תנאי ראשון לחופש כלכלי - החובה לקחת סיכון

04/09/2023 | 11 תגובות | 9 דקות קריאה

הקדמה

בואו נשים דברים על השולחן. לא כל אחד יגיע לחופש כלכלי. זה לא בהכרח דבר רע. אין חובה להיות בחופש כלכלי. הגם שיש להגעה לשם יתרונות רבים (כתבתי על מה שראיתי כיתרון בתחילת המסע שלי ואולי עוד אכתוב בעתיד), זה בהחלט הגיוני שיהיו כאלה שימנעו, מבחירה, מלהיות שם. אם לשים בצד את אלו שלא מאמינים או שלא מודעים לאפשרות להיות שם, יש סיבות אוביקטיביות לוותר על הגעה לחופש כלכלי. בין היתר ניתן לציין שני שיקולים. הראשון תקף לאלו שאוהבים את עיסוקם הנוכחי בשכר ולא יכולים לדמיין היפרדות ממנו שכן הוא חלק אינהרנטי בהגדרתם העצמית. השני הוא הבנה מודעת ששאיפה לחופש כלכלי, בכל קונסטלציה, תגבה מחיר בהווה שאינם מעוניינים לשלם. לשיטתי השיקול השני הוא הנפוץ ביותר.

אולי יהיה נכון לקבוע שיחידת הקומנדו שפוסעת בשביל החופש היא קטנה. היא מורכבת מלא הרבה אנשים והם שונים האחד מהשני. כל אחד מגיע מרקע שונה, נולד למשפחה אחרת, חונך לערכים שונים, תפיסתו את מה שיעשה בחופש הכלכלי שונה וגם הדרך שבה יכבוש את היעד מושתתת על תוכנית אחרת.

על אף השונות בתוך יחידת העילית הזו, ההגעה של כל אחת ואחד מהם אל היעד תלויה בקיומם של מספר תנאי יסוד שזיקקתי לאורך השנים. סובייקטיבית ככל שתהיה, זו רשימת תנאים שלשיטתי, ללא קיומם לא תהיו בחופש כלכלי.

זה מוביל למשפט הקיום של סדרה זו - תנאים להגעה לחופש כלכלי.

מה זה לא? זה לא תיאור של דרכי הגעה אפשריות לחופש (על זה אכתוב בנפרד). הרי כל דרך שונה. לא אגע בויכוח האינסופי של האם להגדיל הכנסה או להקטין הוצאה (רמז - שניהם) שהרי זה כבר נוגע ביישום פרקטי של דרך מסוימת. זו רשימה של תנאי יסוד בהשקפה שלי עליהם ניתן להשתית דרך. ללא קיומם לא ניתן לסלול את הנתיב הפרטי אל החופש. זה לא פילוסופי ולא דורש הארה רוחנית. זו יכולה וצריכה להגיע אבל, יש לי מספיק קילומטראז' לומר שרק מעישון סמים וחיבור פנימי לא מגיעים רחוק. זה down to earth.

התנאי הראשון לחופש כלכלי הוא החובה לקחת סיכון

שם בצד את מי שירושה אסטרונומית נחתה על ראשו, שם החובה היא לתת לעצמך שתי סטירות ולנסות לא לשרוף את הכסף על למבורגיני ופרארי.

בכדי לאפשר צליחה של מסע הגעה לחופש כלכלי ולא פחות חשוב, המשך חיים בחופש כלכלי, יש להשלים עם כך שסיכון הוא חלק אינהרנטי מהתוכנית.

אגדיל ואומר, בהמנעות מלקיחת סיכון יש בכדי ויתור מבעוד מועד על האפשרות להיות בחופש כלכלי.

כמובן שגודלו של הסיכון יהיה שונה ביחס לתנאי פתיחה שונים ואופיו של האדם. אבל אפילו אם הסכום כולו נמצא ברשות הפורש המוקדם שלנו, יהיה עליו ליטול סיכון בכדי שהתיק לא יאזל. הפוסט הזה מספק הבהרות לחשיבות הסיכון בשלב הפרישה.

