גלריית תיקי השקעות פסיביים - סיכום 2022

18/02/2023 | 5 תגובות | 10 דקות קריאה

זהו פוסט "חכם", הנתונים שלו מתעדכנים באופן תדיר ואוטומטי. יתכנו טעויות או שיבושים בנתונים. אשמח אם תעדכנו אותי במייל או דרך הפייסבוק אם תזהו בעיה כלשהי.

מסכמים את שנת 2022. שונה בכל דרך משנת 2021. באיזשהו מקום זו שנת נורמליזציה, מבורכת לפחות מבחינתי, למרות שמבחינת רבים זו קטסטרופה סינגולרית ובלתי מוסברת שגרמה להם להדיר רגליהם משוק ההון ולחוש נבגדים.

האינפלציה חזרה בגדול

הריבית האפסית שאיפיינה את 13 השנים האחרונות מיאנה להעיר את השד האינפלציוני. עד לאמצע 2021. האינפלציה הזו, יש שיאמרו תהליך צפוי מראש שאיחר להגיע, טרפה את הקלפים בהרבה מובנים.

בארה"ב נרשמה ב-2022 אינפלציה של 6.5% (בהמשך ל-7% ב-2021) ואילו בישראל עמדה על 5.3%, שיא של 20 שנה.

Responsive image

אולי ההשפעה המיידית ביותר של אינפלציה היא שחיקת חסכונות העו"ש, זו באמת ודחקה את משקי הבית לחפש אלטרנטיבות בדמות פיקדונות וקרנות כספיות בכדי לתת איזשהו פייט לשחיקת המזומן.

תום עידן ריבית 0%

עם האינפלציה שהתעוררה, הבנקים המרכזיים החלו להשיב מלחמה דרך העלאת ריבית. ריבית בנק ישראל עלתה מ-0.1% יום לפני החלטת הריבית ב-13/4/2022 ועד ל-3.75% ב-5/1/2023. זו עליה של 3.65% תוך 9 חודשים. למרות שזה היה באוויר, מעטים האמינו שתוואי הריבית יהיה כה חד ואגרסיבי. עוד תזכורת שכלכלה והשקעות הם ממלכת אי הודאות, שמה שהיה לא בהכרח מה שיהיה.

Responsive image

הו, איך פיללתי לרגע הזה משלל סיבות ונענו תפילותיי. עבורי זה פיצ'ר שהוא חלק מהמחזוריות של הכלכלה שהתעכב מלשוב לחיינו. מנגד, עבור רבים זה באג. קל היה לרבים להשבה בקסמה של הריבית האפסית ולקבל כמובן מאליו שהלוואה ב-1%.1 זה מציאות פרמננטית עליה אפשר לבנות הרים וגבעות של השקעות בעוד ועוד אפיקים. להשקיע בפוליסת חיסכון, לקחת הלוואה שגם היא תושקע בפוליסת חיסכון וחוזר חלילה. זה אחד הרעיונות שנשמעו בשנים האחרונות ששללו לחלוטין את קיומו של הסיכון. החזרת ערך לכסף הנחיתה לקרקע משקיעים רבים שהחלו להיזהר יותר בכניסה להשקעות ממונפות ובמקום לפזול לכיוון קצירת תשואה "חסרת סיכון" שהריבית הגבוהה יותר מאפשרת בפיקדון בנקאי או באגרות חוב קצרות.

במקביל עלה גם נטל ההחזר החודשי עבור אלו שנטלו הלוואות צמודות לפריים. כאן התחדדה התובנה שהגם שהגיוני לשלב מסלול אטרקטיבי נכון לנקודת זמן מסוימת, יש לנקוט במשנה זהירות ולפזר את הסיכון בין כמה מסלולים. עיקרון הפיזור הוא בעל משמעות והיגיון בהלוואות בדיוק כמו בהשקעות.

