ריבית, תעלי כבר, תעלי

03/03/2022 | 4 תגובות | 5 דקות קריאה

משום מה יש חשש כבד בקרב משקיעים מהיום שהריבית תעלה. זה לא מפתיע. יש משהו ממכר בלראות מסכים ירוקים לאורך זמן. להרגיש שלא משנה מה החיים יזמנו, הבנקים המרכזיים ישלפו עוד שפן וידחפו עוד את השווקים. ואם השווקים רק עולים, אז למה לא ללכת עם זה לאקסטרים, לקחת הלוואה זולה וגם אותה להשקיע. תשואה של 10% פחות 1% עלויות מימון = 9% בכיס.

כמה מילים על ריבית במשק


ריבית הבנק המרכזי מכתיבה את הריבית שהבנקים המסחריים מלווים בה כסף ואת הריבית על הפיקדונות. למען אלו שעלולים לחשוב שלהם זה לא נוגע, אחדד שהריבית מחלחלת לכל תחום שניתן לחשוב עליו, לרבות תשואות על אגרות חוב, ריביות הניתנות על משכנתאות, ריבית על האוברדראפט, הלוואות מחסכונות פנסיוניים (קרן השתלמות, גמל להשקעה...).

ריבית במשק הינה אחד הכלים המרכזיים שמצויים ברשות הבנקים המרכזיים בכדי לשמר כלכלה חזקה ויציבה. הורדת ריבית, מעודדת פעילות כלכלית. עלויות מימון נהיות זולות יותר וזה מיטיב עם עסקים שיכולים ליטול חוב ולהתרחב. גם לצרכנים נותרת יותר הכנסה פנויה שהם יכולים לנתב לבזבוזים ולסייע עוד לפעילות העסקית. כפועל יוצא, ריבית נמוכה יכולה גם להעיר עליית מחירים. חשוב לציין שעליית מחירים זה סימפטום לכלכלה מתפקדת ולא נתפסת בהכרח כמשהו רע בעיני הבנקים המרכזיים, כל עוד אין חריגה מהיעד של האינפלציה. מנגד, העלאת ריבית מצננת את האינפלציה מאחר ולאנשים נשאר פחות כסף לבזבז והלוואות הופכות לפחות אטרקטיביות. פחות בזבוזים, מחירים יורדים. פשוט. אז ריבית הינה מנגנון ויסות ובקרה ממש כמו דלק באוטו. רוצים לנסוע מהר יותר - מוזרק יותר דלק, רוצים לנסוע לאט יותר - מוזרק פחות דלק.

לכלכלה יש נטיה לנוע במחזוריות מסוימת. בתוך אותה מחזוריות, ריבית עולה ויורדת בהתאם למציאות הכלכלית. ומשהו במחזור הנוכחי נתקע. כזכור, בעקבות המיתון של 2008 הריבית הופלה ל-0% (ירוק בגרף) ובאזור הזה, פחות או יותר, היא מצויה עד היום. יש לציין שזמן רב המחירים סרבו לעלות למרות הריבית הנמוכה, ואילו במקביל המשקיעים, שווקי המניות, תעשיית הנדל"ן חגגו. כולם שמחו, לוו, השקיעו וקיבלו נתח מהצמיחה. זה לא דבר רע. זה דבר נהדר. אבל לפעמים אין ברירה והחגיגה צריכה להיגמר. לא קל לסיים מסיבה ויש חשש של ממש שהקץ יהיה כואב וזה מפתה לדחותו עוד קצת. הנשיא טראמפ אף לחץ בזמנו על הנגיד האמריקאי להפחית ריבית לתחום השלילי, זאת בניגוד לכלכלה יציבה שלא דרשה בהכרח נקיטה בצעד דרסטי שכזה מבחינת הבנק המרכזי.

Responsive image
ריבית הבנק המרכז של ארה"ב (ה"פד"), קרדיט: fred.stlouisfed.org

משקיעים צעירים מרגישים שריבית נמוכה זה מצב קבוע כי הם לא זוכרים שפעם היה אחרת. התבוננות בגרף הריבית של הפד מראה כי פעם הריבית של הפד היתה גבוהה מאוד וה-so called הנורמלי הנוכחי הוא ממש לא שיגרתי בפרספקטיבה היסטורית.

