1. לקצרים בזמן - כל התורה בפוסט אחד!
  2. מבוא
  3. מהו מדד?
  4. פיאסקו ההשקעות המנוהלות (עתידי)
  5. מהן קרנות נאמנות?
  6. מדידת ביצועי תיק השקעות
  7. עקרונות בבניית תיק השקעות
  8. מה שמים בתוך התיק?
    • אבני הבניין של תיק השקעות (עתידי)
    • ארגז הכלים המנייתי המסונן (עתידי)
    • הרכבת פלח המניות המושלם
    • ארגז הכלים האגחי (עתידי)
    • נכסים משלימים (עתידי)
    • הבשורה האירית בשקלים (עתידי)
  9. שלבי הקמת התיק
  10. תיקים לדוגמא
  11. תחזוקת התיק
  12. לקריאה נוספת

תיק כל העונות - ההשקעה שמתיימרת לשלוט במזג אוויר

22/03/2021 | 17 תגובות | 8 דקות קריאה

מי שיש לו התנגדות עקרונית לשילוב של תירס ותפוחי אדמה בתיק ההשקעות, פוסט זה כנראה לא בשבילו. הוא גם גם לא עבור מי שרצות במוחו מחשבות קרימינליות כשהוא שומע "אגרות חוב".

פיזור של נכסים בתיק השקעות הוא הכלי הטוב ביותר הידוע בשלב זה לאנושות לשיפור היחס בין תשואה לסיכון בתיק השקעות, על כך דיברנו בהרחבה בפוסט בנושא פיזור. המאמר של הארי מרקוביץ היווה יריית פתיחה עבור רבים וטובים לכלות שנים, ליטרים של דיו ומשאבי מחשב בניסיון להשיג את הפיזור האידיאלי.

אחד מאלה שקראו תיגר על השגת מטרת הפיזור הקדושה הוא ריי דאליו. דאליו הוא מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם, Bridgewater Associates, המנהלת נכסים בסך 150 מילארד דולר. בשנות ה-70 דאליו ושותפיו הרימו את הכפפה לגשת בצורה מתודית לפיתוח תיק שימנף את העקרונות שהתווה מרקוביץ'. המטרה היתה ליצור תיק השקעות פסיבי שייתר את המלאכה דלת הסיכויים לנחש מה צופן העתיד הפיננסי, תיק שיתאפיין בסטיית נמוכה ויעניק למחזיקים בו תשואה יציבה שבאופן אידיאלי לא תלויה במזג האוויר הפיננסי.

להצלחה אפשרית של יוזמה כזו, כמובן, אינטרס בקרב קהילת משקיעים סולידיים שלא מחפשים ריגושים ומיקסום תשואה. במקום, הם מחפשים נסיעה ברכב 4 על 4 עם בלימת זעזועים טובה כאשר המחיר הוא הסתפקות בתשואה ממוצעת.

תהליך פיתוח התיק

דאליו והצוות שלו עבדו שנים ארוכות על פיתוח התיק. הרציונל היה לא רק לשלב נכסים בעלי קורלציה נמוכה, אלא גם לעשות זאת במינונים מדויקים. בכדי לעשות זאת הם, ראשית, הכירו בכך ששווקים מתנהלים במחזוריות מסוימת. בדרך, הסנטימנט משתנה הן לגבי הצמיחה והן לגבי האינפלציה. באופן מאוד גס, עונה רודפת עונה עד שנשלם מחזור ומתחיל מחזור חדש. הם חילקו באופן סכמטי את המחזור הפיננסי ל-4 עונות: עליה בציפיות לצמיחה, ירידה בציפיות לצמיחה, עליה בציפיות לאינפלציה, ירידה בציפיות לאינפלציה. בכל עונה, נכסים אחרים נוטים לעלות, כפי שמסוכם באופן מאוד פשטני בטבלה הבאה:

Responsive image

מאחר והסיכון האינהרנטי הנלווה לכל נכס שונה, החוקרים ביצעו אופטימיזציה בה הם שיקללו את הקצאת הנכסים לפי שיטה הנקראת "risk parity". בשיטה זו שואפים לשמר רמת סיכון קבועה בתיק ע"י הקצאה של סיכון זהה לכל נכס. זוהי כמובן הפשטה מוחלטת של תהליך מורכב שנמשך 25 שנה עד 1996. למזלנו הרב, התוצאה היא דווקא פשוטה למדי ומאפשרת בניה של תיק כל העונות בשיטת "עשה זאת בעצמך" באמצעות מספר מצומצם של ניירות ערך זולים, עוקבי מדדים, 5 ליתר דיוק. בהחלט פיתרון העונה לצרכים של משקיע פסיבי. המחקר גורס כי על התיק שיצמצם סיכון באופן אופטימלי בהתאם לניתוח risk parity להיות בנוי באופן הבא:

Responsive image

חדי העין בטח שמו לב שתיק זה הוא מעין וריאציה לתיק סולידי אחר - permanent portfolio של הארי בראון. בשני התיקים יש הקצאה למניות, אגרות חוב וזהב. בתיק "כל העונות" יש הקצאה לסחורות שאינן זהב שאינה קיימת ב-permanent portfolio ויש ויתור על מזומן. הבדל עקרוני יותר הוא האופן בו מתבצעת הקצאת הנכסים. בעוד הארי בראון מקצה משקל, שרירותי משהו, של 25% לכל נכס, בתיק "כל העונות" כל נכס מקבל אלוקציה שונה בכדי לקיים את האילוץ של תרומת סיכון שווה לתיק.

ביצועי התיק ההיסטוריים בשוק האמריקאי


לשוק האמריקאי היסטוריה ארוכה בהרבה משל השוק שלנו בכל הנוגע למכשירים עוקבי מדדים. על כן, ניתן להדגים יישום של תיק כל העונות לפרק זמן של 14 שנים תוך שימוש ב-ETFs (מקבילות לקרנות הסל שלנו). תיק "כל העונות" המוצע מורכב מה-ETFs הבאים:

  • מניות (30%) - VTI

  • אג"ח ארוך (40%) - TLT

  • אג"ח בינוני (15%) - IEF

  • זהב (7.5%) - GLD

  • סחורות (7.5%) - DBC

ביצועי התיק בהשוואה לתיק "50% מניות - 50% אג"ח" ולתיק "100% מניות" מוצגים בגרף הבא:

Responsive image
קרדיט: הגרף הופק באתר portfoliovisualizer.com

בגרף סומנו שני משברים משמעותיים שקרו בטווח השנים הנבדק: "סאב-פריים" שהוביל את מדדי המניות לשפל בפברואר 2009 ו"משבר קורונה" שהגיע לשיאו במרץ 2020. מהתבוננות בגרף, נראה שאת שני המשברים "תיק כל העונות" האמריקאי צולח בשיוט יחסית חלק ומתון ביחס לשני התיקים האחרים. נתונים מספריים שנלקחו מאתר "portfolio visualizer" המעידים על הסולידיות של התיק ועל היחס הנאה של התשואה לסיכון הם:

  • תשואה שנתית של 7.71%, גבוהה משל תיק "50-50" (7.41%) אך נמוכה משל תיק 100% מנייתי (9.79%).

  • סטיית התקן של תיק "כל העונות" היתה 7.41%. נמוכה יותר מתיק "50-50" (7.99%) ומתיק 100% מנייתי (16.05%)

  • הנפילה המירבית משיא לשפל לתיק "כל העונות" היתה 11.98%, קטנה יותר משל תיק "50-50" (25.13%) ומשל תיק שכולו מנייתי (50.84%)

  • יחס שארפ, המקובל מאוד לשיערוך תשואה לסיכון עבור השקעה, הוא הגבוה ביותר לתיק "כל העונות" (0.92). תיק 50-50 עם יחס שארפ של 0.83 ואילו תיק המניות מסתפק ביחס של 0.61.

לסיכום תוצאות אלה, תיק "כל העונות" באדפטציה האמריקאית הציג תשואה סולידית נאה של 7.71% שהיא אמנם פחותה מהשקעה במניות בלבד, אך עשה זאת תוך הפגנת עליונות בפרמטרים של תנודתיות.