מדדי המניות נבלמו

עם שינוי השנה הקלנדרית מ-2021 ל-2022 התהפך הסנטימנט בשווקים. עליית הריבית יצרה אלטרנטיבה לכסף ואיימה להערים קשיים על רווחיות חברות, האינפלציה מיאנה לדעוך וגם החששות מהשלכות הפלישה של רוסיה לאוקראינה, כל אלו תרמו לסנטימנט שלילי בשוק.

בסיכום השנה ה-S&P500 ירד ב-19.44% במונחים דולריים. ה-ACWI שצובר תאוצה בארץ עקב הקרן של בלאקרוק והפיזור המשופר עם -18.36% במונחים דולריים. כלומר קשה לומר שהפיזור ריכך את המכה יתר על המידה ביחס למדד הדגל האמריקאי. מדגיש שהתשואות הללו דולריות. זה חשוב כי תיכף נראה שבמונחים שקליים התקבלה תוצאה שונה.

בשקלים ה-S&P500 ירד -8.1% וה-ACWI ירד ב -7.75%. ירידה נמוכה ב-11% (!) בשקלים ביחס למצב בדולרים. אפשר לומר שבתיקים בשקלים (לא מגודרים) בכלל לא התקיים המשבר שנחווה בארה"ב למשל. הסיבה היא התחזקות הדולר ביחס לשקל. עוד אוסיף מילה בנידון בהמשך.

אבל שנת 2022 היא יותר מזה. זו שנת התפקחות עבור דור שלם שהרגיש בלתי שביר בנוגע להשקעה בשוק.

תשואה אינה מובטחת, בטוח לא תשואה גבוהה כמות זו שאיפיינה את השוק האמריקאי מאז פברואר 2009, ועד לסופה בכל תרועה רמה של 2021. כמעט 13 שנים תמימות של עליה מצטברת של 530%, או בממוצע שנתי מעל 15%. משקיע שפסע צעדיו בשוק ההון בתוך תקופה זו יכול היה ללקות בקלות בתחושת בלתי שבירות מדומה. לתחושת בלתי השבירות תרם משבר הקורונה ב-2020 שנעלם כלעומת שבא ויצק תחושה כאילו כל ירידה היא לצורך תיקון חד ומהיר. על זה תוסיפו הלוואות בריביות אפסיות שהוזרמו לאפיקי דוהרים כמו נדל"ן ומניות ותחושת האופוריה התפשטה לכל עבר. רוממות הרוח הובילה לעליית סיכון בתיקים ועליית שיעורי מינוף. ככל שמצאנו עצמנו עמוק יותר בתוך העידן הזה, שעבור רבים זו היתה מציאות פרמננטית, חשתי חרדה וכמיהה להגעה הסוף הצפוי מראש. נראה שזה הגיע ב-2022.

אם מסתכלים על גרף התשואות השנתיות של מדד ה-S&P500, לא רק ששנת הירידות נראית הגיונית, היא נראית נחוצה בכדי לאפשר סיכוי לעליות בעתיד. חלק אינטגרלי מהמכניקה של השוק. טוב ששנה זו הגיעה בכדי להחזיר קצת שפיות לעולם.

Responsive image
תשואות שנתיות של ה-S&P500 מתוך האתר המצוין macrotrends.net

ירידה לצורך עליה באג"ח

המניות תמיד לוקחות את אור הזרקורים אבל ב-2022 חלה דרמה של ממש בשווקי האג"ח. השנה הגרועה בהיסטוריית האג"ח האמריקאי הארוכה, לא פחות ולא יותר. אגרת עם פידיון בעוד 30 שנים התרסקה 39.2%, הרבה הרבה מעבר לירידה ב-S&P500 שירד 19.44% במונחים דולריים. דרמה היסטורית.

בארץ ירד מדד אג"ח כללי ב-9.3%. מדד עם אג"חים ארוכים של מעל 5 שנים לפידיון ירד ב-16.8%.

