שגם כשנראה שהסוף העולם בפתח, אנו רואים רק בפריזמה צרה מאוד את המתרחש. מי שנצמד לתוכניתו ולא מצמץ, הרוויח בסיכומה של השנה הכאוטית. כל התיקים שיוצגו תיכף, סיימו את השנה כרווחיים. תיקים דפנסיביים זהרו באופן יחסי בשנה זו והציגו ביצועים טובים גם ביחס לתיקים אגרסיביים הודות לשילוב של נכסים בעלי קורלציה נמוכה למניות. בפרט, אג"חים ארוכים והזהב (תשואה שקלית של מעל 13%! בשנה זו) סיימו את השנה בתשואות חיוביות והגיבו בעוצמה בפרוץ המשבר, בכך מילאו את ייעודם ברגע שנדרשו לכך. פעולת האיזון שהיא חלק בסיסי בתהליך ההשקעה הפסיבית, סייעה למשקיעים בשנה זו ליהנות מהערך המוסף שהיא מספקת - מכירה ביוקר וקניה בזול, אבל באופן שהוא אלגוריתמי ולא כזה שמונע ע"י רגש.

ומילה לגבי השפעת היחלשות הדולר על ביצועי תיקים הנקובים בשקלים. הדולר השלים ירידה של 7.5% במהלך השנה. אם להסתכל על אותו "סנופי" בשקלים, הוא עלה "רק" ב-8.7%. אם נשווה לביצועי תיקים שמורכבים מניירות דולריים, נגלה שהתשואה בדולרים היתה גבוהה בהרבה מגירסאות ה"כחול לבן". התיקים בגלריה זו מורכבים מניירות שאינם מנוטרלי מט"ח ועל כן התשואה מושפעת ישירות משינויים ביחס דולר-שקל. כשהדולר נחלש, כפי שקרה בשנה זו, התשואה נפגעת בדיוק בשיעור ההיחלשות. תופעה זו היוותה טריגר עבור משקיעים רבים לגדר את השקעתם תוך ניצול חוכמת הבדיעבד. למרות שזה חומר לפוסט שלם, אניח פה בקצרה את דעתי - גידור מט"ח שקול לספוקלציה בדבר יחסי מטבעות. מאחר ואין כל דרך לדעת מה הכיוון של יחסים אלו, אין היגיון בגידור. מטבע הוא יחידת מידה ותו לא. התשואה הריאלית היא זהה תמיד ומה שמשתנה זה רק הייצוג במטבע זה אחר. למשל, חלק ניכר מהתשואה הגבוהה בדולרים נזקפת לכיתות בערכו של הדולר. גידור מייצר ייצור מוזר שמספק בשקלים את התשואה הדולרית. שיקול נוסף נגד גידור הוא עלותם הגבוהה יותר, בדרך כלל, של ניירות מגודרים. כמו כן, יחסי מטבעות נעים במחזוריות מסוימת, וכפי שבשנה זו הדולר נחלש, הוא יכול להחליף כיוון שוב ושוב. תהליך שאין לו תוחלת תשואה חיובית ואין טעם לנחשו. דווקא גידור בשלב זה עלול להוביל לתשואת חסר, אחרי הירידה הניכרת עד כה בשער הדולר אם זה יחליף כיוון בעתיד.

ביצועי התיקים


התיקים שמוצגים להלן נסקרו לעומק בפוסט ייעודי שם הוצג הרציונל מאחורי כל תיק, הסיכון שלו, שימושים אפשריים ויישום בניירות שנסחרים בבורסה שלנו.

הערה: לכל התיקים, התשואה הרב שנתית, יחס השארפ וסטיית התקן מחושבים בין השנים 2016-2020.

תיק 100% מניות


ביצועיו של תיק זה כמו של מדדי המניות. אמנם מסיים את השנה עם תשואה גבוהה (7.30%), אבל רק למי שהשכיל להישאר על הסיפון בשיאו של המשבר.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 100.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.20%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

7.62%

תשואה ב-2020

7.30%

תשואה ב-2019

19.37%

סטיית תקן

14.04%

יחס שארפ

0.53

השילוש הקדוש, מאת מיקה שור


גם ביצועיו של תיק זה כמו של מדדי המניות. גם כאן תשואה נאה של (5.58%), למי שלא מצמצץ גם ב-34% נפילות.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 25.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
מניות שווקים מתפתחים 15.0 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.09%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

8.00%

תשואה ב-2020

5.58%

תשואה ב-2019

20.23%

סטיית תקן

13.64%

יחס שארפ

0.58

תיק השקעות לילד בכיתה ב


להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות שאר העולם 30.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי כללי 10.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.08%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

7.40%

תשואה ב-2020

4.02%

תשואה ב-2019

21.90%

סטיית תקן

12.66%

יחס שארפ

0.57

תיק 3 הקרנות של Bogleheads


להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות שאר העולם 20.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי כללי 20.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.08%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

7.25%

תשואה ב-2020

4.63%

תשואה ב-2019

19.74%

סטיית תקן

11.31%

יחס שארפ

0.63

תיק No Brainer


להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 25.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
ארה"ב שווי שוק קטן 25.0 1147024 קסם SP SCap600 ETF ממ 0.83
מניות שאר העולם 25.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח קצר 25.0 1146166 קסם ETF תל גוב-שקלי 0-2 0.02

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.26%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.67%

תשואה ב-2020

4.18%

תשואה ב-2019

17.47%

סטיית תקן

12.30%

יחס שארפ

0.45

הצלחה לא קונבנציונלית


יש לומר גם מילה על ביצועיו היפים של תיק זה השנה עם תשואה של (6.91%). התיק מקצה 20% לריט שבלט לטובה בשנה זו ומשך את התיק מעלה בצורה "לא קונבנציונלית".

