השקעות אלטרנטיביות והקצאת נכסים מודרנית

07/08/2022 | 14 תגובות | 6 דקות קריאה

זיק שמח לארח את שלומי רזנבי, בן 42 שהפסיק לספור שנים והחל לספור חברים וחוויות, נשוי באושר ואב גאה לשלושה ילדים מתוקים שמעמידים את מרוץ החיים בפרופורציות. מהנדס מערכת ומנטור לצוות גלובלי בחברה טכנולוגית בימים. יזם שנכשל יותר משהצליח אבל ממשיך לנסות, בלילות. משקיע ולומד, לומד ומשקיע וגם מעביר את הידע הלאה בכמה בלוגים "החממה הפיננסית" ו-"מטאוורס - כל מה שמעניין" ו"חממת הנדל"ן". בואו לבקר.

בואו נתחיל עם השורה התחתונה. השקעות אלטרנטיביות שבעבר היו נחלתם של משקיעים מוסדיים וכשירים זמינות ונגישות יותר לאנשים פשוטים כמוני ואולי גם כמוכם אם אתם עדיין במסע לעבר חופש כלכלי. במשך שנים רבות היה מקובל להסתמך על שוק ההון בלבד עם חלוקה של 60/40 (60% למניות ו40% לאג"חים). הרחבה לגבי המוטיבציה מאחורי ההקצאות הקלאסיות ניתן למצוא כאן. האבולוציה הפכה את זה לחלוקה לפי גיל (חשיפה מוגברת יותר למניות בהתאם לגיל וצמצום לקראת פרישה) ובשנים האחרונות נשמעות גישות ואסטרטגיות חדשות להקצאת נכסים בתיק. לדוגמא, הקצאת השלישים. נגיע לזה בהמשך.

מהן השקעות אלטרנטיביות?

השקעות אלטרנטיביות הן סוגי נכסים שאינם מניות, אג"ח או מזומן. השקעות מסוג זה שונות מסוגי השקעות מסורתיים מכיוון שרובן אינן סחירות. כלומר, לא "קל" לממש אותן או להמיר למזומן מהיום למחר. השקעות אלטרנטיביות מציגות שוני בנגישות ובמבנה שלהן, אבל יש כמה מאפיינים מרכזיים שמהווים יתרונות. יש להן קורלציה נמוכה לשוק ההון, דבר שיכול להיות נחמד כאשר תנאי השוק משתנים כפי שלמדנו על בשרנו בחצי שנה האחרונה (אינפלציה, העלאת ריביות, שוק תנודתי, מלחמה וכל הנושאים הללו שעושים כותרות). ועוד מאפיין חשוב, גיוון (או פיזור).

אשראי, סחורות וקלפי בייסבול

להלן כמה סוגים של השקעות אלטרנטיביות שאתם צריכים להכיר:

  1. פרייבט אקוויטי - קטגוריה רחבה המתייחסת להשקעות הון בחברות פרטיות, מחוץ לבורסה. קרנות שעוזרות לחברות להתארגן מחדש או להתרחב.

  2. סחורות - נכסים ראליים ובעיקר משאבי טבע, כמו מוצרי חקלאות, נפט, גז טבעי ומתכות יקרות ותעשייתיות. כאלה שנחסרות כבר אלפי שנים ונחשבות להגנה מפני אינפלציה, מכיוון שהן אינן רגישות לשוק המניות הציבורי.

  3. חוב ואשראי - השקעות שאינן ממומנות על ידי בנקים, מה שנקרא חוץ בנקאי. חברות ציבוריות ופרטיות יכולות ללוות באמצעות חוב פרטי (קרנות חוב שמלוות כסף ליזם נדל"ן שצריך הון ראשוני בשביל להתחיל פרוייקט עד שיגיע מימון מהבנק לדוגמא) וגם אנשים פרטיים שהופכים לבנקים קטנים (הלוואות חברתיות).

