1. קרן השתלמות - מה זה ולמה זה טוב? (עתידי)
  2. איך בוחרים קרן השתלמות ומסלול מדריך מקוצר (עתידי)
  3. קרן השתלמות בניהול אישי IRA
  4. האם לעצמאי כדאי להפקיד לקרן השתלמות או לתיק פרטי (עתידי)
  5. קרן השתלמות יש עוד מלבדך (עתידי)
  6. האם יש כדאיות לפתוח קרן השתלמות עצמאית בנוסף לשכיר ובפרט פיקטיבית? (עתידי)
  7. מה בכלל עושים עם קרן השתלמות (עתידי)
  8. אז האם יש נקודה שכבר לא טוב IRA? (עתידי)

קרן השתלמות בניהול אישי IRA, חלק א': היפה בקרנות

29/10/2022 | 32 תגובות | 11 דקות קריאה

קרן השתלמות בניהול אישי IRA היא נושא כה מכונן בחייו של משקיע לטווח ארוך, ועל אחת כמה וכמה אחד שחפץ ליבו בפרישה מוקדמת, עד שלא הצלחתי לדחוס את כל שרציתי לומר בפוסט אחד. על כן, שני חלקים למאמר זה על IRA.

בחלק זה נסקור בקצרה מהי קרן השתלמות ומה מייחד קרן שהיא בניהול אישי (IRA). בכדי להסביר את הרציונאל שבמעבר למוצר, נחדד את ההבדלים בין קרן IRA לקרן מסלולית, על היתרונות של ה-IRA ועל הקשיים שקיימים ביחס לקרן המסלולית. חשיבות ההשוואה היא תיאום ציפיות שהמשקיע יבין לתוך מה הוא נכנס. נראה שהמסקנה המתבקשת היא שקרן השתלמות IRA הינה מוצר שמאחה בין 2 הטבות מס שהן unparalleled עם עלויות ניהול נמוכות ויכולת להשקיע באופן פסיבי ומפוזר, לכדי תוצאה שהיא נשק גרעיני.

החלק הבא ייסוב סביב הפרקטיקה של ביצוע המעבר וההשקעה.

הערה: דיון זה לא מערב את נושא קופת גמל IRA שזה נושא משיק, אם כי לא לגמרי חופף לנושא הזה.

תזכורת - מהי קרן השתלמות?

לפני קרן השתלמות IRA, נחזור לבדידים.

קרן השתלמות הינה מכשיר חיסכון לטווח בינוני. מרגע פתיחת הקרן מפקידים לתוכה במשך 6 שנים שלאחריהן הקרן נהיית נזילה. לא חייבים כמובן להנזיל, ואחת הטקטיקות שבהן ינקוט חוסך צעיר שרוצה להגיע לפרישה מוקדת היא דווקא לא להנזיל במשך עשרות שנים את הקרן/ות, להגיע לצבירה משמעותית שממנה יכסה ביום מן הימים את הוצאות המחיה בפרישה.

גם שכיר וגם עצמאי יכולים לפתוח קרן השתלמות. במקרה השכיר, העובד יפריש עד 2.5% מהשכר ואילו המעביד עד 7.5%, סה"כ 10% מהשכר ברוטו. יש לשים לב, שעל אף שאין מניעה להפריש 10% משכר שהוא גבוה מאוד, קיימת תיקרה להטבות המס שתיכף נזכיר.

לקרן ההשתלמות שתי הטבות מס מדהימות שהופכות אותה למוצר, שעל אף שההפרשה אליו אינה חובה, שהוא לכל הפחות מאוד אטרקטיבי. ההטבה הראשונה היא פטור ממס רווחי הון העומד כידוע על 25% על רווחים ריאליים בתיק ממוסה. קיימים הבדלים בגובה התיקרה לפטור. עבור שכיר 18,854.4 ש"ח בשנה ולא יותר מ-1571.2 ש"ח בחודש, עבור עצמאי לא יותר מ-18,960 ש"ח בשנה. ההטבה השניה היא הטבת מס בהפקדה. עבור שכיר יש פטור על חלקו של המעסיק (7.5% מ-1571.2), עבור עצמאי יש הוצאה מוכרת של עד 12,150 ש"ח בשנה בעקבות ההפקדה לקרן. למעבר על כל הדקויות של תיקרות קרן ההשתלמות ממליץ להיכנס לאתר כל זכות.