הרכבת תיק "כל העונות" מניירות כחול-לבן


בחלק זה, נרכיב תיק השקעות מניירות ערך הנסחרים בבורסה שלנו כך שהתוצאה תהיה הומאז' ראוי בניחוח אדמת ארץ הקודש לתיק "כל העונות" ותקיים את העקרונות שלו. קוים מנחים בבחירת הניירות הם: דמי ניהול נמוכים, פיזור גלובאלי רחב של הפלח המנייתי, אגרות חוב של מדינת ישראל שלא חושפות חלק זה לסיכון מט"ח. ברשימה הבאה מוצגים הניירות הנבחרים ומוצעים ניירות חליפיים אופציונליים.

  • מניות - ACWI (מס' נייר: 1159235). חלופות אפשריות: S&P 500 (מס' נייר 1159250), MSCI World (מס' נייר 5124573).

  • אג"ח ארוך - אג"ח ממשלתי בריבית קבועה 5+ שנים (מס' נייר 5116967). חלופות זהות: 5128137, 5111489.

  • אג"ח בינוני - אג"ח ממשלתי כללי (מס' נייר 5113428). חלופה אפשרית: קרן מחקה אג"ח ממשלתי וקונצרני (מס' נייר 5121413).

  • זהב - פסגות זהב (מס' נייר 1147875).

  • סחורות - סחורות חקלאיות (מס' נייר 1146489). חלופה אפשריות: ניתן לשקול להחליף חלק זה בזהב ובכך לפשט את התיק ע"י הגדלת נתח הזהב ל-15% ולהוזיל בכך עלויות.

דמי ניהול: דמי הניהול המשוקללים לתיק זה הם: 0.31%. לדאבוני, מה שמייקר את התיק זה פרק הסחורות שבו. ההיצע בתחום זה דל מאוד כרגע בבורסה שלנו ודמי הניהול גבוהים. ההשפעה על התיק כולו היא לא דרמטית עקב המשקל הנמוך של הסחורות והזהב.

תוצאות: פרק הזמן שנבדק לתיק זה הוא קצר יחסית עקב ההיסטוריה הקצרה של קרנות הסל המשתתפות בו. במשך 1.5 שנים, שכוללות את משבר הקורונה, תיק "כל העונות" באדפטציה ישראלית השיג תשואה שנתית של 7.66%. תשואה זו אמנם נמוכה מתיק "50-50" ותיק 100% מניות, אך היא מושגת בסטיית התקן הנמוכה ביותר (8.33%) וביחס שארפ הטוב ביותר (0.91). במילים אחרות, התיק נתן תשואה מכובדת תוך שמירה על הבריאות הנפשית ואיכות השינה שלנו בשיאו של המשבר הכאוטי. את הסימולציה ניתן לשחזר בקישור.

Responsive image

ביקורת על התיק


ניתן למתוח ביקורת על התיק ועל מידת הרלוונטיות שלו בעידן של ריביות אפסיות. לריבית כבר אין לאן לרדת ונראה שאדי הדלק אוזלים לאגרות החוב. יתכן וצפויות שנים לא פשוטות בשוק זה. יש שיאמרו שהקצאה של 55% לאג"ח זה ממש nineties וכבר לא אקטואלית בימינו. אם לא די בכך, גם המניות מתומחרות בשיאים של כל הזמנים ונביאי הזעם קוראים לציבור למכור את כל האחזקות שלהם בטרם תתפוצץ הבועה. אחרים, יאמרו ש-30% מניות זה מעט מדי ותיק זה יפגר משמעותית אחר תיקים בהם יש משקל גדול בהרבה של מניות. ביקורת נוספת שתישמע שבתיק הקצאה משמעותית לסחורות. יש הסולדים מהשקעה בחופן מטבעות זהב וקילו תפוחי אדמה מאחר ואלו לא נכסים שאמורים להניב תשואה.