ב-2016 היה נדמה שעידן הכסף הזול מאחורינו והפד התחיל להעלות ריבית בצורה הדרגתית ומבוקרת (סגול בגרף). אחרי סידרה של העלאות מ-0% עד ל2.5% הגיע משבר הקורונה במרץ 2020 והריבית נחתכה שוב ל-0% (אדום בגרף) בכדי לסייע לעסקים להתמודד עם המשבר. חזרה לנקודת ההתחלה. האם הצעד היה מידתי, אפקטיבי ושווה את סיום התחמושת של הפד? הדעות חלוקות.

לאחרונה האינפלציה התחילה להתעורר ואף יותר מזה. האינפלציה שברה שיאים גם בארה"ב וגם בארץ. בתנאים הנוכחיים כמעט ואין מנוס מלבצע העלאת ריבית, מאחר והאינפלציה עולה.

יש לי בחילה מריבית נמוכה


אז למרות שהשיקולים בקביעת ריבית הם אובייקטיביים ותלויים באטמוספירה הכלכלית, בנימה אישית, הייתי שמח אם יבשילו התנאים לחזור לתוואי עולה של הריבית.

אני מתייחס כאן רק לתיקי השקעות פסיביים, שעבורם לדעתי סביבת ריבית גבוהה יותר תביא ברכה. לא נוגע כאן בנושא הנדל"ן שחלק מהנקודות רלוונטיות גם לגביו.

5 סיבות למדוע לדעתי ריבית גבוהה תיטיב עם תיק ההשקעות הפסיבי לאורך זמן ועם המשקיעים המחזיקים בו.


  1. ריבית נמוכה דוחקת את שווקי המניות לקצה. המשוואה פשוטה, בהיעדר אלטרנטיבות בפיקדונות ובאג"ח הכסף מוצא את דרכו לשוק המניות. מחירי המניות עלולים להתנפח יתר על המידה. מה שעולה מאוד גבוה גם ירד נמוך יום אחד. זו סיבה אחת שהייתי שמח לראות את הריבית עולה ומחזירה קצת שפיות לשוק המניות.

  2. ריבית נמוכה מעודדת נטילת הלוואות והשקעתן בשוק ההון. זה מעודד עוד את ניפוח השווקים מעבר לכל פרופורציה. שוק גבוה מדי יתקן יום אחד חזק מאוד. זו סיבה נוספת שהייתי שמח לראות ריבית גבוהה יותר שתרסן השפעה זו.

  3. ריבית נמוכה לאורך זמן רב יוצרת שוק עולה בצורה עקבית מאוד. נוצרת תחושת אופוריה והרגשה שזו הנורמה. גדל דור שלם שלא חווה נפילה משמעותית. באקלים כזה "תיקונון" של 10% מרגיש כמו סוף העולם וגורם למשקיעים לעשות טעויות, לנעול הפסדים ולא לשוב לשוק לעולם. אם הריבית תהיה גבוהה יותר, יש סבירות שאירועי תיקון של 20% יהיו דבר שבשיגרה אחת לכמה זמן וילמדו את המשקיעים שתיקונים הם חלק מהתנהלות בריאה של השוק. במציאות כזו משקיעים פחות יכנסו להיסטריה מ-5% ירידה בשוק.