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 30.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
ריט ארה"ב 20.0 5122692 איביאי מחקה SOL US REIT 0.83
מניות שאר העולם 15.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי ארוך 15.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
אג"ח ממשלתי צמוד 15.0 5113386 קסם KTF תל גוב-צמודות 0.28
מניות שווקים מתפתחים 5.0 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.27%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

7.11%

תשואה ב-2020

6.91%

תשואה ב-2019

20.04%

סטיית תקן

10.89%

יחס שארפ

0.64

תיק מרגריטה


את התשואה הפושרת (2.18%), של תיק זה השנה ניתן לייחס לאג"ח צמוד המדד ומשקל היתר למניות כל העולם שלא התאוששו מהמשבר באותו אופן כמו מניות ארה"ב.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 34.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
אג"ח ממשלתי צמוד 33.0 5113386 קסם KTF תל גוב-צמודות 0.28
מניות שאר העולם 33.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.15%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.78%

תשואה ב-2020

2.18%

תשואה ב-2019

20.39%

סטיית תקן

10.40%

יחס שארפ

0.54

תיק 50-50


להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 50.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי כללי 50.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.16%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.27%

תשואה ב-2020

4.62%

תשואה ב-2019

14.35%

סטיית תקן

7.85%

יחס שארפ

0.65

כעת אנו עוברים אל תוך קטגוריית התיקים הדפנסיביים שהציגו תשואות נאות השנה גם בזכות שילוב נכסים בעלי קורלציה נמוכה למניות.

תיק כל העונות


להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
אג"ח ממשלתי ארוך 40.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
מניות עולם 30.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי כללי 15.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12
זהב 7.5 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
סחורות 7.5 5133699 קסם BB Agriculture KTF 0.83

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.27%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.58%

תשואה ב-2020

5.25%

תשואה ב-2019

14.30%

סטיית תקן

5.94%

יחס שארפ

0.92

תיק זיק


התיק של מחבר הבלוג השיג תשואה יפה באופן יחסי של 6.57% הודות לסך מצטבר של 50% לנכסים שבלטו לטובה בשנה זו: זהב+מניות.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 40.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי ארוך 35.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
זהב 15.0 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
אג"ח ממשלתי כללי 10.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.31%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.42%

תשואה ב-2020

6.35%

תשואה ב-2019

16.15%

סטיית תקן

6.89%

יחס שארפ

0.92

Permanent portfolio


תיק זה נצץ באופן מיוחד, הרבה בזכות נסיקתו של הזהב (בעל משקל של 25% בתיק) בשנה זו והשיג תשואה (6.57%), שמתחרה גם בתיקים אגרסיביים בהרבה. ההבדל הוא שהוא עשה זאת עם הרבה פחות זעזועים בדרך.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 25.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
אג"ח ממשלתי ארוך 25.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
זהב 25.0 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
מזומן 25.0 5111265 PTF תל גוב-מק''מ 0.03

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.35%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.68%

תשואה ב-2020

6.57%

תשואה ב-2019

11.28%

סטיית תקן

5.49%

יחס שארפ

1.01

טבלת סיכום


הערה: לכל התיקים התשואה הרב שנתית, יחס השארפ וסטיית התקן מחושבים בין השנים 2016-2020.

הערה: ניתן למיין את הטבלה לפי העמודות השונות בטבלה ע"י לחיצה על הכותרת של העמודה הרצויה.

הערה: מי שמעוניין בהצגה גרפית של התוצאות, יוכל לעשות זאת דרך גלריית תיקי ההשקעות.

להורדת נתונים בקובץ csv לחץ כאן

שם תיק תשואה רב שנתית ממוצעת [%] תשואה בשנת 2020 [%] סטיית תקן [%] יחס שארפ
Permanent portfolio 5.68 6.57 5.49 1.01
תיק 100% מניות 7.62 7.30 14.04 0.53
תיק זיק 6.42 6.35 6.89 0.92
תיק 50-50 5.27 4.62 7.85 0.65
הצלחה לא קונבנציונלית 7.11 6.91 10.89 0.64
תיק השקעות לילד בכיתה ב 7.40 4.02 12.66 0.57
תיק 3 הקרנות של Bogleheads 7.25 4.63 11.31 0.63
תיק מרגריטה 5.78 2.18 10.40 0.54
תיק No Brainer 5.67 4.18 12.30 0.45
תיק כל העונות 5.58 5.25 5.94 0.92
השילוש הקדוש, מאת מיקה שור 8.00 5.58 13.64 0.58
הירושה של וורן באפט 8.62 7.52 12.28 0.69
טנגו 7.80 7.61 13.25 0.58

זיק הולילנד אהב את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

2 תגובות

יואל מרקוס בתאריך 09/10/2021, 11:08

תודה רבה לך
מאמר חשוב מאין כמותו על חשיבותה של הפסיביות בהשקעה לטווח ארוך.
זה אכן קשה מאוד לראות כסף שנחסך לאורך זמן ובעמל רב נחתך בחדות כזו ועוד יותר קשה להמשיך ולהכניס כסף לשוק במצב כזה.
אני מאמין שלפחות חלק מקוראי המאמר יצלחו באופן קל יותר את המשבר הבא כשיבוא, בזכותו.

מיכל בתאריך 18/12/2021, 15:22

תודה מקרב לב על עצם השיתוף, על ההשקעה הניכרת היטב, על ההנגשה והפישוט של הדברים בצורה כל כך מוצלחת!
באופן אישי - לגמרי הבלוג שעשוי לעשות את ההבדל עבורי... :) .

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.