הקביעה הנחרצת שלי אודות חשיבות הסיכון היא בבואה של חווייתי האישית וכמובן סובייקטיבית כמו שרק חוויה אישית יכולה להיות

אני פוסע בנתיב הזה אל עבר החופש כבר לא מעט שנים, חלקן ביודעין וחלקן בלי לדעת. מבלי להכנס לכל ההשקעות והפרטים, אני יכול לומר באופן חלוט - לולא נטלתי סיכונים, לא הייתי קרוב כעת לחופש כלכלי. לא היה לי סיכוי ממשי אפילו לחלום על חופש כלכלי. במקרה שלי היו אלו נדל"ן עליו רכבתי בשנותיו היפות במהלך העשור 2010-2020, שוק ההון אליו נכנסתי ראשית ללא הצלחה לפני שנים רבות ושהוא חלק מתוכנית סדורה שלי כעת. גם בלוג זה יש בו בבחינת סיכון כי אני מוציא עליו סכומים לא מבוטלים מדי חודש והוא מתחיל לפרוע שטרות כעבור מספר שנים של השקעה שיכלו לעלות בתוהו.

בתוך הסיכונים שנטלתי אציין גם את אלו שלא צלחו כי זה חשוב. בניתי אתרי אינטרנט שמטרתם למכור מוצרים דרך קידום בגוגל, ניסיתי ללא הצלחה למכור מוצרים ב-ebay, ביצעתי בתחילת הדרך השקעות בשוק ההון מבוססות עיתונות והמלצות אקראיות, אפילו נפלתי לסקאמים מוחלטים בהם הכתובת היתה על הקיר אך הכמיהה לכסף קל הכשילה אותי (מישהו זוכר את zeekrewards?). לכישלונות סיבות שונות שעוד נדון בהם בהמשך הפוסט - רצון לקיצור תהליכים, פעולה בלי תוכנית סדורה, התעלמות מתמרורי אזהרה בחלק מההשקעות. עם זאת, ניתן גם להסתכל על החיובי שבסיכונים האלה: לולא הם לא הייתי לומד מה הסיכונים שנכונים יותר עבורי, על כן הם היוו שכר לימוד קטן יחסית לטובת העתיד המוצלח יותר. מה גם שסיכונים (אפילו מושכלים) שלא עולים יפה הם פשוט חלק אינטגרלי מהחיים. כאן דווקא ההתמדה (שעליה נדבר) באה לידי ביטוי וגם אדפטיביות (שגם עליה נדבר).

מדוע חשוב להזכיר תנאי זה דווקא כיום?

על פניו, התנאי הזה הוא כמעט מובן מאליו. עם זאת, דווקא בתקופה זו קיים סיכון של ממש למעוד מלקיים אותו. תקופה של ריבית גבוהה עלולה להוביל לשאננות מסוכנת שבה המשקיע מקבל בקלות תשואה גבוהה בסיכון נמוך. אופוריית הריבית חסרת הסיכון. רגע, "תשואה גבוהה בסיכון נמוך", אז איפה הבעיה עם זה? מה שנוטים להדחיק או להתעלם ממנו שזו תשואה נומינאלית, כלומר ריאלית, במונחי כוח קניה, התשואה הזו היא הפסדית. ככה לא מגיעים לחופש כלכלי אלא הולכים לאחור. השקעה בפיקדון או בקרן כספית פשוט תבלום מעט את שחיקת ערך הכסף אך יש בה משום כניעה לאינפלציה.

נמחיש איך היעדר נטילת סיכון משבש מסע לחופש כלכלי

נדגים דרך דוגמא למה ללא סיכון אין סיכוי להגיע לחופש כלכלי.

מקרה נפוץ בימינו הוא השקעת הכסף במכשיר שנותן תשואה נומינלית גבוהה יחסית של 4% בסיכון נמוך כגון פיקדון בנקאי או קרן כספית. אחד היתרונות של מהלך כזה הוא המנעות מתשלום מס מאחר והמכשיר ממוסה על רווח ריאלי (שסביר שלא יהיה קיים).