קריסת האג"ח נובעת מגילום התשואה המחודשת והגבוהה יותר המותאמת לריבית הגבוהה יותר. ברגע שהריבית עולה, מונפקות אגרות חוב בריבית גבוהה יותר, מה שגורע מאטרקטיביות האגרות הקיימות, הביקוש שלהן יורד עד שמחירן מתכנס לרמה שהתשואה מיישרת קו עם האג"חים החדשים. יש לשים לב שתשואה זו היא נומינלית, בעוד ריאלית עדיין האג"חים מפסידים. אבל זו התקדמות.

ברגע שמבינים את הסיבות לירידות באג"ח, אין מה להיות מופתעים מנפילתם של "תיקים סולידיים" בשנת 2022 לצד תיקי המניות. שנה זו טרפה במובן מסוים את המונח "סולידי" והמחישה שסיכונים יכולים לשנות צורה ולא בהכרח להיעלם. היתה זו כתובת על הקיר שלאג"ח יש רק לאן לרדת. אבל זו ירידה לצורך עליה...

שובו המסתמנת של התיק הקלאסי

אם יש סיבה שפיללתי באופן אישי לתום עידן ריבית 0 היא החזרת העוקץ לתיק הקלאסי מניות-אג"ח שהיווה עוגן לדורות של משקיעים לטווח ארוך. בעידן של ריבית 0 תיק זה היה מנוע מלתפקד משתי סיבות. הראשונה וה-straightforward היא התשואה המגוחכת של פלח האג"ח. למה שמישהו ישלב פלח בתשואה של 0.1% ועוד ישלם עליו דמי ניהול? השניה, התוצאתית, היא שעקב חוסר האטרקטיביות של האג"ח, בעתות משבר בשוק המניות, המשקיעים לא ראו בו מפלט בטוח והוא לא הגיב בעוצמה מעלה בניגוד לעבר. כיום משהתשואה עלתה המצב משתנה ויש יותר ויותר הגיון לגוון את התיק גם עם אג"ח.

עתיד האג"ח בטווח הקצר-בינוני עוד לא לגמרי ברור שכן עליית הריבית עשויה להימשך ותגרור עימה ירידות נוספות. אבל כפי שכבר קרה השנה, ירידה זו תלווה בהגדלת תשואה וגם ברווחים הולכים ועולים בטווח הארוך כפי שהוסבר בהרחבה בפוסט. לסיכומו של עניין, יש היגיון להשקיע באג"ח אך עם אצבע על הדופק ולא במח"מ ארוך שלא מספק כרגע פיצוי תשואה ביחס לאג"ח קצר בעודו חשוף לירידות חדות יותר.

שנת מבחן

לדבוק בתוכנית זה לא קל, בייחוד כשהמציאות מתנתקת מציפיות, תוכניות ורצונות ותופחת על פני המשקיע. להמשיך ולרכוש סחורה חבוטה זה מעשה מנוגד לאינטואיציה. הרבה יותר מזמין להעמיס סחורה שוברת שיאים.

2022 היתה שנת מבחן אמיתית בהיבט של יכולת לדבוק בתוכנית השקעה. למרות שלא קל לראות את הבנפיט בשנה מורכבת, אני מאמין שמי שהתמיד ראה בכך ערך (אפילו אם לא כספי עדיין) ויתוגמל בעתיד:

  1. מי שהתמיד פטר עצמו מלעסוק בתזמונים של תהליכי מאקרו אותם לא ניתן היה לחזות כדוגמת האינפלציה והריבית. אחד היתרונות בתיק פסיבי שאין כל צורך לתזמן דבר ואין צורך לעסוק בספקולציות. זאת נשאיר לעיתונות הכלכלית שתקשקש עצמה לדעת.

