מדריך - חקירת תיקי השקעות

14/02/2021 | 3 תגובות | 5 דקות קריאה

אז אחרי שערכנו היכרות, ניגש לתכלס.. בואו נדבר על מודול הסימולציה והמחקר לתיקי השקעות. חשוב להדגיש שהשימוש במודול זה לא דורש רישום לאתר וניתן להתחיל להשתמש בו בשניות הקרובות.

אחת המטרות לבלוג זה היא לדבר על השקעות. במאמרים שאכתוב, אדבר על תיקים שנחקרו במודול המחקר. אבל למרות זאת, המטרה העיקרית של מודול זה היא איפיון התיק האישי שלכם. אחרי הכל, בסופו של יום, לכל אחד יש את התיק האישי והמיוחד שלו, תיק שאולי קרוב מאוד לתיק קלאסי, אך הבדל של כמה אחוזים בתמהיל או החלפת נייר הופכים אותו לתיק של "דפנה" או התיק של "שגיא", תיק שהמשקיע יישן איתו הכי טוב. אז בואו ניגש לעבודה, המטרה היא, שאחרי פוסט זה, תשלטו בשימוש במודול ותדעו להפיק ממנו תועלת בדרך למציאת התיק שלכם. סימולציית ביצועי עבר היא כלי תומך החלטה שאין להמעיט בערכו בתהליך הרכבת תיק השקעות. נכיר את הכלי בשלבים.


  1. סקירה של חלקי הטופס - ניתן גם לדלג ישר לשלב התרגילים בסעיף 2!

    • נתונים כלליים לאנליזה - כאן מופיעים תאריך התחלה (Start date) וסיום (End date) לסימולציה. שדה נוסף מיועד לסכום השקעה ראשוני (Initial invest). שדה Periodic invest NIS הוא סכום הפקדה מחזורי, ו- Periodic invest months הוא תדירות ההפקדה המחזורית בחודשים.
      טיפ - באנליזה שמטרתה לקבל התנהגות איכותית, ניתן להשאיר את השדות הללו (Initial invest, Periodic invest NIS, Periodic invest months) בערכי ברירת מחדל.
      Responsive image

    • טבלת תיקים וניירות - טבלה זה מאפשרת הגדרה ספציפית למספר תיקים שונים לצורך השוואה ביניהם. השדות Rebalance time (מסומנים בתיבה ירוקה באיור המצורף) מאפשרים הגדרה של פרק זמן לאיזון של כל תיק (אם אתם לא יודעים מה זה איזון, זה בסדר, תשאירו ברירת מחדל ונדבר על זה עוד בעתיד). שדות Rebalance at invest (מסומנים באדום) מאפשרים בחירה האם לאזן את התיק כאשר מתבצעת בו הפקדה (כנ"ל, נדבר בעתיד על המשמעות). בתיבה הכחולה בוחרים ניירות ערך שישתתפו בסימולציה, זוהי רשימה של כל הניירות שידרשו להגדרת כל התיקים, זה בסדר שלא בכל התיקים יופיעו כל הניירות. האזור הורוד הוא האזור שבו ממלאים את המשקל של כל נייר בהתאם לתיק.
      שימו לב! סכום המשקלים בכל עמודה צריך להסתכם ל-100, אחרת המערכת לא תאפשר לסמלץ את אותו התיק.
      Responsive image

    • Portfolio analyze - כשמו כן הוא, הזנתם הכל? יאללה לתוצאות!
      Responsive image

    • חלק התוצאות - אחרי שתלחצו על הכפתור, יופיעו תוצאות. להסבר עליהן נקדיש פוסט נפרד, אבל בגדול יהיה גרף ביצועים כללי וגרף ביצועים לפי תקופות, וכמו כן טבלה המרכזת נתונים כמו תשואה וסטיית תקן.



  2. הדגמה 1 - התחלה בלחיצה על כפתור - בתרגיל זה נרצה לבדוק איזה נייר מתאים לנו יותר בפלח המנייתי, זה העוקב אחרי מדד S&P500 או זה העוקב אחרי מדד MSCI World.
    בכדי להעניק לכם תחושה מיידית של הצלחה, הבא נתחיל בלחיצת כפתור ונבין מה עשינו. לחצו על הלינק. בכרטיסיה החדשה הטופס כבר מלא לחלוטין. נותר לכם רק ללחוץ "Analyze portfolios" ולקבל תוצאות.

    כל החלק העליון של הטופס הוא בהתאם להגדרות ברירת מחדל, גם התאריכים וגם ההפקדות. בעצם בודקים מצב של סכום של 10,000 שמופקד בתאריך ההתחלה.