נראה מה יקרה למאמציו של יואב להגיע לחופש כלכלי אם ישקיע 1 מיליון בקרן כספית ל-20 שנים. שימו לב, בתשואה של 4%, כעבור 20 שנים יהיו לו 2.2 מיליון, על פניו סכום יפה שיכול לפי כלל 300, לתת לו קצבה של 7000 ש"ח בחודש. אבל, כמה באמת שווה הכסף הזה? נניח שב-20 שנים האינפלציה הממוצעת תהיה 5% בשנה. בכדי להבין מה כוח הקניה של הסכום הזה במונחים של היום יש לקזז מהסכום את השחיקה האינפלציונית שלו, לפי נוסחה פשוטה. במונחי כוח קניה, הסכום הזה שווה 826K בלבד!! כלומר, כעבור 20 שנות "השקעה" בקרן כספית, ניתן יהיה לקנות בכסף פחות דברים ביחס להיום... ריאלית, ההשקעה תהיה מצויה בהפסד. זו הסיבה שלא יחול מס על "הרווח" מאחר והוא רווח נומינלי בלבד אך הפסדי במונחי כוח קניה. איזו קצבה יוכל יואב למשוך? 2750 ש"ח במונחים של היום. חופש כלכלי לא יצא מזה.

לעומת יואב, יהלי מחליט להשקיע את ה-1 מיליון שלו במדד מניות מפוזר שנותן 6% תשואה ריאלית. המשמעות היא שהתשואה הנומינלית תהיה 11.3% (שקלול האינפלציה והתשואה הריאלית). כעבור 20 שנה יהיו ליהלי 8.5 מיליון אך מה שחשוב יותר שבמונחי כוח קניה הם יהיו שווים ל-3.2 מיליון של היום! המשמעות שההון של יהלי יצמח ריאלית והקצבה שהוא יוכל למשוך לפי כלל 300 תהיה שקולה ל-10690 ש"ח של היום. בהחלט סכום שיכול לממן לפחות פרישה חלקית מהעבודה ולקרב מאוד לחופש כלכלי.

איך נוטלים סיכון?

יש המון דרכים ליטול סיכון, חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות. to name a few, הדרכים הנפוצות ליטול סיכון באופן שעשוי להוביל לצמיחה ריאלית של ההון:

  1. חשיפה מנייתית גבוהה - אחת הדרכים היעילות להחשף לסיכון מושכל היא דרך השקעה מנייתית מפוזרת באופן גיאוגרפי כפי שבלוג זה מנסה לקדם. הסיכון במקרה זה הוא סיכון השוק. שוק מניות עולמי צמח היסטורית בקצב ריאלי של 7% בשנה.

  2. השקעה בנדל"ן פיזי - דירה בדימונה, רמת גן, פורטו, מנצ'סטר או טקסס. יש הרבה יעדים בארץ ובעולם שבהם ניתן להשקיע בנדל"ן הן בכדי ליהנות מעליית ערך, תזרים או שילוב של שניהם.

  3. פתיחת עסק - בכוונה אני מציין זאת בנפרד מעבודה שכירה עקב נטילת היוזמה והסיכון שכרוכים בדבר. אם יש רעיון לעסק, תוכנית עסקית טובה ומעל הכל להט נטול מעצורים לטפח ולהשביח את העסק, ניתן ליצור בעשר אצבעות מקור להכנסות גבוהות שגדלות עם הזמן.

  4. מינוף - מונח שמשמעו פשוט נטילת הלוואה. ההלוואה יכולה להיות למטרת כל אחד מהרעיונות הקודמים. שימוש בכסף חיצוני יכול בשימוש מושכל להאיץ צמיחה של ההון ולקצר תהליכים להגעה ליעדים פיננסיים. הלוואות צריך גם להחזיר ובשימוש לא מספיק מחושב יכולות להוביל לבור תחתית אפל. הריבית הגבוהה בימינו הופכת הלוואות לפחות אטרקטיביות, אך עדיין לא ניתן לפסול שימוש בהן בתיכנון נכון.

אין מווסתים סיכון

לקחת סיכון רק לשם לקיחת סיכון זו לא חוכמה גדולה. חדשות לבקרים שומעים על צעירים ששמים את כל כספם על מניה בודדת, סקטור חם, מטבע קריפטוגרפי חדש, נענים לפירסומים אודות כסף קל במסחר יומי או ניתוח טכני. למען הסר ספק, כל אלו בראייתי אינם סיכונים מושכלים, בטוח לא כשהולכים עליהם all in. כל הסיכונים שנלקחים רק כדי לקצר תהליכים או בשביל לחוות ריגוש, דינם להסתיים מול קלחת ריקה.