  2. איסוף סחורה בהנחות זה אולי היתרון הגדול ביותר של מי שדבק בתוכניתו. ככל שהירידות מעמיקות, מי שרוכש לפי תוכנית קבועה אוסף סחורה רבה יותר בעבור אותו סכום רכישה חודשי/רבעוני. זה הקסם של טכניקת המיצוע או ה-Dollar cost averaging.

  3. אולי בהלקאה עצמית מיוחדת עלול לעסוק מי שהשקיע בתיק עם אגרות חוב. עם זאת, כאמור, לאורך זמן האגרות האלה יתקנו חזק מאוד למעלה עקב התשואה הגבוהה שגלומה בהן כעת לאחר הירידות. בטווחי זמן שקרובים לטווח הפידיון מובטחת תשואה חיובית וזה מה שבאמת משנה. יתרה מכך, התקבולים מהאגרות יושקעו מעתה בתשואה גבוהה יותר ויובילו אף לעליית תשואה, כפי שהראתי כאן. זאת ועוד, למרות הירידה התלולה, התיקים האלה לא בלטו לרעה ביחס לתיקי מניות. כלומר אין פה נזק שיורי. מה שכן יש עכשיו זה אפסייד חזק.

אני משוכנע שמי שדבק בתוכניתו יתוגמל בעתיד, לא יודע אם בקרוב או מאוחר יותר. עוד לא ידוע מה יוליד יום, אך אם להסתכל על תחילת 2023, שכבות רכישת מדד מניות שבוצעו בשנת 2022, רובן ככולן מורווחות על הנייר.

אידאל פסיבי לחוד ומציאות לחוד. בפועל, ב-2022, משקיעים רבים סטו מתוכניתם במטרה לתקן מסלול ולא יובילו בהכרח עצמם למחוזות טובים יותר. דוגמא בולטת היא זליגה אל מפלטים "בטוחים" יותר כגון חיקה החם של הקרן הכספית שהפכה למרענן רשמי עם תשואות שהגיעו לכ-3.5%. עם זאת חשוב לזכור שתשואה כזו, יפה ככל שתהיה, היא במונחים נומנליים וזו נטחנת עד דק ע"י האינפלציה הגואה במחוזותינו. לאורך זמן זו לא תרופה אלא לכל היותר פלסטר לכסף שדרוש זמין לשעת חירום. רק השקעה בסיכון גבוה כגון במניות תוכל לתת פייט אמיתי לאינפלציה ולהשאיר גם מעט תשואה ריאלית בכיס המשקיע.

מגדרי 2021 קיבלו מהלומה

מי שגידר על סמך התחזקות השקל ב-2021 קיבל מהלומה כואבת בדמות תשואת חסר משמעותית ביחס למי שחשף השקעתו למטבע חוץ. דווקא הלא מגדרים זכו למעט נחת ב-2022 וסיימו (כפי שתיכף נראה) עם הפסדים נמוכים בהרבה מחבריהם המושקעים למשל בדולר. המסקנה כאן נשארת בעינה. גידור מט"ח זו פעולה נטולת תוחלת תשואה לאורך זמן ושקולה לספקולציה בדבר כיוון מטבעות. במקביל יש לגידור עלות והתוצאה המתבקשת היא תשואת חסר מתמשכת. הפיתרון ההגיוני ביותר למשקיע הפסיבי הוא לרכוש מכשירים חשופים למט"ח בפלח המנייתי.

Responsive image

ביצועי התיקים

התיקים שמוצגים להלן נסקרו לעומק בפוסט ייעודי שם הוצג הרציונל מאחורי כל תיק, הסיכון שלו, שימושים אפשריים ויישום בניירות שנסחרים בבורסה שלנו.