קרן ההשתלמות ניתנת להחזקה בשתי מתכונות עיקריות:

  1. קרן השתלמות מסלולית - כשמה כן היא, בוחרים מסלול מתוך רשימה קיימת שיקבע את פרופיל ההשקעה שלכם.

  2. קרן השתלמות בניהול אישי, IRA שלכבודה נתכנסנו בפוסט זה.

בקצרה, אז מה זה IRA?

ה-IRA הינו ראשי תיבות ש-Individual Retirement Account הינו מכשיר פנסיוני המאפשר ניהול עצמי של הכספים. אם עד שנת 2010 הדרך היחידה להשקיע בקרן השתלמות היתה דרך האלטרנטיבה ה"מסלולית", מאז אותה שנה הגיחה אפשרות ליהנות מהמעטפת שכוללת את הטבות המס, אך בחירת נכסים הניתנת לבחירה חופשית לגמרי של החוסך.

היתרונות המהותיים של לעשות כן הם שניים. הראשון, שליטה בתמהיל ההשקעה ואפשרות להשגת פיזור אופטימאלי של שוק המניות העולמי לפי האסכולה של ההשקעה הפסיבית.

השני, חיסכון משמעותי בעלויות. ניהול IRA יהיה בעלות זולה משמעותית שכן אף אחד לא מנהל את החיסכון עבורנו וכל שאנו מבקשים מהגוף הפנסיוני זה את האפשרות הטכנית שבה נוכל לבחור לעצמנו את הניירות, קרי, חשבון מסחר שיחולו עליו הטבות המס. עלויות מצטברות יהיו 0.4% ב-IRA אל מול 1.2% בקרן מסלולית (ישירים וסמויים). עוד על מקור ההבדלים ומשמעותם בהמשך.

Responsive image

מעבר ל-IRA הוא בעל משמעויות רבות שיש להבין

אלו שכבר התנסו בהשקעה בניהול עצמי, ומבינים את יתרונות קרן ההשתלמות כנראה כבר מקפצים מרוב התלהבות, מתרגשים מהמעבר הקרב. אז, זהו, חלומות לחוד ומציאות לחוד. לא הכל פשוט וורוד בממלכת ה-IRA, ואם הכל היה וורוד אז כל אזרחי ישראל כבר מזמן היו מנהלים את קרן ההשלתמות שלהם ב-IRA. חשוב לערוך השוואה הוגנת בין IRA לקרן מסלולית על היתרונות והחסרונות, כדי שהחוסך ידע בדיוק לאן הוא נכנס.

נסקור בתמצית את יתרונות של ה-IRA על פני קרן מסלולית:

  1. ד"נ גלויים נמוכים בטווח 0.2%-0.4% בתלות בצבירה. זה משמעותית זול ממה שתמצאו בקופות המסלוליות, שם 0.3% נחשבים בגדר נס, אך הסטנדרט נע באזור 0.5-0.8%. בפוסט ההמשך אציין מספר עדכניים כפי שניתן למצוא בגופים השונים.

  2. ד"נ סמויים לא קיימים, הראנו לאחרונה שמדובר בכ0.8% בקופות רגילות. בתמצית, מקור ד"נ אלו בקופה מסלולית בהחזקת buffer מזומן של עד 5% שגורע עד 0.4% מהתשואה, חוסר יעילות מיסוי דיבידנד ביחס לקרן אירית שניתן לרכוש ב-IRA שזה עוד 0.3% ועוד 0.1% בהוצאות ניהול השקעות. בתפקיד זה ב-IRA יהיו דמי הניהול של הקרנות עצמן שרוכשים בחשבון המסחר ועלותם תנוע בטווח 0.1-0.2%.

  3. אם לשפוט על פי ניסיון העבר, דמי הניהול בקופה IRA ישארו כנראה יציבים בלי "הפתעות" של הקפצה כפי שקורה בקופות מסלוליות. הכל כמובן אפשרי אך במקרה של IRA לבתי ההשקעות אין בלוף להיאחז בו סטייל "תשואות מדהימות ב-3 שנים האחרונות". לא שמעתי על לקוח IRA שהעלו לו דמי ניהול.

  4. יתרון שלא מספיק מזכירים: אם יש כמה קרנות שונות, כולן יאוחדו תחת חשבון מסחר יחיד. זה אלגנטי ונוח.