    בעמודת הניירות מופיעים 3 ניירות שונים שנדרשים לאנליזה. באזור המשקלים (ורוד באיור שהוצג קודם), בתיק ראשון, משקל 50% לנייר של S&P500 ו-50% לנייר האג"ח. בתיק השני, משקל 50% לנייר של MSCI WORLD ו-50% לנייר האג"ח.

    והכי מעניין, זה פרק התוצאות שם אתם רואים טבלת השוואה וגרפים השוואתיים. בכמה מילים - התיק הראשון (עם S&P 500 מנצח).

    שימו לב שמאחר ואחד הניירות קיים רק מתאריך מאוחר יותר מהתאריך שהוזן בטופס, האנליזה מוצגת בהתאם לתאריכים האפשריים.


  3. תירגול עצמי - בתרגיל זה תבחנו מצב שבו אתם סגורים על הניירות אבל מתלבטים על האחוזים המדויקים.
    מלאו את הטופס כך שאתם משתמשים בניירות: נייר 1 - 1148162 (S&P 500), נייר 2 - 1144971 (אג"ח), נייר 3 - 1146422 (זהב). בתיק הראשון יש לכם 40% מניות, 50% אג"ח ו-10% זהב. בתיק השני יש לכם 60% מניות, 30% אג"ח ו-10% זהב. תשאירו את כל ההגדרות כברירת מחדל פרט למה שמצוין כאן.
    טיפ: התחילו להקליד את מספר הנייר, אתם תראו תיבה נפתחת שממנה תוכלו לבחור בהקלקה את הנייר.

    אם יצא לכם נכון, תקבלו את הגרף הבא (אם End date הוא בהתאם לתאריך כתיבת הפוסט - 14/02/2021):
    Responsive image


  4. תירגול עצמי נוסף - נבחן השפעת פרק זמן לאיזון על התיק. בחרו ניירות 5109889, 5112271. בתיק הראשון בחרו פרק זמן לאיזון של כל 12 חודשים, בתיק השני - כל 1 חודש (תזכורת - פרק זמן לאיזון מגדירים באזור הירוק באיור שבמעלה הפוסט). בחרו משקלים של 50-50 לניירות בשני התיקים. כמו כן, בחרו תאריך התחלה לסימולציה - 1/1/2000 כדי לקבל סימולציה ארוכה מספיק. יתר ההגדרות בהתאם לברירת המחדל של הטופס.

    אם יצא לכם נכון, תקבלו את הגרף הבא (אם End date הוא בהתאם לתאריך כתיבת הפוסט - 14/02/2021):
    Responsive image


  5. הדגמה 2 - כעת נבחן תיק עם "הפקדות אמיתיות". נבחן מצב היפותטי שיש לנו הון של 300,000 ש"ח ובכל חודש נפקיד עוד 10,000 ש"ח לתיק. נשתמש ב-5 ניירות אותם תראו בטופס שיפתח. לחצו לצפייה בטופס ולאחר מכן בצעו סימולציה. תקבלו רווח נאה!

  6. תרגול עצמי - כעת צרו תיק שבו אתם הולכים All in - הוסיפו את הנייר 5112628 העוקב אחרי מדד ת"א 125, התחילו סימולציה ב-1/1/2010, הפקדה ראשונית - 300,000, הפקדה מחזורית של 50,000 כל 6 חודשים. תקבלו רווח (נכון לסיום סימולציה ב-09/02/2021) של כ-564 אש"ח. לא רע. כך נראה הגרף (אם End date הוא בהתאם לתאריך כתיבת הפוסט - 14/02/2021):
    Responsive image

וואו, חשבתי שיהיה קצר ויצא... זה. העיקר שתתרגלו כי זו הדרך הכי טובה ללמוד!
אם מישהו לא הצליח לשחזר את התוצאות שבתרגילים, מוזמן לפנות בתגובות ואצרף פיתרון. כמו כן, זהו פוסט "מתעדכן", אם למישהו הצעות איך ניתן לשפרו, אשמח לקבלן.

Dindinufet ו-זיק הולילנד אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

3 תגובות

sunny_chik בתאריך 16/09/2021, 09:35

הצעה, להוסיף גם את דמי הניהול קנייה\מכירה של הנייר..
כי בעמודה האחרונה: הכסף שהרווחנו הוא ברוטו. זה לא הנטו שנראה בחשבון

david בתאריך 15/03/2022, 17:44

נשמח לכלי שמחשב מתאם בין שני ניירות ערך שנסחרים בבורסה בישראל

nativor בתאריך 03/02/2024, 11:35

היי, האם הרשימה של הניירות במחשבון מעודכנת לניירות הקיימים בת"א נכון להיום?
מה היא לא כוללת?

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.