  4. נדל"ן - כנראה היה צריך לבוא ראשון ברשימה. בטח בישראל עם התחושה שכולם משקיעי נדל"ן. השקעות במקרקעין עדיין אחת מההשקעות האלטרנטיביות הנפוצות ביותר ולא מדובר רק בדירות, אלא במסחר, אחסון, תעשייה, קמעונאות, נופש, חקלאות, אדמות מרעה וגם יערות ועצים.

  5. קרנות גידור - קרנות קצת יותר מתוחכמות שסוחרות בנכסים נזילים ומשתמשות באסטרטגיות השקעה שונות (שורטים, אופציות, ארביטראז' וכל המילים המפחידות הללו שמשמשות את המקצוענים). עדיין לא מאוד נגיש למשקיע הסביר למרות שגם פה יש אפשרויות (לסלייס יש משהו בסגנון, ויש עוד כמה קרנות שמגייסות כסף מניצעים).

  6. פריטי אספנות - תחום מעניין וותיק שצבר תאוצה בשנים האחרונות שדורש מומחיות גבוהה וכולל יינות נדירים, חביות וויסקי, מכוניות עתיקות, אומנות, מטבעות, קלפים ואפילו צעצועים.

  7. נכסים דיגיטליים - תחום מעניין וחדש שכולל מטבעות קריפטוגרפיים, NFTs והשקעות מטאוורס אפשר להתפלפל על האם זוהי השקעה לגיטימית או לא אבל אי אפשר להתעלם מזה.

זה לא הסוף, היצירתיות בתחום הזה גדולה. בטח בעשור של פיזור כסף ממסוקים ואשראי זול היסטורית. קרנות שמשקיעות בתשתיות לאומיות, בביטוחי חיים, משכנתאות. קרנות שמממנות תביעות משפטיות, חוזים עתידיים וכמעט כל מה שתוכלו לחשוב עליו.

אבל רגע, זה לא כזה פשוט

או במילים אחרות, יש גם חסרונות. רוב האנשים נוטים להעריך בחסר את המורכבות הגלומה בהשקעות אלטרנטיביות. הכישורים והמשאבים הדרושים להרים את ההשקעה על ג'ק ולבדוק מה קורה מתחת למכסה מנוע היא לא טריוויאלית. חלק מההשקעות מגיעות עם תשקיפי הנפקה עבי כרס שדורשות גירודי ראשים של צוותים שלמים, חלק מגיעים עם מידע חסר בתחומים שאין בהם מידע רב בכל מקרה. לחלק אחר כמעט ואין היסטוריה לבדיקה והשוואה והמבנה המשפטי פחות ברור מהשקעות קונבנציונליות, כך שבכל מה שקשור למידע ושקיפות אין מה להשוות לשוק המסורתי. במילים אחרות רוב המשקיעים הפרטיים לא באמת יכולים להעריך את הסיכון האמיתי בהשקעות מסוג זה. לא פלא שרוב נכסי ההשקעות האלטרנטיביות מוחזקות על ידי משקיעים מוסדיים או משקיעים כשירים.

עידן חדש של הקצאת נכסים

ביצועי עבר, לא מרמזים על שום דבר מהעתיד. כל בר דעת שמונח בעולם ההשקעות יודע לדקלם את זה וזה נכון גם להקצאת הנכסים. הפיזור המוכר והטוב שבין מניות ואג"ח לא בטוח שמשרת בצורה אופטימלית את המשקיעים בכל הקשור למיזעור החלק התנודתי בתיק. בעבר, תנועות המחיר של מניות לא נטו להשפיע על אלו של אג"ח ולהיפך, אבל התקופה האחרונה מספרת סיפור אחר. שני סוגי הנכסים סופגים מהלומות תשואתיות במקביל.

אני קורא הרבה מילים ברשת מאנשים שמבינים עניין שסבורים שיש לתת משקל גדול יותר למניות, לוותר על אג"ח ולהשקיע 100% במדד עולמי רחב עם קורטוב של מזומן במקום אגרות חוב למרות האינפלציה הגואה. ואולי יש בזה משהו.