  5. ניתן להשקיע בנייר אירי איכותי, זול, בפיזור עולמי, ולא ביתר נגזרים פיננסיים שאוהבים לדחוף לקופות המסלוליות. דוגמאות פרקטיות בפוסט ההמשך.

חסרונות ה-IRA לעומת קרן מסלולית:

  1. רוב בתי ההשקעות יתייחסו ללקוח שמבקש IRA, כאילו עושים טובה שיורקים לכיוונו. זה חיסרון שמאוד הפתיע אותי אבל כנראה נובע מחוסר הכדאיות של הגופים הפנסיוניים לאפשר IRA בשורת הרווח שלהם.

  2. אין אפשרות לקחת הלוואה תוך שיעבוד הנכסים בקרן. זה חיסרון של ממש עבור משקיעים מסוימים שמחפשים מקורות זמינים למימון עיסקאות נדל"ן או לכיסוי הוצאות חריגות עימן צריכים להתמודד בחייהם. הקרן המסלולית מאפשרת קבלת הלוואות בתנאים נוחים מאוד ומייתרת את הצורך לפדות את כספי הקרן.

  3. אין אוטומציה של השקעת הכספים. בניגוד לחיבור אוטומטי של ההפקדה למסלול ההשקעה בקרן המסלולית, ב-IRA צריך לזכור להשקיע את הכסף כשהוא נכנס לחשבון. לשם כך יש לשים תזכורת להיכנס לחשבון ולבדוק אם שויכו הכספים.

  4. ברוב המקרים, נדרשת צבירה גבוהה של 300K כדי להיות "ראוי" למעבר ל-IRA וגם אז יתייחסו ללקוח כאילו הוא מזן נחות (מי ישמע איזו צבירה יש לנציגי שירות IRA בבתי ההשקעות).

  5. אם רוצים להיכנס בצבירה נמוכה של 100-200 אלף, נדרש לשלם דמי תיווך לגוף חיצוני שיתווך בנושא. אציין שאין לי בעיה עם הגופים המתווכים. במקום שיש ביקוש לפיתרון בעיה נוצר היצע. עם זאת, זה מצב אבסודרי שנובע מהמצב הקלוקל של שוק ה-IRA.

  6. התהליך לוקח זמן (חודש במקרה הטוב) ובירוקרטי בהרבה ביחס לקרן מסלולית במהלך התהליך הארוך הכספים עלולים להתקע בחשבון זמני מבלי לעבוד.

נשמע מלחיץ לנהל לבד את הכסף... מי אנחנו שנדע להיכנס לנעליהם של מנהלי ההשקעות?

ההסיטוריה מראה, שמנהלי ההשקעות הדגולים ביותר לא יודעים להביס את השוק ובעצם כל שנדרש מהמשקיע בכדי להגיע לביצועים פנומנליים בהשקעתו זה לבחור קרן מחקה אחת או שתיים שיעקבו בצורה זולה אחר שוק המניות העולמי. הסיבה היא שבבחירת קרן מחקה נשלם דמי ניהול נמוכים מאוד, בעוד השקעה מנוהלת עולה כסף רב. לאורך זמן, דגול ככל שיהיה, מנהל השקעות לא יכול להביס השקעה פסיבית ובעוד ביותר מפער דמי הניהול בין השתיים. לקנות קרן מחקה אחת יכול לעשות כל אחד, גם בלי תעודת בגרות, שלא לומר תואר בכלכלה.

קרן השתלמות, אפילו במתכונתה המסלולית, נשמעת כמו חלום, האם ה-IRA הזה שווה את המאמץ?

למרות הקשיים והחסרונות שציינתי קודם, לדעתי המעבר ל-IRA שווה את המאמץ והוא יכול להוות game changer במסלול חייו של משקיע לטווח ארוך החולם על חופש כלכלי.

ראשית, נדגיש שוב את הפער האסטרונומי בדמי הניהול. הפער מתחיל להיבנות עקב דמי הניהול הישירים של 0.5-0.8% בקופה מסלולית אל מול 0.2-0.4% בקופת IRA. הפער ממשיך לגדול עקב דמי ניהול סמויים שמגיעים בקופה מסלולית ל-0.8-1.0%. הפוסט הזה מראה באופן שיטתי שדמי ניהול הגלויים והסמויים מבטלים כליל את הטבות המס הנפלאות של קרן ההשתלמות ואף הופכים את הפידיון שלה לטובת תיק פרטי למהלך משתלם. למתקדמים: אתם מוזמנים להשתמש במחשבון ההשוואה בין קרן השתלמות מסלולית לחלופה הפידיון אחרי 6 שנים בכדי להיווכח.

