14 כללי עשה ואל תעשה בהשקעה לטווח ארוך בשוק ההון

27/04/2022 | 11 תגובות | 5 דקות קריאה

השקעה לטווח ארוך היא מלאכה פשוטה עד טמטום. על כן, אני מופתע בכל פעם מחדש שמשקיעים פונים להשקעות מנוהלות במחירים אסטרונומיים מתוך אמונה שאלו ישיאו עבורם תשואה עודפת, או שמוכרים את התיק כשטראמפ מצייץ בטוויטר. קיבצתי בפוסט זה את כללי הברזל מבחינתי להשקעה לטווח ארוך. למרות שהכללים שאני הולך לכתוב ישמעו אולי טריוויאליים, עדיין רבים נופלים לבורות שניתן היה להמנע מהם. הצמדות לכללים הפשוטים עשויה להוביל לתשואות עקביות שעם אפקט הריבית דריבית יהפכו כל אדם מהיישוב לבעל תיק השקעות שלא נופל בביצועיו מאף תיק שנבנה ע"י "מומחה".

עשה


  1. השקיעו זמן בלימוד והבנה של "למה אתם משקיעים?", "לכמה זמן אתם משקיעים?" ולבסוף "במה אתם משקיעים?". השקיעו בפועל רק כשאתם מוכנים ומבינים מה אתם עושים. יש את הרגע הזה שברור לגמרי שיש "מוכנות להשקעה". השקיעו רק ברגע זה ולא שניה קודם.

  2. השקיעו בסיכון ובתמהיל שנוח לכם איתו. הסיכון צריך להלום את היכולת לשאת סיכון ולהישאר על סיפון האוניה גם שנדמה שהיקום הולך לקרוס אל תוך עצמו. טעות היא ליטול סיכון מוגזם מתוך תחושת בלתי שבירות מדומה שמאפיינת תקופות של עליה מתמשכת. נסו להתאים כמיטב יכולתכם את הקצאת הנכסים, בדגש על אחוז המניות, לאופק ההשקעה וליכולת להתמודד רגשית עם ירידות בשוק ההון. השתדלו לדמיין ירידה של 50-70% בשוק המניות ואיך זה יתבטא בהקצאה הנבחרת. לקריאה נוספת.

  3. פזרו תיקכם לאורך ולרוחב. לאורך זה על פני מספר רב של ניירות בפלח נכסים מסוים (למשל מניות רבות בפיזור גלובאלי בפלח המניות, אג"חים לטווחים שונים ומסוגים שונים בפלח האג"ח, ריטים רבים בפיזור גלובאלי בפלח הריט ועוד). לרוחב זה על פני משפחות נכסים מגוונות בעדיפות לבעלי קורלציה נמוכה (מניות, סחורות, אגרות חוב, נכסים אלטרנטיביים, נדל"ן). זכרו תמיד כי פיזור הינו "ארוחת החינם" היחידה בהשקעות והוא מבטל סיכונים שנובעים מריכוז השקעה בסקטורים, מניות או מדינות ספציפיים. זכרו ש"יותר ניירות" לא שקול ל"יותר פיזור". למשל אם בתיק מסוים יש גם סנופי וגם מדד עולמי זה לא פיזור טוב יותר מאשר מדד עולמי לבדו. זה רק עיוות ההקצאה של מניות ענק בארה"ב.

  4. קדשו את פשטות התיק. אל תשכחו שעם התיק עליכם לחיות זמן רב. התייחסו לתיק בתור "חבר לחיים" שצועד עמכם יד ביד. בכל פעם שאתם מתפתים להוסיף נייר במשקל של אחוזים בודדים לתיק (עד 5%), שאלו עצמכם: האם הערך המוסף של אותו נייר נוסף מצדיק את המורכבות הנוספת לתיק? האם לא יהיה שלב שהמורכבות הזו שתתבטא גם באיזון וגם ב"רעש בעיניים" תשניא את התיק עליכם? תיק השקעות לא צריך לכלול יותר מ-5 ניירות ויכול בהחלט להיות מורכב מ-2 בלבד מבלי לפגוע בפיזור, יעילות ומחיר.

  5. בחרו ניירות על סמך שיקולים אובייקטיביים כגון דמי ניהול נמוכים (ניתן לראות כאן), יעילות מס (אם, למשל, קיימת קרן אירית עבור המדד שמעניין אותך, עדיף לבחור בה עקב מיסוי דיבידנד מופחת). במידת האפשר, יש להעדיף ניירות זרים על פני ניירות ישראלים. ניירות זרים נוטים להפחתה של דמי ניהול בעוד ניירות ישראליים נוטים להעלאה של דמי ניהול.

  6. אזנו את תיקכם, באופן מכאני אחת לתקופה שהגדרתם. איזון מסייע בשמירת פרופיל הסיכון שנקבע לתיק ומהווה מנגנון לרכישת סחורה בזול ומכירת סחורה ביוקר. השתדלו במידת האפשר לאזן דרך הזרמה של כספים על פני מכירה של ניירות מורווחים וקניה של ניירות מופסדים. אין צורך לדייק יתר על המידה. עדיף לחרוג ב-3% מהקצאה של נכס מסוים מאשר לחולל אירוע מס מיותר שפוגע בריבית דריבית.