סיכום ודעה אישית


למרות הביקורת שניתן למתוח על תיק "כל העונות", אני רואה בו השקעה ראויה. בל נשכח שבתור משקיעים פסיביים אין מטרתנו לתזמן טרנדים בנכסי השקעה. כלל היסוד בהשקעה פסיבית הוא פיזור בין נכסים מניבי תשואה בעלי קורלציה נמוכה. נראה שתיק זה מתיימר לעמוד בקריטריון זה. אין לבני אנוש יכולת לתזמן נקודות שיא ושפל בשוק ההון. אחזקה במגוון נכסים, כולל כאלה שנראה שזו לא שעתם היפה ביותר, עשויה להקטין את השונות לאורך זמן כפי שקרה לא פעם בעבר. אין זה מפתיע שגם היום יש נכסים שמצויים בתקופה חשוכה עבורם. בכל רגע נתון יהיו נכסים כאלה והם יאלצו להמתין לתורם, אולי במשך שנים בכדי למשוך את התיק מעלה. מי ששוקל להוציא מהתיק מרכיבים שנראה לו שמיצו את עצמם, מתנהג כמתזמן שוק הלכה למעשה. דרך זו היא אולי לגיטימית אך היא אינה השקעה פסיבית. משקיע פסימי לגבי פוטנציאל התשואה של נכסים כאלה ואחרים עלול למצוא את עצמו נותר בחוץ, יושב לנצח על הגדר, מתזמן וממתין להזדמנות הנכונה להיכנס. בדרך, אולי, מפספס רווחים שלא ישובו.

למי מתאימה ההשקעה? השקעה זו היא בשיטת "שגר, שכח ואל תתחרט". לאחר ההקצאה הראשונית, פעולת התחזוקה היחידה שנדרשת היא איזון. המשקיע צריך להפנים שהתיק מוכוון לשפר ביצועים בתקופות של שפל. המחיר של זה שהוא יפגר משמעותית בתקופות של צמיחה. יהיו תקופות שהתיק ישיג תשואות נמוכות משמעותית ממדדי מניות מובילים, הפיצוי עשוי להגיע בתקופות משבר. ההשקעה לא מתאימה למי שמעוניין להשיג תשואה עודפת על השוק. לעומת זאת, היא כן מתאימה למי שמעוניין להתעשר לאט ובטוח, עם מינימום התעסקות והפחתה של מהמורות בדרך.

ואיך אפשר בלי הפן האישי. לא הייתי מגולל פוסט שלם על תיק השקעות בלי שהייתי מעורב רגשית בדבר. עבורי, גילויו של תיק זה היה נקודת מפנה בחיים הפיננסיים שלי. עד לפני מספר שנים הייתי משוכנע כי נדל"ן זו הדרך היחידה עבורי להתקדם כלכלית. כשנתקלתי לפני מספר שנים בהסבר לגבי תיק "כל העונות" הבנתי כי יש דרך פרקטית, פשוטה וברת מימוש מיידי להשקעה בשוק ההון באופן שיחסוך ממני את הצורך לנהל אקטיבית את ההשקעה ויאפשר לי להמשיך בשגרת בחיי. הבנה זו היוותה את הטריגר שדחף אותי להשקעה בשוק ההון לאחר שנים של התלבטות בנושא. את הרעיונות הבסיסיים שבהשקעה פסיבית הבנתי עוד קודם לכן, אך התקשתי למצוא את התמהיל שיתאים לצרכיי. שיטת השקעה זו התאימה באופן הקרוב ביותר הן לרמת הסיכון שאותה הייתי מוכן לקחת והן לזמן ההולך ומתקצר שנותר להגעה לפרישה מוקדמת. התיק אותו אני מחזיק בימים אלה מבוסס על תיק "כל העונות" עם שינויים מסוימים.

הערה: זוהי לא המלצת השקעה אלא הדגמה של אפשרות אחת מני רבות להרכבת תיק השקעות פסיבי.

גילוי נאות: מחזיק בחלק מהניירות שהוזכרו כאן (1159235, 5116967, 5113428, 1147875), מושקע באלוקציה דומה אם כי לא זהה למה שהוצג.