בואו נראה מספרים. השקעה ב-IRA ביחס להשקעה בקרן מסלולית ניתנת להשוואה במחשבון ריבית דריבית שבאתר. דמי ניהול בקרן מסלולית הם 1.2%, ב-IRA נבחר 0.4%. נבחר בהשקעה חודשית בגובה תיקרת הפטור ממס של 1571.2 ש"ח על פני 30 שנים. נניח תשואה נומינאלית של 10% כפי שהיסטורית הציגו מדדי מניות רחבים כדוגמת אלו שנכניס לקרן ההשתלמות. בקרן מסלולית ניוותר עם 2,523,809.6 ש"ח. סכום מכובד. עם זאת, בקרן השתלמות IRA תיוותרו עם 2,978,301.9 ש"ח. הפרש של 454,492.3 ש"ח. הסיבה מומחשת היטב בגרף הבא שבו הסכום שנותר בכיס הוא סיכום העמודות הכחולה והאדומה (קרן+ריבית). העמודה הצהובה היא דמי הניהול שלוחצים על היתרה שתקבלו ונוגסת בה. ככל שדמי הניהול נמוכים יותר, כמו ב-IRA, העמודה הצהובה מתקצרת ומאפשרת מיצוי פוטנציאל הרווח מקרן ההשתלמות.

Responsive image

שנית, רוב המסלולים המוצעים בקרנות המסלוליות הם מנוהלים גרידא, כלומר מנהל ההשקעות קובע עבורכם את הרכב ההשקעה. באי בלוג זה, כבר יודעים שלמשקיע פסיבי מדובר ב"טובה" שעדיף להמנע ממנה. ניתן גם לשלב כמה מסלולים וליצור משהו יותר "custom made". למשהו נורמאלי לא תגיעו גם באופן הזה.

שלישית, יש שיאמרו, ניתן לבחור בקרן מסלולית ב"מסלול פסיבי". זה טוב אבל לא מצוין. מסלול פסיבי כולל מעין סתירה פנימית מובנית כי, מצד אחד, נכס ההשקעה הוא מוצר עוקב מדד שהוא התגלמות מאוויו של קורא "עלילות זיק". מצד שני, העטיפה של מחקה המדד היא קרן מנוהלת שבאופן בלתי מתקבל על הדעת תגבה דמי ניהול מפלצתיים גם במסלול פסיבי. אין, נכון לכתיבת שורות אלה, הפרדה בדמי ניהול בין מסלול מנוהל למסלול פסיבי וגם במסלול פסיבי שאין שם מה לנהל תשלמו 0.4-0.5% דמי ניהול מוצהרים ועליהם יתווספו 0.8-1.0% של דמי ניהול סמויים. חיסרון נוסף של המסלול הפסיבי הוא הדלות של המדדים שניתן לעקוב אחריהם. בימינו, האפשרות היחידה היא מדד S&P 500 שמוצע כמסלול במספר בתי השקעות. זו לא קטסטרופה, אבל זה לא מספיק מפוזר וזה, כאמור, מאוד יקר ביחס לכמה שהשקעה פסיבית צריכה לעלות.

רגע, קחו אוויר, לא הכל כזה קודר, כאמור, יש פיתרון והוא נקרא IRA, על אף הקשיים שצוינו, זה לגמרי שווה את הטירחה.

אז איך שלא נסובב את זה, תמהיל ההשקעה שמוצע בקרן מסלולית, בשילוב עם דמי הניהול הגבוהים לא משאירים ברירה אלא לחתור בכל מאודנו אל ה-IRA.

אולי אני נשמע מלודרמטי, אבל IRA זה צו השעה. קרן ההשתלמות שבבסיסה היא מוצר נפלא, עברה השחתה כללית בידי בתי ההשקעות המציעים אותה. דמי הניהול הגבוהים אותים גובים מרטשים בפועל את הטבות המס ומשלשלים אותן בדרך עקיפה לכיסיהם של בתי ההשקעות.