  7. ככל שהשוק יורד, המשיכו לקנות לפי התוכנית הרגילה שלכם. היו עם שמחה בלב שכספכם קונה יותר סחורה.

Responsive image

אל תעשה


  1. אין צורך להמתין לתזמון אידאלי להיכנס להשקעה מאחר וזה אינו קיים. אין גרוע מלהמתין לקריסה של השוק בכדי להשתלב בו. אנשים פספסו כך תשואות של 500%. ככלל, הזמן האידיאלי להשקעה הוא עכשיו (ולא משנה מתי תפגשו מאמר זה).

  2. אל תמכרו בירידות. אין עיתוי גרוע למכור מאשר בירידה. לרוב מי שעושה זאת חוזר במחיר גבוה יותר. כלל זה תקף גם לשינוי מסלול ומעבר ל"מסלול סולידי", עד יעבור זעם. שינוי מסלול אקוויולנטי לחלוטין למכירה בירידות, נעילת הפסדים וויתור על רווחים שיגיעו עם התאוששות השוק (שיכולה על סמך ניסיון העבר להגיע מהר מאוד).

  3. המנעו מהשקעה מנוהלת. השקעה פסיבית בניהול עצמי זו מלאכה פשוטה מאוד, בדיוק כמו להרכיב רהיט שנקנה מ-IKEA. אין כל סיבה לחשוב שרק מומחה יכול לנצח את השוק עבורכם. נהפוך הוא, דמי הניהול שתשלמו לו, יחרבו את התשואה שלכם. לימוד ממוקד של עקרונות השקעה פסיבית לטווח ארוך, יחסכו מאות אלפי שקלים במורד הדרך. אין כל צידוק בעולם שכסף זה יגיע לכיסם של מנהלי השקעות. אתם לא עד כדי עשירים שאתם יכולים להרשות לעצמכם מימון משכורותיהם של מנהלי השקעות שמוכח שאינם מסוגלים להביס את המדדים המובילים לאורך זמן.

  4. לא תשקיעו על סמך ביצועי שנים אחרונות. זה מפתה לרכוש קרן ממונפת שעלתה אלפי אחוזים בתקופה של גאות סינגולארית בשווקים שספק אם תחזור. זה מדגדג לקנות את מניית טסלה שעלתה אלפי אחוזים מתוך תקווה שהמגמה תימשך. מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה והשקעה על פי ביצועי מספר שנים עלולה להוביל בסבירות גבוהה לביצועי חסר. זה גם מתכון לקטסטרופה שתזרוק משקיעים לנצח מהשקעות. בתוך סעיף זה אני כולל ספקולציות נוספות כגון גידור מט"ח. אין כל סיבה לגדר מאחר ופעולה זו מייקרת את ההשקעה ומשולה לספקולציה בדבר כיוון יחסי דולר-שקל (או שקל מול מטבעות חוץ אחרים בתלות בהשקעה).

  5. לא תשקיעו על סמך חיבור רגשי. זה שבדרך לעבודה מוצב שלט של "טבע", זו לא סיבה להשקיע בטבע. זה שבחדשות מזכירים את מדד תל אביב 125 לא הופך אותו להשקעה שנכונה עבורכם. זה שיש לכם אייפון לא הופך את ההשקעה באפל ללא מסוכנת. כל אלו נוגדים את עיקרון הפיזור ומזריקים סיכונים לתוך התיק שלא יפוצו בתשואה עודפת.

  6. אל תתחרטו על תמהיל שנקבע. תמהיל קבוע הוא מיסודות תיק ההשקעות. נדרש צידוק משמעותי לשנותו. ככל שאין סיבה הגיונית, אין לשנות תמהיל. ולא, פלח שירד בעשרים אחוז זה לא טריגר לשנות תמהיל. ההפך, דווקא ירידה היא הזדמנות פז לרכישת סחורה מוזלת. ככלל, צמצום מגע ושינויים בתיק הם מתכון להצלחה מאחר וריבית דריבית מתעוררת כשעוזבים את התיק במנוחה.

  7. אל תשקיעו על סמך עצות אקראיות. בתוך זה נכללים חברים, פוסטים בעיתונות כלכלית, שכנים ומשפחה. כנ"ל עצות בפייסבוק. גם בלוגים אקראיים (כמו זה) צריכים להילקח בערבון מוגבל.

אלו רק כללים מנחים. לימוד שיטתי של עקרונות השקעה בתיק השקעות פסיבי, יעיל, זול ומפוזר בניהול עצמי יכול להיעשות למשל דרך הספר המקוון הזה.