בשנה זו ניתן לחלק את התיקים ל-3. מעל כולם בלט Permanent portfolio עם תשואה שלילית של -3.20% גבוהה ביותר מ-3%(!) ביחס לתיק השני. הביצועים המשופרים התאפשרו הודות להקצאה גבוהה של 25% לזהב (+12.9%) ולמזומן (~0%). באיזשהו מקום התיק פרע את השטרות עבור המחזיקים בו שמלכתחילה מוותרים על תשואה גבוהה בעבור מסע חלק יותר עם פחות ups and downs (סטיית תקן נמוכה).

התיק הגרוע ביותר היה הצלחה לא קונבנציונלית עם תשואה שלילית של -12.49% עם 4% פחות מהתיק הלפני אחרון. הסיבה היא הקצאה של 20% לריט שלא מופיע בתיקים אחרים שירד בכ-27%. זה ממחיש יפה שכאשר נותנים משקל יתר לסקטור מסוים, כרוך בכך סיכון שהתבטא בשנה זו בדמות ירידה עודפת בריט ביחס למניות אחרות.

יתר תשעת התיקים נעים בטווח של -6.36%--8.47%. מה שמעניין בהופעה של תיקים רבים בטווח צר זה הוא שהתיקים האלה שונים מאוד בהרכב אחד ביחס לשני. יש כאן תיקים של 100% מניות ויש כאן תיקים של 50% אג"ח. וזה אולי המאפיין המובהק ביותר של השנה הזו שאג"ח לא ריכך את המכה שחטפו שווקי המניות. בשנה זו לא היה כזה דבר "תיק סולידי", כולם נרטבו. מנגד, למרות כל ההייפ השלילי סביב אג"ח השנה, השילוב שלו לא הוביל לביצועי חסר משמעותיים והרווח הוא אפסייד גבוה שיש כרגע בפלח זה לשנים הבאות. אפסייד כזה יכול להגיע גם מקבלת ריבית שוטפת וגם מירידת ריבית במשק.

תיק 100% מניות

התיק הזה מבטא את ביצועי שוק המניות העולמי עם תשואה של -7.75%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 100.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.20%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.34%

תשואה ב-2022

-7.75%

תשואה ב-2021

15.51%

סטיית תקן

13.03%

יחס שארפ

0.48

השילוש הקדוש

ביצועיו של תיק זה דומים לשל מדד מניות עולמי. כאן תשואה של -6.36%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות אירופה 25.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
מניות שווקים מתפתחים 15.0 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.09%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

7.09%

תשואה ב-2022

-6.36%

תשואה ב-2021

17.42%

סטיית תקן

12.76%

יחס שארפ

0.55

תיק השקעות לילד בכיתה ב

התיק שמקצה משקל קטן של 10% לאגרות חוב דומה מאוד לתיק הקודם בביצועים (-6.36%). הסיבה היא ירידות של כ-9% באג"ח הכללי הדומות לשל מדדי מניות. גם בתיק הבא אחרי (תיק 3 הקרנות של Bogleheads) משחק בהקצאת האג"ח לא שינה מהותית את התמונה.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות שאר העולם 30.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי כללי 10.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.08%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.89%

תשואה ב-2022

-6.36%

תשואה ב-2021

19.14%

סטיית תקן

12.09%

יחס שארפ

0.56

תיק 3 הקרנות של Bogleheads

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 60.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
מניות שאר העולם 20.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי כללי 20.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.08%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

6.53%

תשואה ב-2022

-7.06%

תשואה ב-2021

18.05%

סטיית תקן

10.82%

יחס שארפ

0.60

תיק No Brainer

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 25.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
ארה"ב שווי שוק קטן 25.0 1147024 קסם SP SCap600 ETF ממ 0.83
מניות שאר העולם 25.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח קצר 25.0 1146166 קסם ETF תל גוב-שקלי 0-2 0.02

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.26%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