מגבלות שיש ב-IRA שכדאי להכיר בטרם מחליטים


אין אפשרות לקבל הלוואה. מדובר בחיסרון עבור רבים שמעוניינים לקבל הלוואה בתנאים נוחים לטובת השקעות או הוצאה חד פעמית גבוהה על פני משיכה מקרן ההשתלמות.

יש מספר מגבלות לגבי תמהיל ההשקעה שמקורן ברצון המחוקק להציל אתכם ממחיקת כספי קרן ההשתלמות שלכם. מגבלות אלו בלאו הכי לא רלוונטיות למי שרוצה להשקיע בקרן מחקה אחת עד 3 בפיזור מנייתי גלובאלי.

מה הדרך ההתנהלות המומלצת ביותר לפי שרוצה לבצע את הפסיעה הזו לעולם ה-IRA?

כאמור, לגופים הפנסיוניים יש ספי כניסה גבוהים למעבר ל-IRA, עוד נפרט עליהם בחלק הבא. לצורך העניין כאן, נציין רף מייצג של 300 אלף ש"ח. זה רף משמעותי. הדרך הנכונה היא לבצע את המעבר לשם באופן מבוקר ומושכל. בשום מצב זה לא אומר "לוותר על קרן השתלמות". מאחר ולא ניתן לדלג לצבירה של 300 אלף ידרש שלב מקדים והוא, איך לא, השקעה בקרן מסלולית. אבל גם את השלב הזה ניתן "לאפטם". האופטימיזציה של שלב הגישור לפני IRA תכלול:

  1. בחירת קרן מסלולית בדמי ניהול נמוכים ככל הניתן. זה לא פשוט להתמקח כשהצבירה 0. עם זאת, ניתן להפעיל מנוף לחץ על בית ההשקעות דרך הצעה לניוד של הפנסיה שלנו למשל או אפילו של בן/בת הזוג לאותו בית השקעות. זה עשוי לעזור במשא ומתן. דרך נוספת למיקוח היא בדיקה תדירה של האפשרויות בשוק וביצוע ניוד לגופים שמציעים תנאים אטרקטיביים יותר. הפלא ופלא, הגוף שאותו ננטוש עשוי ליצור במפתיע קשר ולהציע הצעה טובה יותר.

  2. בחירת קרן השתלמות מסלולית שמציעה מסלול פסיבי, בין אם זה S&P500 או מסלול רחב יותר אם יוולד כזה בעתיד.

  3. במידת האפשר הפקדה מעל התיקרה לקרן המסלולית. לא בהכרח המעסיק שלכם בכלל יאפשר את זה. אבל לעיתים, בייחוד לבעלי שכר גבוה, ניתנת אפשרות של הפרשה לקרן מעל התיקרה על חשבון הקטנת הנטו שנכנס לחשבון הבנק שלכם. יש כמובן להבין שאין מדובר בארוחה חינם. הפקדה מעל התיקרה תהיה חייבת במס גם במעמד ההפקדה וגם במס רווחי הון במימוש עתידי. עם זאת, הפקדה מעל התיקרה תאפשר קיצור זמן ההמתנה לצבירה מינימאלית ל-IRA ועל כן יש לשקול זאת בכובד ראש. לכשתגיעו ל-IRA תוכלו לשקול שוב אם שווה לכם להפריש מעל התיקרה (רמז - לא).

ובכל זאת, למי לא מתאים IRA?


מי שאומר: "בכל זאת, זה מסובך מדי, לא בשבילי, המחשבה על כל זה כבר גורמת לי לוותר על כל נושא קרן ההשתלמות".
הכל שאלה של אלטרנטיבות. ביחס לאלטרנטיבה של לא להשקיע את הכסף, וודאי שעדיפה קרן השתלמות מסלולית.

מי שצריך מינוף על חשבון כפי הקרן, יוכל לעשות זאת רק בקופה מסלולית.

מילות סיכום

קרן השתלמות IRA זה מוצר שצריך להיות משאת נפשו של כל משקיע לטווח ארוך, על אחת כמה וכמה אחד השואף למימון פרישה מוקדמת. הדרך לשם עלולה להיות רצופת מכשולים, אבל זה מסוג הדברים שבראיה שלי שווה להילחם למענם. החלק הבא הוא פרקטי ובו נבין כיצד מתבצע המעבר בפועל, נסקור את הגופים שמציעים את השירות וההבדלים ביניהם ונציע אפשרויות למילוי קרן ההשתלמות בניירות ערך.