  4. ריבית נמוכה מעודדת משקיעים ליטול סיכון גבוה ממה שבאמת מתאים להם בשתי דרכים עיקריות. ראשית, כשמסתכלים על אג"ח ממשלתי שבאופן היסטורי היווה נכס משלים מצוין בתיק השקעות אך כיום תשואתו אפסית, משקיעים נוטים לוותר עליו ולבנות תיק שמבוסס על 100% מניות או קרוב לזה. פעמים רבות הקצאה אגרסיבית מדי למניות היא מעבר לסיבולת הסיכון האמיתית של המשקיע. את זה עלול להבין המשקיע רק בעיצומו של תיקון משמעותי בשוק. תיקון כזה עלול לנער משקיע שנטל סיכון מוגזם ולהעיף אותו מהשוק. חוויה טראומטית כזו תגרום לאותו אחד להדיר רגליו לנצח מהשוק. שנית, נטילה מוגזמת של הלוואות מעלה את הסיכון שמשקיעים לוקחים על עצמם ועלולה לסטור בפניהם של משקיעים שמתעלמים מהסיכון המוגבר. אז בכדי לשמור על המשקיעים מעצמם, יהיה זה מהלך חיובי להעלות ריבית.

  5. בסביבת ריבית נמוכה, תיק השקעות שנבנה לפי תיאוריית הפורטפוליו המודרני כבר לא עובד בצורה טובה. הכוונה היא שתיק פסיבי כולל לרוב איזשהו תמהיל של מניות ואג"ח. בזמנים שהריבית היתה גבוהה יותר, פלח האג"ח היה תורם הכנסה קבועה ויציבה. בנוסף, האג"ח היה פעמים רבות נותן תגובת נגד חזקה מעלה כששווקי המניות סוערים. זאת מאחר והאג"ח נחשב לאפיק בטוח שהמשקיעים נהרו אליו בזמנים קשים. שילוב של מניות ואג"ח בתיק היה יוצר תיק מאוזן שמתפקד היטב למדי לאורך זמן וגם בתקופות סוערות. כיום כשהריבית נמוכה, האג"ח כבר לא מהווה מפלט כה אטרקטיבי ועל כן העוקץ מהשילוב הקלאסי של מניות ואג"ח בתיק די יצא. אם הריבית תעלה יהיה שוב "בשר" באג"ח וניתן יהיה להרכיב תיק יעיל ומאוזן ע"י שני ניירות (מניות ואג"ח) לפי רמת הסיכון שמתאימה למשקיע. קל ופשוט.

עליית ריבית עלולה להביא בטווח הקצר עצבנות בשווקים ובתיקים. כל הנכסים יכולים להיפגע. אבל בטווח הארוך, לדעתי, העלאת ריבית זהירה ומבוקרת תהיה טובה לתיקי השקעות ולמשקיעים.

אלו הסיבות שאני רוצה שהריבית תעלה. אם זה יקרה, אתגלח לכבוד המאורע (ואעדכן את האוואטר).

לסיכום, תעלי כבר, תעלי

ghazan, ZEEV ו-1 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

4 תגובות

אופיר בתאריך 04/03/2022, 18:38

נגיד ואני משקיע לטווח הארוך, נניח ומתכוון להוציא כספים רק בעוד 20 שנה מעכשיו. האם בסביבת של עלית ריבית עדיין נכון שהרכב התיק יהיה ברובו מניות?

זיק הולילנד הגיב לאופיר בתאריך 04/03/2022, 18:58

היסטורית מדדי מניות התאוששו די מהר מעליית ריבית. לטווח ארוך, בהחלט יש היגיון בלתת משקל גבוה למניות גם בסביבת ריבית עולה.

Odded בתאריך 14/03/2022, 06:27

לפי נקודה 2, כשהריבית נמוכה מחירי המניות עולים כי יש לאנשים יותר כסף להשקיע. עכשיו הריבית נמוכה ושוק המניות בירידה, איך זה קורה?

זיק הולילנד הגיב לOdded בתאריך 14/03/2022, 06:37

אין קורלציה חד חד ערכית בין שווקי מניות לריבית. גם היסטורית אחרי עליית ריבית, השווקים לא מאוד התרגשו (אין לי מושג מה יהיה הפעם כמובן).
בנוסף, יתכן וחלק מהירידות נזקפות לעצם החשש מעליית ריבית. השוק מתמחר פעמים רבות אירועים לפני שהם קורים בפועל. אם למשל הריבית לא תעלה השוק יכול לתקן מעלה כי החשש יתבדה.

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.