4.93%

תשואה ב-2022

-8.25%

תשואה ב-2021

15.89%

סטיית תקן

11.83%

יחס שארפ

0.41

הצלחה לא קונבנציונלית

כאמור התיק הזה בלט לרעה עקב שילוב משקל יתר לריט. בעוד בשנת 2021 הריט טס 30%, השנה הוא ירד 27%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 30.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
ריט ארה"ב 20.0 5122692 איביאי מחקה SOL US REIT 0.83
מניות שאר העולם 15.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12
אג"ח ממשלתי ארוך 15.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
אג"ח ממשלתי צמוד 15.0 5113386 קסם KTF תל גוב-צמודות 0.28
מניות שווקים מתפתחים 5.0 1159169 ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS ETF 0.18

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.27%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.22%

תשואה ב-2022

-12.49%

תשואה ב-2021

15.71%

סטיית תקן

10.68%

יחס שארפ

0.48

תיק מרגריטה

תיק נוסף שממחיש שהגדלת הקצאה לאגרות חוב ממשלתיות (33%) לא שינתה בהרבה את התמונה.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 34.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
אג"ח ממשלתי צמוד 33.0 5113386 קסם KTF תל גוב-צמודות 0.28
מניות שאר העולם 33.0 1159094 (ISHARES CORE MSCI EUROPE UCITS ETF EUR (ACC 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.15%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

5.17%

תשואה ב-2022

-6.65%

תשואה ב-2021

15.08%

סטיית תקן

9.99%

יחס שארפ

0.51

תיק 50-50

התיק הזה הוא קו פרשת המים בין תיקים מנייתיים לתיקים סולידיים. חווה ביצועים פושרים בדומה לתיקים עם הקצאה גבוהה יותר למניות עקב משקל של 50% לאג"ח שהתנהג בדומה למדד מניות (-8.1%) וירד אף הוא ב-9.3%.

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 50.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי כללי 50.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.16%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

3.66%

תשואה ב-2022

-8.47%

תשואה ב-2021

8.71%

סטיית תקן

7.45%

יחס שארפ

0.48

התיקים הבאים דפנסיביים מטבעם. בשנה זו רק תיק Permanent portfolio הצדיק את סיווגו כדפנסיבי, בעוד האחרים הציגו ביצועים דומים לשל תיקים מנייתיים. הסיבה כאמור הקצאות גבוהות לאג"ח ממשלתי ארוך שחווה שנה רעה במונחים היסטוריים (-16.8% לאגרות עם טווח לפידיון של מעל 5 שנים). ירידה חריגה זו התאזנה עם שילוב של זהב (+12.9%) וסחורות (+27.6%) שידעו להגיב יפה לאינפלציה שמרימה ראשה.

תיק כל העונות

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
אג"ח ממשלתי ארוך 40.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
מניות עולם 30.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי כללי 15.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12
זהב 7.5 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
סחורות 7.5 5133699 קסם BB Agriculture KTF 0.83

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.27%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

3.47%

תשואה ב-2022

-7.67%

תשואה ב-2021

4.85%

סטיית תקן

5.77%

יחס שארפ

0.59

תיק זיק


להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות עולם 40.0 1159235 ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF 0.20
אג"ח ממשלתי ארוך 35.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
זהב 15.0 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
אג"ח ממשלתי כללי 10.0 5131792 הראל מחקה תל גוב-כללי 0.12

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.31%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

3.86%

תשואה ב-2022

-8.17%

תשואה ב-2021

3.99%

סטיית תקן

6.75%

יחס שארפ

0.56

Permanent portfolio

להלן טבלת פירוט של הנכסים:

שם נכס משקל מס' נייר שם נייר דמי ניהול
מניות ארה"ב 25.0 1183441 INVESCO S&P 500 UCITS ETF 0.05
אג"ח ממשלתי ארוך 25.0 5111489 PTF תל גוב-שקלי5+ 0.11
זהב 25.0 1147875 פסגות LBMA Gold AM ETF 1.22
מזומן 25.0 5111265 PTF תל גוב-מק''מ 0.03

דמי ניהול משוקללים לתיק: 0.35%

להלן ביצועי התיק:

תשואה ממוצעת

3.98%

תשואה ב-2022

-3.20%

תשואה ב-2021

3.00%

סטיית תקן

5.30%

יחס שארפ

0.74

טבלת סיכום

הערה: לכל התיקים התשואה הרב שנתית, יחס השארפ וסטיית התקן מחושבים בין השנים 2016-2022.