עוד אסטרטגיית הקצאת נכסים שמוזכרת היא חלוקת שלישים. תיק שמחולק בין מניות, אג"ח והשקעות אלטרנטיביות. או אפילו כאלה שמחליפות את כל החלק האג"חי בהשקעות אלטרנטיביות שתואמות סיכון וציפייה. שימו לב, מתכות יקרות היו קבוצת הנכסים עם הביצועים הטובים ביותר ב-2020, בשנת 2021 היו הם הקריפטו והסחורות שנתנו את הטון ובשלושים שנים האחרונות תשואות של קרקעות חקלאיות לא נפלו מהסנופי.

חוזרים לאדם הפשוט

במהלך 25 השנים האחרונות, השקעות אלטרנטיביות צמחו מהחזקה יחסית קטנה בתיקים של מוסדיים להחזקת ליבה. אם בשנות ה-90 השקעות מסוג זה ייצגו רק 5% מתיקי הפנסיה העולמיים היום הם חוצים את ה25%. הרבה מזה הואץ בעקבות המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, ובצדק. אז אם זה טוב להם כנראה שזה גם טוב לנו. עם קריצה.

Responsive image
קרדיט: בלאקרוק

כאחד שהתנסה בהשקעות אלטרנטיביות ועדיין מושקע בנדל"ן על צורותיו (בנייה חדשה של בתים, מולטי פמילי, מולטי סינגלס, מסחר ותעשיה), קרן חוב ליזמים, הלוואות חברתיות וגם קריפטו שום דבר ממה שהוצג בתכניות העסקיות לא התקיים בפועל, לטובה ולרעה. הגיוון והפיזור עושים לי שכל אבל לומר לכם שהבנתי לגמרי במה אני משקיע ואם הערכתי את הסיכון נכון? רחוק מכך, ואני מתפרנס לא רע מלמצוא תשובות. אני גם לא ממליץ ולא "לא ממליץ".

כמו בכל השקעה, הבחירה מבין האלטרנטיבות תלויה בהמון גורמים שכוללים מצב קיים, יעדים ונסיבות אישיות ומשפחתיות. משקיע שמכוון לתשואות ריבית יציבות וגבוהות בטווח בינוני, הלוואות חברתיות יכולות להתאים. מצד שני מי שמחפש תשואה גבוהה ואיתו סיכון ו\או תנודתיות יכול לכוון לקריפטו, נדל"ן יזמי וקרנות הון סיכון (או השקעה ישירה בעסקים).

Responsive image
קרדיט: www.preqin.com

בואו נכניס קצת מספרים כדי לקבל פרופורציות, מדדי מניות ואג"ח ירדו מתחילת השנה באחוזים לא מבוטלים (תלוי איזה מדד ואיזה יום דוגמים, היו ירידות שהגיעו גם ל-20% ומעלה אם ניקח את הנאסדק או הסנופי) אבל בתיק מגוון שכולל את ההחזקות שציינתי מעלה, הפגיעה היא פחות משמעותית. כי הלוואות חברתיות ממשיכות לייצר בערך 5% שנתי, תזרים מנדל"ן ממשיך לייצר בין 5-8 אחוז ולהפתעתי הנכסים גם עולים בשווי (כמובן שזה יכול להשתנות), קרן החוב משלמת ריבית אחת לרבעון כי העולם לא נעצר וממשיכים לקדם פרויקטים. ויש גם בנייה חדשה שאמורה לספק 30% רווח אבל עד שאראה את הכסף בחשבון אני לא מתלהב, כי דברים נוטים להשתבש. וקריפטו, צונח ומטפס וצונח ומטפס, אבל לכל "נכס" כזה יש את המטרות שלו כחלק מתיק השקעות שלם. לא הכל ורוד, יש גם קרן שהפסיקה לשלם ונכנסים שם למהלך תביעה. ייתכן שהלך הכסף או חלקו. לא כיף אבל חלק אינטגרלי במשחק, בטח לדג קטן כמוני. עדיין אוסף תובנות בנושא.

