עלילות זיק - סיכום שנה ראשונה

11/02/2022 | 6 תגובות | 5 דקות קריאה

בנאלי ככל שזה ישמע, רציתי ליצור משהו שיעזור לאנשים. ההגשמה שלי היא כאשר משהו שאני יוצר הופך חיים של מישהו לטובים יותר. כשזה עולה יפה, זו עבורי הרגשה עילאית שכסף לא יקנה.

האתר חוגג שנה, אבל...

הכל בעצם התחיל הרבה לפני שנה. זה היה בכלל ב 2019 שהתחלתי לעבוד על מערכת שמאפשרת סימולציה של ביצועי עבר לתיק השקעות. ראיתי בזמנו פער בהיעדר סימולטור כזה לשוק קרנות הנאמנות הישראלי. בעקבות התייעצות עם חבר יקר ובסיוע גדול שלו בתחילת הדרך (שמו שמור במערכת אך אולי הוא יגיב בשם בדוי לפוסט זה), התחלתי פיתוח למערכת כזו שתהיה מותאמת ל-web. מי בימינו מתקין exe על המחשב? הכל צריך לרוץ ברשת.

בערך באוקטובר 2020 הרגשתי שהאתר מתחיל לקבל צורה, הוספתי לו מחשבון פרישה מוקדמת בגירסה ראשונית (התשתית ל"מחשבון פרישה מוקדמת מפורט"). ספקות עצמיים, סגרים, מעבר דירה עיקבו עוד את פתיחת האתר. היתה לי רשימה שברגע שאסיים לסמן ויים על כל הסעיפים בה, האתר יוכל לעלות לאוויר.

בתחילת פברואר 2021 זה קרה. לאחר הקזת דם לא מועט, התגברתי על הפערים הטכניים והאתר עלה לאוויר. כולי שמח ומדושן עונג אמרתי לעצמי - "זהו נגמרה המלאכה". מבחינתי, העלתי לאוויר מערכת שלא היתה קיימת והייתי משוכנע שזה יספיק בשביל לזכות באלפי כניסות לאתר. היה לי ברור שיש להשקיע מעט להפיץ את הבשורה ומשם היא תתפשט מעצמה כמו אש בשדה קוצים. מפח הנפש היה גדול. היו מספר כניסות אך לרוב האתר נותר שומם. חבר מהעבודה ששידלתי להשתמש במערכת נתן לי כמה טיפים ששווים זהב (אולי גם הוא יגיב בשם בדוי לפוסט זה שכן יש לו קבלות בצורה הנוכחית של האתר). הוא אמר לי: "זיק, זה מעניין מה שיצרת, אבל איש לא יבין איך להשתמש בזה. ברגע שלא יבינו, יסגרו מהר את האתר וימשיכו עם חייהם. וגם יהיה נחמד אם תכתוב פוסטים כלליים על השקעות אם כבר יש לך אתר. משהו למתחילים".

אותו חבר היה הטריגר לטרנספורמציית האתר ל-"עלילות זיק" כפי שאתם מכירים היום. באותו תהליך שינוי, מהר מאוד הבנתי שטכנולוגיה לבד לא מספיקה והיא לא יכולה לשנות חיים של אנשים. בדרך שבין האנשים שאני רוצה לעזור להם והטכנולוגיה יש תהום פעורה. מבלי לייצר גשר, הטכנולוגיה תישאר ברמת הביטים השוממים אי שם בענן. בני אדם צריכים סיפור, הם זקוקים לדוגמאות וגם להיות חלק מקהילה.

אז אחרי ששנה וחצי שקדתי על משהו שסטר בפני, החלטתי לא להתייאש ותוך פחות משבועיים הוצאתי לפועל פיתרון לכשל. שילבתי לתוך האתר בלוג שמטרתו פירסום של פוסטים המסבירים כיצד להשתמש במערכות הטכנולוגיות והמחשבונים. החלטתי גם להתחיל לכתוב על השקעות באופן כללי וגם לתאר את המסע שלי לפרישה מוקדמת. קראתי לכל החבילה הזו "עלילות זיק". במקביל פתחתי דף פייסבוק בשם זהה שמטרתו לחשוף גולשי פייסבוק לתכנים החדשים.

תאריך ההקמה האמיתי של "עלילות זיק" הוא, אם כך, 11.02.2021 שבו הסימולציות קיבלו פני אוואטר שקראתי לו זיק, כינוי שקיבלתי פעם מחברי, והתחלתי פירסום סיפורים שיגבו את החישובים הקרים.

מנקודה זו ואילך, היה זה תהליך מסחרר, עבורי לפחות. מפגש עם קוראים מעצב את היצירה שלך בקצב ובכיוונים שלא דמיינת כשתיכנתת באופן סטרילי על מחשבך אלגוריתמים שרק אתה מבין.

היה זה עד כה מסע קשה אבל מתגמל. כשאני מסתכל על האתר היום, אני בכלל לא זוכר את מה שעלה לאוויר לפני שנה בדיוק. 40 פוסטים בנושאי השקעות, מסע אישי לפרישה מוקדמת, סיפורים על כלכלת משפחה, מודלים לתיכנון פרישה. 5 מחשבונים, 4 מערכות שמאפשרות תכנון ומעקב אחר תיקי השקעות.