בכדי גם לקחת סיכון וגם לנהל אותו, לווסת אותו ולתת לו הזדמנות של ממש להבשיל לכדי סיכוי, הצמדות למספר קווים מנחים תוביל לתוצאות חיוביות:

  1. זמן ארוך, וכאן החשיבות של התחלה מוקדמת. ככל שתטיבו להתחיל קודם, סיכונים מסוימים עשוים לפחות. דוגמא קלאסית היא תנודתיות קצרת הטווח האופניינית למדדי מניות. למעשה, היסטורית, השקעה מנייתית הניבה תשואה חיובית לטווחים של מעל 13 שנים. תוכלו גם לסייע לילדכם במסע לחופש כלכלי שאליו אינם מודעים דרך חשיפתם למניות בגיל צעיר.

  2. פיזור, היה ונשאר ארוחת החינם היחידה לא רק בשוק ההון, בהשקעות בכלל. כמובן שכל השקעה לכשעצמה צריכה להשקל בכובד ראש, אבל ככל ששוברים את תיק הנכסים ליותר chunks, ההשפעה של כל אחד על התיק התיק פוחתת ואיתה גם הירידה המירבית אם אחת ההשקעות עולה בתוהו. נרצה או לא, אין תשואה מובטחת והצלחה הרמטית. גם למוצלחת בהשקעות יש סיכוי לרדת לטימיון. עם זאת, אם בוחרים כמה השקעות טובות אז התיק כולו יהיה טולרנטי לאחת שתתברר כסוררת. פיזור יכול להתבטא גם בתוך שוק המניות, גם על כמה נכסי נדל"ן וגם על כמה אפיקים שונים (שוק ההון ונדל"ן למשל).

  3. כושר השתכרות גבוה - ככל שההון האנושי גבוה יותר ואנחנו בעלי מקצוע מבוקש שקל למצוא איתו הכנסה בשכר גבוה, כך ניתן ליטול סיכונים גבוהים יותר בהשקעות כי השרידות הפיננסית שלנו לא תלויה בהן בטווח הקצר. לפחות בשלב בניית ההון, הגיוני להתבסס על הכנסה אקטיבית גבוהה שמשמשת למעשה כשכבת הגנה שמאפשרת ליצור מערך נכסים מתוך חשיבה ארוכת טווח. חישבו על זה כך - כמה זה כבר יזיז לכם אם התיק שלכם יורד ב-40% אם כרגע אתם מרוויחים 25K נטו? מה עושים בכדי לשפר כושר השתכרות? לומדים מקצוע מתוך חקר מקדים אודות אפשרויות התעסוקה. זכרו - לימודים קשים אינם ערובה למשכורת גבוהה!! לימודי היסטוריה הם מאוד קשים לדעתי.

  4. ריבוי מקורות הכנסה - נסו לגוון את מקורות ההכנסה שלכם. הכנסה אקטיבית מעבודה זה הבסיס. במקביל ניתן לפתח כישורים נוספים, כמו למשל בניית אתרי וורדפרס או שיווק שותפים שיתחילו להכניס זרזיף נוסף. דירה קטנה להשקעה שעם הזמן תחזירו את המשכנתא עליה ותיצור זרזיף נוסף שגם ניתן להצמיד למדד. ככל שתיצרו יותר אפיקים כאלה החוסן הפיננסי שלכם יגדל וגם האפשרות להגדיל את הסיכונים המושכלים שלכם.

  5. למידה. השקעה בכל תחום שלא יהיה היא פחות מסוכנת אחרי לימוד. ניתן למשל ללמוד על השקעה בשוק ההון כאן.

  6. העדפה לסיכונים מפוצים. למשל קזינו זה לא, מניה שקראתם עליה ב-reddit זה לא. מטבע קריפטו עם הייפ בטוויטר זה לא. השקעה בהלוואות חברתיות אמנם מציעה תשואה מעט גבוהה משל אג"ח, אך בטוח לא בשיעור שמפצה על היעדר הנזילות של המכשיר. מנגד, מניה שעשיתם לה ניתוח פונדמנטלי, מדד מניות בפיזור רחב, עיסקת נדל"ן באזור שעתיד לעבור פינוי בינוי אלו כן סיכונים שעשויים להיות מפוצים.