הקצאה מחדש של התיק עם תוספת להשקעות אלטרנטיביות אמורה להגדיל את התשואה מותאמת הסיכון של התיק. משפט שבטח לא אומר הרבה לרב האנשים אבל מוציא אותי חכם, אני מקווה. מה שכן חשוב הוא להטיל ספק בהצעות שנוגעות בהשקעות אלטרנטיביות, בטח אם אתם לא כשירים ואין לכם את האמצעים והמומחיות לקבל החלטה מושכלת. כמו כן, לנסות להעריך את הסיכון במשקפיים פסימיות ולמצוא איש מקצוע אמין שיוכל ללוות אתכם. אני עדיין חותר להגדלת החלק האלטרנטיבי בתיק.

הערה: אנא התייחסו לדברים המוצגים מעלה כשיתוף ידע למטרת לימוד, ניסיתי להעביר לכם חלק מההבנה והניסיון שלי בנושא ואין פה משום המלצה לנקיטת פעולות. יש גל חדש של השקעות אלטרנטיביות שהולכות וצוברות תאוצה ומאגרי מידע עצומים בנושא. לטעמי, כל משקיע צריך להכיר את האלטרנטיבות העומדות בפניו והמאפיינים שלהן עם היתרונות והחסרונות בכדי לבדוק אם יש להם מקום בתיק האישי\משפחתי. זו לא תחרות, רק אמצעי נוסף להעביר את הלילות התנודתיים.

Shlomi R, cherryBOMB ו-2 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

14 תגובות

Dindinufet בתאריך 05/08/2022, 16:51

לדעתי בעיה נוספת בהשקעות אלטרנטיביות היא צורת ההחלפה בין הנכס האלטרנטיבי לתשלום עליו. יש פירצות רבות בצורות התשלום מבחינת אבטחה ואמינות - לדוגמה במטבעות קריפטוגרפיים היו לא מעט גנבות/רמאויות, ולכן המציאו את הארנקים הקרים והחמים.

תודה על הפוסט!

דין

Shlomi R הגיב לDindinufet בתאריך 05/08/2022, 16:59

תודה דין ואתה כמובן צודק בכל מה שקשור לקריפטו. אין רגולציה ואין החזרות מה שנקרא, התחום די פרוץ ומועד לפורענות. אבל באופן כללי בהשקעות אלטרנטיביות רוב הנכסים כן מוגנים בחוזים, נאמנויות ופיקוח של רשות ההון בתצורה כזו או אחרת.

זיק הולילנד בתאריך 07/08/2022, 08:38

פוסט מצוין ומוסיף הרבה ערך ל"עלילות זיק". האם יש "כלל אצבע" מעודכן לעת הנוכחית בנוגע למשקל הכולל בתיק שיש להקצות לנכסים אלטרנטיביים על חשבון נכסים קלאסיים כגון מדדי מניות ואג"ח? 10%? 20%? יותר?

Shlomi R הגיב לזיק הולילנד בתאריך 07/08/2022, 08:46

זה עניין אישי. בראייתי רוב הכסף המשפחתי בכל מקרה בשוק ההון (פנסיה וקרנות). בנוסף כאחד שחווה נפילות במשברים קודמים בשוק ההון והרגיש לא בנוח עם מניות ומדדים שנחתכו בעשרות אחוזים (למרות שרציונלית אני מבין את סיפור התנודתיות וההשקעה לטווח רחוק) אני מנסה להגיע ל50% בנכסים שלא בהלימה ישירה עם שוק ההון.
תודה על הפרגון והבמה!