אני עייף אבל מרוצה. בעיקר אני מרוצה לא מהכמות, אלא מכך שהצלחתי ליצור חיבור בין התכנים האלו לקהל קוראים. בלי קוראים שמשתמשים בתכנים ובפיתוחים שלי, הכל חסר חשיבות. כשקורא כותב לי שפיתוח או מאמר סייעו לו לעבור משלב ההתלבטות לשלב ההשקעה, או שמאמר אחר גרם לשינוי תפיסה וניפוץ אמונות קודמות, זה עולם ומלואו עבורי.

Responsive image

למדתי בשנה זו הרבה דברים. הנה מקצתם:

  1. כשעושים מעט בכל יום אפשר לבסוף לעשות הרבה. אני מופתע מההספק שלי נוכח זה שעשיתי רק קצת בכל יום.

  2. כשאוהבים מה שעושים, מוצאים זמן יש מאין. לא תמיד היה לי זמן, אבל הבעירה הזו שהיתה בי איפשרה לי למצוא זמן לקדם את הפרויקט הזה עקב האתגר וההנאה שלי ממנו.

  3. הבנתי שאני ממש אוהב לכתוב, ולמרות שכתיבה כלל לא היתה חלק מתוכנן מראש עבור האתר, אני שמח שזה חלק אינטגראלי כעת.

  4. צברתי יותר ידע משאני חושב. לפעמים אני פוסח בשיחותי עם אנשים לגבי השקעות על שלבים. זה נובע מתפיסה מוטעית שמה שנראה לי טריוויאלי ידוע לכל. מסתבר שכבר יש ברשותי ידע רב למדי שאחרים יכולים להיעזר בו אפילו אם הוא כבר נראה לי מובן מאליו. פעמים רבות כשאני כותב על הדברים שנראים לי הכי בסיסיים הם עוזרים הכי הרבה לקוראים.

  5. יש רבים שדומים לי. נתקלתי בחברים רבים שמצוים בעיצומו של מסע דומה לשלי לעצמאות כלכלית. רבים חולקים את הערכים שלי בנושא צרכנות. רבים רואים באופן דומה את האסטרטגיה לגבי השקעות. אני ממש נהנה מאינטרקציה עם רבים וטובים וזה ערך מוסף שלא ציפיתי לו לפני שיצאתי למסע הזה.

  6. לומדים יותר תוך כדי תנועה. עקומת הלימוד שלי נהיתה הרבה יותר חדה מאז שעליתי לאוויר עקב הצורך לתת מענה מיידי למגוון סיטואציות. שום הכנה מוקדמת לא מכינה לרגע שלוחצים על ההדק. כפי שציינתי נדרשתי לבצע שינויי מהותיים מאוד בתפיסת האתר הזה ולהוסיף לו בלוג ותוכן מילולי. בנוסף, הלימוד שלי לגבי מגוון נושאים נהיה אינטנסיבי מאז שיצאתי לדרך: למדתי איך מקימים קהילה, למדתי איך כותבים סיפור, למדתי איך מסבירים רעיון, למדתי המון דברים חדשים על פיננסים.

  7. למדתי את הכוח שבתוכנה. זה מתחלק לשני רבדים. הרובד הראשון הוא אוטומציה של פעולות חזרתיות. כשפעולה אחת מתבצעת שוב ושוב חובה לעשות לה אוטומציה, אחרת יפלו טעויות בדרך. הרובד השני הוא הבנת תופעות שמנוגדות לאינטואיציה. לפעמים מה שנראה לך מובן מאליו הוא כלל לא נכון ורק דרך קידוד לתוכנה ניתן להגיע לחקר האמת.

  8. כמו שכבר ציינתי, למדתי שבני אדם מתחברים לסיפור. באופן שאותי הפתיע (יש לי אוטיזם?) בני אדם מתחברים יותר לסיפור על ילד בן 8 שהולך עם אבא לסופר מאשר לגרף שעמלתי עליו 3 חודשים והיה נראה לי הגרף הכי מדהים בעולם.

  9. למדתי שלעזור זו תחושה עילאית.

למרות שיש רגעים שאני כל כך מותש וכבר לא יודע איפה אמצא עוד אנרגיות, זה בוער בי. לא תיפטרו ממני כל כך מהר. יש לי עוד הרבה לתת. זה הפך להיות לאחד הדברים המשמעותיים שעשיתי בחיי.

נתראה בשנה 2 לעלילות זיק.

sharond, haymiz ו-1 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

6 תגובות

Zadik Zadok בתאריך 11/02/2022, 17:13

ישר כח תמשיך בפועל המבורך

זיק הולילנד הגיב לZadik Zadok בתאריך 18/02/2022, 14:44

תודה רבה, יש הרבה תוכניות לשנה השניה

AmitZ7 בתאריך 13/04/2022, 10:23

אתה אלוף זיק. תודה על הערך.

זיק הולילנד הגיב לAmitZ7 בתאריך 13/04/2022, 10:26

תודה רבה

sharond בתאריך 22/08/2023, 07:40

תודה רבה לך,
פעם ראשונה שאני מוצא מקלט למחשבות שלי ושטויות שרצות לי בראש כבר הרבה זמן.
ויחד עם פרקטיקה מעולם התוכנה- אני בכלל עף.
שוב, תודה

sharond בתאריך 22/08/2023, 07:40

תודה רבה לך,
פעם ראשונה שאני מוצא מקלט למחשבות שלי ושטויות שרצות לי בראש כבר הרבה זמן.
ויחד עם פרקטיקה מעולם התוכנה- אני בכלל עף.
שוב, תודה

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.