Responsive image

igor850, Raz ו-1 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

17 תגובות

purpose בתאריך 25/03/2021, 10:27

הי זיק,תודה רבה על השיתוף מאיר העיניים. מעניין לקרוא אותך. אשמח אם תוכל להרחיב- דרך איזה כלי את משקיע?בנק/בית השקעות? עצמאית/ייעוץ? ייתרונות חסרונות? וגם- לאור נסיונך- איך היית מחלק את ההשקעות מבחינת אחוזים לנדלן-בארץ/חו"ל ,תיק השקעות? תודה על כך שאתה משתף:) עוזר ומחזק.

זיק הולילנד הגיב לpurpose בתאריך 25/03/2021, 10:44

כמובן שיש לי תכנון לפוסטים מפורטים בנושא, אבל אם שאלת...
תיק השקעות - תיק בניהול עצמי דרך בית השקעות בארץ. דומה למה שתואר בפוסט הנוכחי. לא מאמין בהשקעה דרך תיק מנוהל, ואף לא דרך קופת גמל עקב דמי הניהול והשליטה המוגבלת על מה נכנס פנימה. לא מאמין בבנק בגלל דמי הניהול.
נדל"ן מול שוק ההון - רק על כך אני מתכנן אולי 3 פוסטים. זה מאוד אינדיווידואלי. התחלתי בגיל צעיר ב-100% קרא עוד »

יואל מרקוס בתאריך 21/04/2021, 16:06

תודה רבה
לא הכרתי את התיק הזה, נדמה שעל אף היותו דפנסיבי הוא עדיין צומח יפה למעט בראלי של השנים האחרונות.
לדעתך הוא מספיק דפנסיבי גם לשלבים המאוחרים שבהם נרצה "לחיות" מהתיק?

זיק הולילנד הגיב ליואל מרקוס בתאריך 24/04/2021, 11:00

יואל,
שאלה מעניינת. יש tradeoff בין שני שיקולים. הראשון, אם התיק יהיה אגרסיבי מדי (וכפועל יוצא תנודתי), לפי חוק מרפי הוא עלול לקרוס סמוך לפרישה. כמובן שזה יפחית סיכויי שרידות לאחר מכן. מנגד, אם מנוע הצמיחה חלש מדי (מעט מניות), התיק עלול לצמוח לאט מדי ולא לעמוד בקצב המשיכה.
לטעמי, תיק כזה מתאים לפרישה שכן הוא מהווה מעין איזון בין שני הצרכים (סטיית תקן נמוכה וצמיחה מספקת).

בן בתאריך 23/04/2021, 23:07

תוכל בבקשה לתת דוגמאות לקרנות בארה"ב במקום הניירות הישראלים?
בכל מה שלא קשור לחלק המנייתי...

זיק הולילנד הגיב לבן בתאריך 24/04/2021, 11:23

שים לב שבתת פרק "ביצועי התיק ההיסטוריים בשוק האמריקאי" הבאתי דוגמאות לניירות אמריקאים: TLT, IEF, GLD, DBC.

אלי בתאריך 11/09/2021, 20:56

מה לגבי (1096718) קסם סל סחורות עולמי?
איך מייצרים לבד את הסימולציות והגרפים שאתה מראה עם שילובי ניירות אחרים?

זיק הולילנד הגיב לאלי בתאריך 12/09/2021, 04:48

ממה שבדקתי, הקרן הזו לא קיימת יותר.
- תוכל להיעזר במערכת מיפוי קרנות , שכוללת את כלל המוצרים מחקי המדד, בכדי לאתר קרנות לפי נושאים (למשל יש שם פרק של "סחורות").

- לגבי ביצוע עצמי של סימולציות, תוכל להשתמש בסימולטור ודרכו לנתח איזו קומבינציה שתרצה.
- כמו כן, להלן קישור שדרכו תוכל לפתוח בדיוק את התיק שבניתי בפוסט הזה ולערוך אותו.

אורי בתאריך 24/01/2022, 05:20

הי זיק, תודה על הפוסט המעניין.
לגבי פלח הזהב, האם יש היגיון להחזיק בקרן מנוטרלת מט"ח? בפרט אם החלק המנייתי איננו מנוטרל מט"ח. תודה!