אמיר רגולסקי בתאריך 07/08/2022, 15:37

האם לא כדאי להחליף את החלק של האגח בתיק באגח או קרנות חוב פרטיות או אפילו הp2p שלא מושפעות מהשוק והחלק האלטרנטיבי ישמש להשקעות קצת יותר ריסקיות , דבר שני אני משקיע במדדים דרך קרן השתלמות וגמל להשקעה בדמי ניהול נוכחיים יחסית נמוכים (0.3) , כל הקופות והקרן ממונפות לטובת השקעות אלטרנטיביות השאלה האם זה עדיין מהלך נכון או שכדאי לעשות השקעות ישירות בתעודות מחקות כאלו ואחרות ולשלם עמלות נמוכות קרא עוד »

Shlomi R הגיב לאמיר רגולסקי בתאריך 07/08/2022, 18:42

תודה אמיר.
אישית, החלפתי את מרכיבי האג"ח כמעט לחלוטין בקרן חוב והלוואות חברתיות. חשוב לציין שלפחות בארץ, לגופים אין היסטוריה של התמודדות במשברים כך שאולי כדאי לשלב קרן P2P בארה"ב (לפניקס יש קרנות כאלו). דבר נוסף שחשוב להבין הוא שהכספים לא באמת נזילים וצריך לקחת זאת בחשבון.
לגבי הקרנות, אני פועל כמוך. ממנף משוק ההון להשקעות אלטרנטיביות. בעשור האחרון זה עבד מצויין אבל למינוף יש גם צד שני ופוטנציאל ההפסד גדול יותר קרא עוד »

גיא עצמון בתאריך 07/08/2022, 18:38

פוסט מעניין מאוד
פותח את הראש
מסכים מאוד שהאלטרנטיביות הן מרכיב חשוב בתיק
תודה רבה על השיתוף מהניסיון
הכי אני מסכים שעל אף שזה טרנד וחשוב מאוד לשלב בתיק אבל לא לפני שבוחרים אפיק ולומדים אותו לעומק בדגש על פסימי בתשואה המוערכת אופטימי לסיכונים שעלולים להתרחש וסיכום ריאלי כדי לקבל החלטה להשקיע
תודה רבה
החכמתי המון 🙏🏻

Shlomi R הגיב לגיא עצמון בתאריך 07/08/2022, 18:45

תודה גיא! אהבתי את השילוב שבין הפסימי והאופטימי עבור התרחיש הראלי. מתאים לאופי הפחדני שלי.

YASHIR בתאריך 08/08/2022, 13:03

תודה. מותר לך להניח כאן שמות של קרנות נדלן / חוב נדלן פרטי הנחשבות אמינות?

Shlomi R הגיב לYASHIR בתאריך 08/08/2022, 13:43

הפניקס התחדשות עירונית, מגדלור, ארנו קפיטל. ברשותך לא אפרט ולא אמליץ בכדי שתוכל לעשות את הבדיקות שלך.

ישיר הגיב לShlomi R בתאריך 23/08/2022, 13:12

ומה דעתך על חברות מגייסות בסגנון קרתא, ברק השקעות, וכהנה?
(לא חוו"ד ספציפית כמובן)

Gonen Hollander בתאריך 11/08/2022, 18:42

פוסט מצויין בתחום שלדעתי לוקה בחסר בשפה העברית. ספר מומלץ בתחום שמפרט לעומק הוא The Allocator’s Edge by Phil Huber.
שווה אולי להרחיב על הון סיכון, למרות שבישראל בגלל המגבלה המחמירה למשקיע כשיר ייתכן ולא רלוונטי לרוב.

Shlomi R הגיב לGonen Hollander בתאריך 13/08/2022, 08:44

תודה על התגובה וגם על ההמלצה על הספר גונן. מסכים לגבי תנאי הכניסה המוגבלים מאוד למשקיעים לא כשירים לקרנות הון סיכון.

עמית בתאריך 24/08/2023, 13:23

בתיק ההשקעות שלי בחרתי בין היתר גם קרן ריט נדלן של ואנגארד וגם את מדד ת"א נפט וגז. האם זה אומר שאני מושקע בנכסים אלטרנטיביים? כי שמעתי הסברי עבר שהנכסים הספציפיים האלה לא נכללים במניין האלטרנטיבים

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.