הערה: ניתן למיין את הטבלה לפי העמודות השונות בטבלה ע"י לחיצה על הכותרת של העמודה הרצויה.

הערה: מי שמעוניין בהצגה גרפית של התוצאות, יוכל לעשות זאת דרך גלריית תיקי ההשקעות.

להורדת נתונים בקובץ csv לחץ כאן

שם תיק תשואה רב שנתית ממוצעת [%] תשואה בשנת 2022 [%] סטיית תקן [%] יחס שארפ
תיק השקעות לילד בכיתה ב
6.89 -6.36 12.09 0.56
תיק מרגריטה
5.17 -6.65 9.99 0.51
תיק No Brainer
4.93 -8.25 11.83 0.41
תיק כל העונות
3.47 -7.67 5.77 0.59
תיק 3 הקרנות של Bogleheads
6.53 -7.06 10.82 0.60
הצלחה לא קונבנציונלית
5.22 -12.49 10.68 0.48
Permanent portfolio
3.98 -3.20 5.30 0.74
טנגו
6.58 -6.73 12.24 0.53
תיק 50-50
3.66 -8.47 7.45 0.48
תיק זיק
3.86 -8.17 6.75 0.56
הירושה של וורן באפט
8.06 -7.43 11.73 0.68
תיק 100% מניות
6.34 -7.75 13.03 0.48
השילוש הקדוש
7.09 -6.36 12.76 0.55
תיק גלובלי עם הטיה לגודל וערך
7.43 -8.08 15.43 0.48

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד: 0.07% לכל הניירות בשקלים (קרנות מחקות, קרנות סל, מניות). עמלת מינימום של 3 ש"ח.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

YellowHell ו-זיק הולילנד אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

5 תגובות

YellowHell בתאריך 19/02/2023, 10:19

בדיוק אתמול הייתה לי שיחה עם אשתי שחששה שבעקבות המשבר הכלכלי המתקרב (רפורמה וזה) כדאי להעביר השקעות לדולרים בחו"ל, והאינטואיציה אכן הרגישה נכונה. אבל בפועל, חשבתי שקרן לא מגודרת בעצם מגנה עלינו באותו אופן, ואני מקבל חיזוק לכך מהסיכום הזה.

כלומר הסיכון העיקרי שנותר בהשקעה שכזו הוא שבית ההשקעות יקרוס.

שגב בתאריך 08/05/2023, 20:23

האם בחירת קרן סל קרן קסם תל גוב כללי מס' 1146646 (ד"נ 0.18) לא עדיפה על הבחירה שלך 5113428 קסם KTF תל גוב- כללי (ד"נ 0.28)?

זיק הולילנד הגיב לשגב בתאריך 09/05/2023, 03:46

בהחלט לאותו מדד עדיף ללכת על קרן עם דמי ניהול הנמוכים ביותר. אתקן את הבחירה.

יעל בתאריך 07/06/2023, 09:34

תודה רבה !
במידה וארצה בתיק לקנות גם קרן מחלקת דיבידנד.
יש את SCHD השכיחה. האם יש אחת אירית כמותה שמחלקת ?
המטרה היא להמנע מעניין מס הירושה שש על האמריקאיות. מבחינת מיסוי מבינה שאין הבדל כי היא מחלקת ולא צוברת
תודה

זיק הולילנד הגיב ליעל בתאריך 09/06/2023, 08:43

יש מגוון קרנות איריות מחלקות. כדאי לבדוק באתר justetf.com.

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.