Itay, avi.z ו-3 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

32 תגובות

Yoav Gross בתאריך 29/10/2022, 17:28

אופציה נוספת היא פתיחת קרן השתלמות בתור עצמאי (גם אם את.ה שכיר ניתן להיות עוסק פטור ולפתוח קרן השתלמות ללא קשר לכמה אתה מכניס).
ניתן לקצר את הדרך ל300 המיוחלים על ידי הפקדה של המקסימום עליהם יש פטור ממס רווח הון (18,960 ש''ח ב2022) ואפילו ניתן להפקיד את כל הסכום החסר להגעה לסכום הנדרש. במקרה השני, החסרון הוא חוסר סחירות של כסף מזומן אבל מצד שני יש פה דחיית מס קרא עוד »

תומר בתאריך 29/10/2022, 17:56

א. אשמח להסבר מה זה דמי ניהול סמויים?
ממה שאני יודע כמעט כל בתי ההשקעות לא גובים דמי ניהול מהפקדה אלא רק מצבירה בקרן השתלמות.

זיק הולילנד הגיב לתומר בתאריך 29/10/2022, 17:59

יש פוסט על זה בקבוצת הפייסבוק שקושר גף בגוף המאמר אבל מצרף שוב:
קישור

Meital Stika בתאריך 29/10/2022, 18:18

האם אופציה 2 של בחירת קרן השתלמות מסלולית בהשקעה פסיבית היא השלב שלפני IRA בגלל שהיא חוסכת דמי ניהול סמויים שציינת?
ומה לגבי התשואות שהיא כביכול מפסידה כי היא לא במסלול מנייתי?

זיק הולילנד הגיב לMeital Stika בתאריך 29/10/2022, 18:29

הסיבה היא שמסלול פסיבי לאורך זמן נותן תשואה טובה יותר מאשר מסלול מנוהל כגון מסלול "מניות". לא יהיה הבדל כנראה בדמי ניהול סמויים. מסלול פסיבי הוא 100% מנייתי אם מדובר ב-S&P 500..

אסף בתאריך 29/10/2022, 19:10

היי זיק,
פוסט מעולה, תודה!

נניח וכבר עברת לIRA , לגבי הפקדות מעבר לתקרה, הסיבה שאתה רומז שלא כדאי זה בגלל הדבר הבא?

נניח אתה מרוויח לצורך הדוגמה 30 אלף, אז בהינתן 2.5 ו7.5 אחוז הפרשות עובד / מעסיק, אז כל חודש 3K יעברו לשם.
1.5K יהיה פטור ממס (התיקרה החודשית), כלומר על 1.5K תשלם כעת המס השולי שלך. נניח בדוגמה הנל 35 אחוז, קרי מהנטו של המשכורת יורד לך 525 שח, קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לאסף בתאריך 29/10/2022, 19:45

בדיוק מהסיבה שפירטת. בפשטות, להפקיד ל-IRA מעל התיקרה זה לשלם 0.3% עודפים. כמובן שזה תלוי בנכונות המעסיק להעביר את הסכום לברוטו וגם תלוי באחריותו של המשקיע להשקיע את הסכום בתיק פרטי.

רועי בתאריך 29/10/2022, 20:24

האם החישוב לוקח בחשבון את חיסרון אי יכולת המינוף המהותי של קרן הIRA?
נניח שאני ממנף ומגיע לתשואה זהה להנחת התשואה בפוסט זה.
האם התשואה הנוספת על כ80% מהקרן פחות ריבית על ההלוואה הממונפת לא מהווה נוק אאוט לנזקי עלויות הניהול שאתה מתאר בפוסט?