מילה לסיכום

אין דרך עדינה לומר את זה - playing it safe לא יוביל אתכם רחוק ובטוח לא לחופש כלכלי. לימדו והסתכנו באופן שיטתי ממקום של ידע ועוצמה. התוחלת של תעוזה מחושבת כזו עשויה להיות חיובית ולהביא אתכם למחוזות שלא דמיינתם.

גיא עצמון, Raz ו-1 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

11 תגובות

בוחן הפוסטים במרשתת בתאריך 04/09/2023, 18:07

הפוסט הזה הוא 70% בעוצמתו מפוסט מקביל של הסולידית.
רק הפוסט מזירו להירו הוא 100% בעוצמתו לסולידית.
השאלה האם זיק היקר יתעלה על עצמו ויביא לנו עוד פוסט 100%?
אני אופטימי( לא ההיא שמחכה את הסולידית) אבל זה ייקח זמן.
האם זיק ימחק את התגובה הזאת? זה נדע בקרוב

זיק הולילנד הגיב לבוחן הפוסטים במרשתת בתאריך 04/09/2023, 18:31

בטח התגובה לא תגיע אליך כי כנראה לא השארת מייל אמיתי.
אני כותב לא כדי להתחרות בסולידית שכבודה במקומה מונח. אני כותב כדי ליהנות מהעשיה שלי ועבור אלו שנהנים ממנה. ביום שההנאה תגמר לא אכתוב עוד שורה אחת. ודאי שהתחרות במישהו לא תוסיף לי שמץ של הנאה.

עמיחי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 04/09/2023, 19:39

פוסט מצויין.
תודה רבה!

תומר כהן הגיב לזיק הולילנד בתאריך 04/09/2023, 19:56

יישר כוח זיק. אין טעם להתייחס לטובקבקים רעילים

יעקב בתאריך 04/09/2023, 19:53

פוסט מחכים,
מסודר וברור אך............. מ ח י י ב!!
תודה רבה

שחר בתאריך 05/09/2023, 05:27

תיקון קטן קטן:
קרן כספית - מיסוי רווחים של 25% על הרווח הריאלי
פקדון - מיסוי 15% על הרווח הנומינלי

זהבה בוהדנה בתאריך 05/09/2023, 07:50

כתוב ברור ומובן.
לצד playing it safe הייתי מוסיפה - playing it smart

תודה רבה על תובנות וטיפים מועילים

מאור בתאריך 05/09/2023, 17:19

פוסט מצוין, שחשוב על אחת כמה וכמה בימים כמו עכשיו, בהם ריבית גבוהה מובטחת מטשטשת את רובנו

יוסי בתאריך 10/09/2023, 10:46

פוסט יפה מאוד
תודה

אורנה דרימן בתאריך 15/03/2024, 12:35

פוסט מצויין
מה שלא ברור לי זה למה כל מי שמקדם אג'נדת של חופש כלכלי שולל על הסף קריפטו או מסחר בשוק ההון.
בוודאי לא על מלא הסכום אבל מי שאין לו מקצוע שמכניס 25 נטו, או עצמאי בתקופה שכל השוק הישראלי במשבר מאז תחילת המהפכה המשטרית, יכול בהחלט לייצר הכנסה נוספת ממסחר בשוק ההון או בקריפטו (רוב העצמאיים נפגעו מאוד בהכנסה שלהם בשנתיים האחרונות(

אורנה דרימן בתאריך 15/03/2024, 12:35

פוסט מצויין
מה שלא ברור לי זה למה כל מי שמקדם אג'נדת של חופש כלכלי שולל על הסף קריפטו או מסחר בשוק ההון.
בוודאי לא על מלא הסכום אבל מי שאין לו מקצוע שמכניס 25 נטו, או עצמאי בתקופה שכל השוק הישראלי במשבר מאז תחילת המהפכה המשטרית, יכול בהחלט לייצר הכנסה נוספת ממסחר בשוק ההון או בקריפטו (רוב העצמאיים נפגעו מאוד בהכנסה שלהם בשנתיים האחרונות(

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.