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד: 0.07% לכל הניירות בשקלים (קרנות מחקות, קרנות סל, מניות). עמלת מינימום של 3 ש"ח.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

sharond, nirroded ו-6 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

11 תגובות

arielior בתאריך 25/04/2022, 06:38

פוסט פשוט וממצה, תודה רבה.
יש לי רק הסתייגות בנושא של גיוון התיק ע"י השקעה בסחורות.
סחורות בהגדרה (ולרוב גם בפועל) אינן בעלות תוחלת תשואה ריאלית חיובית. אם כבר אז ההפך, שיפורים טכנולוגיים בתהליכי ייצור הסחורות והשימוש בהן גורם פעמים רבות לירידה (ריאלית) בערכן. תחשבו לדוגמה שכמות החיטה שאנחנו יודעים להפיק מדונם אדמה חקלאית כיום הוא פי כמה וכמה מאשר לפני 100 שנים.
כמובן שמחירי סחורות הם תנודתיים ולכן יש תקופות שהם עולים, קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לarielior בתאריך 25/04/2022, 07:04

תודה על התגובה. לדעתי יש לה חשיבות רבה.
מסכים שאין asset class יותר שנוי במחלוקת מאשר סחורות ובפרט זהב שהוא כנראה הסחורה המפורסמת וגם הנפוצה ביותר בתיקי השקעות. הדיון האם יש לסחורות מקום בתיק השקעות או אין הוא עתיק יומין וכנראה לא יגיע למיצוי. יש ממש מחנאות בנושא. יש כאלה שמשלבים בלי למצמץ ויש כאלה שממש שונאים את הרעיון (אולי המפורסם באפט).

אין ספק שסחורות לא צריכות להניע את התיק מאחר ואינן קרא עוד »

arielior הגיב לזיק הולילנד בתאריך 25/04/2022, 15:58

אני לא מתווכח לגבי זהב (את הויכוח עליו ניהלנו במקום אחר), אני כן מתווכח לגבי יתר הסחורות.
אמנם מבחינה מהותית זהב הוא סחורה ככל הסחורות, אבל בפועל הוא מתנהג אחרת (לדעתי מסיבות היסטוריות ופסיכולוגיות).
הטענה שלי היא שלסחורות (לא כולל זהב), לא רק שאין תוחלת תשואה ריאלית חיובית, אלא שייתכן אפילו שיש להן תוחלת תשואה ריאלית שלילית.
מלבד זאת, לא ברור לי למה אתה מתנגד לגידור מטח אבל תומך בגידור אינפלציה, גידור זה קרא עוד »

גיל בתאריך 25/04/2022, 07:45

רשומה ממצה ומדוייקת, תודה!

זיק הולילנד הגיב לגיל בתאריך 02/05/2022, 11:37

תודה רבה

גיא בתאריך 27/04/2022, 05:14

הבעיה לדעתי הצנועה היא חוסר האבחנה בין השקעה לטווח ארוך להשקעה לטווח קצר/מסחרי יומי/מניות ערך וכו
לכל אחד נדרשת אסטרטגיה שונה ושיטת ניהול ובקרה אחרות

זיק הולילנד הגיב לגיא בתאריך 27/04/2022, 05:20

מסכים, מחשבה שעברה לי בראש כשכתבתי את הפוסט ועל כן כבר יצרתי בכותרת עצמה תיאום ציפיות עם הקוראים (בטיוטה הראשונה המילים "לטווח ארוך" לא הופיעו).

Daniel בתאריך 27/04/2022, 06:00

קודם כל תודה רבה על התוכן ועל המאמץ שכרוך בכך.
דבר שני הייתי מתקן ל"מה שהיה הוא לא *בהכרח* מה שיהיה". כי אולי כן יהיה מה שהיה.
דבר שלישי, חשבתי על להרכיב תיק שהוא 100% QQQ. אני מבין שזו קרן תנודתית ולוקח את זה בחשבון, אבל בוא נאמר את האמת התשואה הפוטנציאלית מושכת אותי. אני לוקח בחשבון את הדבר החיובי לדעתי שהקרן מחקה מדד שכל הזמן משתנה בהתאם לגודל השוק של החברות. קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לDaniel בתאריך 27/04/2022, 06:12

תודה על התגובה
קיבלתי ויישמתי את התיקון
לגבי הנאסד"ק, נראה שאתה מבין את המשמעות - מדד שמרוכז בסקטור טכנולוגי, תנודתי מאוד. לדעתי המעשה הפסיבי לעשות הוא לפזר את ההשקעה על פני סקטורים נוספים דרך שימוש במדד עולמי. עם זאת, אם באמת אתה מאמין שמניות הטכנולוגיה ידהרו ויתנו תשואה עודפת בסבירות גבוהה, אז תשקיע בנאסד"ק, אתה לא לבד בזה. אבל, אם אתה משקיע, תהיה מודע להשלכות. למשל, בעקבות משבר הדוט קום לקח לנאסדק קרא עוד »

Daniel הגיב לזיק הולילנד בתאריך 27/04/2022, 19:27

תודה על התגובה. אני אמשיך לחקור את הנושא.

אלעד בתאריך 15/07/2023, 16:06

תכליתי, פשוט ומאיר עיניים.
תודה !

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.