זיק הולילנד הגיב לרועי בתאריך 31/10/2022, 15:43

מי שחייב מינוף יכול לוותר על IRA, לפחות עד לשלב שכבר לא יצטרך מינוף. עבור מי שאין לו צורך במינוף אין טעם לבדוק כמה הוא יכול להשיג אם ימנף כי הוא לא רוצה למנף. רוצה לומר, אין מה לחשב, כי מי שצריך צריך ומי שלא אז לא. מי שלא, אז ברור שעדיף לו IRA.
בנימה אישית - עידן ריבית 0 מאחורינו ויש לבחון מחדש עד כמה בכלל מינוף משאיר שולי רווח קרא עוד »

רועי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 31/10/2022, 21:03

אם כך, אני לא מבין כל כך את ההנחות שלקחת בפוסט.
אם אני יכול למנף ולהשיג לאורך זמן תוחלת של 10% תשואה כפי שאתה מניח אז למה לא למנף לצורך הגדלת ההון בתיק שלי?
אני בכלל לא מדבר על האם יש צורך במינוף או לא, אלא על שימוש במינוף לאורך שנים כדי להגדיל תשואה.
גם אם הריבית על ההלוואה תהיה 5% אז עדיין תקבל תשואה של 5% על 80% מהקרן שלך.
אשמח לדעת קרא עוד »

שלומי בתאריך 30/10/2022, 10:01

אפשר ליזום כוח הצטרפות משמעותי על ידי הצטרפות של חברי הקהילה? חושב שיש כאן הרבה קוראים מעוניינים.

יהודית בתאריך 02/11/2022, 23:06

בקרן השתלמות יש לי שני מסלולים. אחד שכירה (דרך העבודה) ואחד עצמאי.
האם במעבר ל IRA ניתן לחשב את שני המסלולים יחד כדי להגיע ל 300k
תודה

זיק הולילנד הגיב ליהודית בתאריך 04/11/2022, 09:04

לא רואה מגבלה רגולטורית לעשות זאת. עם זאת, יתכנו הבדלים בין הגופים מסיבות תפעוליות.

איריס בתאריך 13/11/2022, 10:28

הי זיק
האם עדין הגיוני לעבור ל IRA לטווח של 8 -10 שנים ?
בת 56 כתבתי לך גם במסנגר

זיק הולילנד הגיב לאיריס בתאריך 13/11/2022, 11:24

לא רואה סיבה אמיתית ללמה לא. כמובן שככל שהתקופה קצרה יותר אז האפקט נחלש.

שלומי בתאריך 27/11/2022, 11:30

שאלה לגבי סך דמי ניהול בקופת ira.
איך מחשבים דמי ניהול כוללים? בהנחה ודמי ניהול ב ira הם 0.2 ואני רוכש את הקרן CSPX בסך 0.07, והפקדה שנתית מקסימלית.
0.07 + 0.2 ?
מה אני מפספס?

זיק הולילנד הגיב לשלומי בתאריך 27/11/2022, 12:34

בדיוק ככה

שלומי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 27/11/2022, 13:53

מנקודת המבט שלך עמלות קניה ומכירה הם זניחים?
במזרחי 0.04% על קניה ומכירה ?

ושאלה נוספת - לאחר ניוד, האם אתה משלם את דמי הקניה במזרחי בפעם הראשונה? סכום גדול יוביל לעלויות גבוהות...

זיק הולילנד הגיב לשלומי בתאריך 27/11/2022, 14:00

לטעמי זניח לחלוטין. יש לשים לב שקרנות של בלאקרוק מחויבות לפי 0.055%. נמסר לי ממזרחי שהסיבה שאלו קרנות חוץ ומתומחרות בשונה מקרנות סל מקומיות. זה קצת עיצבן אבל עדיין זה זניח לכל הדעות.
אכן ברכישה הראשונה לאחר ניוד תשלם על השקעת כל הסכום. על 300,000 ש"ח חויבתי ב-165 ש"ח עמלת קניה. רואה בזה משהו זניח ונטול חשיבות מאחר ועמלות רכישה הן חד פעמיות.

אברהם בתאריך 09/12/2022, 08:12

האם יש בעיה להעביר לira סכום כסף שעדיין לא נזיל בקרן השתלמות ?

זיק הולילנד הגיב לאברהם בתאריך 09/12/2022, 08:15

אין כל בעיה עם זה. עשיתי זאת באופן אישי.

אפי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 28/12/2022, 16:50

הי זיק, תודה על הפוסט המעניין!
איך מגיעים לאותם מתווכים לצורך פתיחת ira בסכום שנמוך משמעותית מ 300 א׳?