זיק הולילנד הגיב לאורי בתאריך 24/01/2022, 05:28

הדעות חלוקות בנושא. דעתי, עם זאת, שאין סיבה לגדר מאחר והגידור עולה כסף (מייקר את הקרן) וגם כי לאורך זמן אין באמת תוחלת תשואה מיחסי מטבעות. אם להסתכל ספציפית על התיק הזה כמחציתו לא מגודר (מנייתי, זהב, סחורות) וכמחציתו לא חשוף למט"ח - חלק האג"ח. אז בהיבט הזה כן יש פיזור מטבעי.

עמית בתאריך 27/02/2022, 10:10

היי זיק, פוסט נהדר שלך !
רציתי לשאול, אם זה בסדר מבחינתך כמובן, האם התיק שלך מבוסס על השוק הישראלי או האמריקאי ? ומה הם השיקולים המנחים בבחירה כזאת.
תודה רבה מראש !

זיק הולילנד הגיב לעמית בתאריך 28/02/2022, 11:54

היי
התיק שלי מורכב מניירות שנסחרים בבורסה שלנו.
הסיבות:
- לפלח המניות ניתן לרכוש קרן אירית מצוינת שצוינה בפוסט שלא נופלת משום קרן אחרת בעולם (החזקה פיזית, פיזור נהדר, ד"נ נמוכים יחסית, יעילות במיסוי דיבידנד, קרן צוברת). היתרון של לרכוש אותה בארץ: רכישה בשקלים ואין צורך להמיר מט"ח, מיסוי על הרווח הריאלי.
- לפלח האג"ח, לדעתי זה בכלל no brainer לקנות ניירות ישראליים. אג"ח של ממשלת ישראל נחשב לבטוח יחסית + לא רואה קרא עוד »

אבי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 24/04/2022, 19:30

מאוד מזדהה עם מה שאמרתי - בייחוד המיסוי הריאלי שצמוד למדד המחירים לצרכן. חשוב לשים לב שבלקרוק שעוקבת אחריי sp 500 ממוסה לפי שער הדולר.

לגביי אגח - האם אתה מחזיק אגח ישראלי בקנייה ספציפית ומחזיק עד פירעון או משקיע בקרן עוקבת אגח?

זיק הולילנד הגיב לאבי בתאריך 26/04/2022, 05:54

בבחירת אסטרטגיה, אני חושב שההתלבטות היא בין סולם אג"ח לקרן מחקה. אישית, אני מחזיק בקרן מחקה. הסיבה העיקרית היא אוטומציה. אמנם בימינו דמי הניהול די מחרבים את עשיריות התשואה של הקרנות האלה, אבל בהסתכלות לטווח ארוך לדעתי זה מהלך נכון. הרי, צריך לחיות עם התמהיל עידן ועידנים. אני משוכנע שעידן הריבית האפסית יגיע לסופו והתשואות יזנקו. קרן מחקה תהנה באופן אוטומטי מהזינוק בתשואות מאחר והקופונים יושקעו באג"חים בתשואה גבוהה יותר. קרא עוד »

אריק בתאריך 03/12/2023, 09:44

תודה רבה.
האם נדרש לעשות משהו אחריי קנייה של קרנות האג"ח לטווח ארוך וקצר או שפשוט אפשר לתת להם לעבוד לתקופה של 15 שנים ומנהל הקרן כבר מבצע את כל העבודה?
תודה.

זיק הולילנד הגיב לאריק בתאריך 11/12/2023, 05:30

זה היופי בקרנות מחקות של אג"ח, הן לא דורשות מכירה וקניה אלא מתחדשות אוטומטית כל הזמן.

אריק הגיב לזיק הולילנד בתאריך 11/12/2023, 09:13

תודה רבה על התשובה.
לטווח השקעה של 5-10 שנים וברמת האינפלציה כרגע האם כדאי ללכת על קרנות מחקות לטווח קצר-בינוני של 2-5 שנים או קרנות אג"ח כלליות יעשו את העבודה?
תודה.

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.