זיק הולילנד הגיב לאפי בתאריך 28/12/2022, 17:12

שלח לי מייל בנושא ל
[email protected]

lior gean בתאריך 08/05/2023, 00:16

תודה על פוסט אינפורמטיבי ומדויק.
האם ניתן לנהל IRA כתיק השקעות בניהול עצמי קרי לבחור את המניות בקרן בעצמי ?
במידה ורוצה להשקיע בשוק המניות האמריקאי מה מנגנון ההמרה לדולרים ואיך עובד?
תודה

זיק הולילנד הגיב לlior gean בתאריך 08/05/2023, 03:35

זה בדיוק מה שזה - תיק בניהול עצמי עם מעטפת ההטבות של קרן השתלמות. בחשבון מסחר שיפתח תוכל לבצע כל פעולה שאתה מכיר, לרבות המרת מט"ח ורכישת מניות.

‫ליאור בתאריך 08/05/2023, 19:11

שלום זיק.
תודה רבה על הפוסט, מעירך מאוד.

כמה שאלות ברשותך:
1. במידה ואני מקבל משני מקומות עבודה קרן השתלמות ומפריש גם בתור עצמאי לקרן השתלמות עד הגובה לעצמאי (סך הכל שלושה הפרשות).
האם אני יהנה מהטבות המס של מס רווחי הון על שלושתם (כל אחד עד גובה ההפקדה הפטורה)
או שאני יהנה עד גובה הפטור היחידי לפי ת.ז וזהו?
במקרה שלא אהנה מפטור רווחי הון אז וודאי שעדיף לי לא להפריש כעצמאי לקרן השתלמות ולהפקיד קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב ל‫ליאור בתאריך 13/05/2023, 16:00

1. יש כפל הטבה של פטור ממס רווחי הון לשכיר ועצמאי.
2. יש גם את ניכוי המס בהפקדה. זה ממש כסף על הרצפה למי שיש מס שולי גבוה.

didi בתאריך 07/07/2023, 11:23

פוסט מעולה ובלוג מעולה
תודה לך זיק
ברכות גם על הפרישה המתקרבת ובהצלחה (כמובן אל תפרוש מהבלוג...)

didi בתאריך 07/07/2023, 11:26

נראה לי כדאי לשנות את ההרשמה בתגובות ככה שיהיה יותר קל להתחבר (אני במקרה ראיתי למעלה אפשרות להתחבר דרך חשבון הגוגל)

אלכס בתאריך 11/08/2023, 15:45

1.עלי לציין כי ניתן להפקיד ל IRA כל סכום שתרצו מעבר לתקרה שצויינה.
סכום זה ימוסה רק במשיכה ולכן מדובר כאן בדחיית מס מטורפת. אתם בעצם מקבלים הלוואה בגובה המס כדי ליצר עוד רווחים.
2. מה שאני רושם פה, צריך להבדק - אם תפתחו מספר קופות (הן כולן ינוהלו באותו חשבון מסחר) זה יאפשר לכם בתום 6 שנים, למשוך חלק מהסכום אם תרצו ע"י הנזלה של קופה אחת.

אריאל בתאריך 20/08/2023, 05:21

תודה רבה על עוד פוסט מצוין.
הערה לכלל ציבור הקוראים - יתרון אחד של IRA אל מול קרן השתלמות מסלולית, כאמור, הוא בדמי הניהול הנמוכים יחסית.
לעמיתי "חבר" קיימות מגוון הצעות לפתיחת חשבונות קרנות השתלמות מסלוליות בדמי ניהול נמוכים במיוחד. אני מכיר מקרה קיצון של 0.18%.
למשקיעים אשר עוד רחוקים מגג ה- IRA זו עשויה להיות אפשרות ששווה ללבדוק - כמובן לרלוונטים.

יניב בתאריך 19/12/2023, 09:54

שלום זיק ותודה על הבלוג הנהדר שלך.
שאלה לגבי כדאיות פתיחת IRA -
יש לי בקרן השתלמות ובקופ"ג צבירה של 100K (ביחד, 75% מהכספים הן בק"ה), כאשר דמי הניהול הם 0.2-0.25% (קפ"ג וק"ה בהתאמה).
כל הכספים נמצאים במסלול של עוקב S&P.
בהנחה שיש לי את היכולת לעבור ל-IRA בדמי ניהול של 0.35% והאופק של שהצבירה הוא כ-20 שנה.
האם יש טעם לעבור? או יותר נכון, איפה נמצא גבול הכדאיות (קאט-אוף)?
אשמח לשמוע בעיקר את הנימוקים קרא עוד »

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.