1. לקצרים בזמן - כל התורה בפוסט אחד!
  2. מבוא
  3. מהו מדד?
  4. פיאסקו ההשקעות המנוהלות (עתידי)
  5. מהן קרנות נאמנות?
  6. מדידת ביצועי תיק השקעות
  7. עקרונות בבניית תיק השקעות
  8. מה שמים בתוך התיק?
    • אבני הבניין של תיק השקעות (עתידי)
    • ארגז הכלים המנייתי המסונן (עתידי)
    • הרכבת פלח המניות המושלם
    • ארגז הכלים האגחי (עתידי)
    • נכסים משלימים (עתידי)
    • הבשורה האירית בשקלים (עתידי)
  9. שלבי הקמת התיק
  10. תיקים לדוגמא
  11. תחזוקת התיק
  12. לקריאה נוספת

איך קונים הלכה למעשה קרנות מחקות מדדים?

09/01/2022 | 27 תגובות | 10 דקות קריאה

הטבע האנושי הוא כזה שלעיתים כל שעוצר אותנו מלפעול הוא חוסר היכרות עם המנגנון הטכני של ביצוע פעולה מסוימת. אנחנו יכולים לשלוט ברזי החומר ברמה תיאורטית אבל דווקא סט הקליקים שיש לבצע במחשב הוא החסם.

אז המטרה העיקרית של פוסט זה היא להסיר את החסם ולתת את הדחיפה הקטנה שדרושה לביצוע המעשה.

כאן נדבר על איך הלכה למעשה רוכשים מוצרים מחקי מדד בתיק ההשקעות הפסיבי בניהול עצמי שלנו. כשאני מתבונן במערכת הספארק אותה מציעים בתי ההשקעות בארץ אני גם חוטף חום מהצפת הפיצ'רים, שלא לומר הכאוס שפוגשים שם. סבורני שמערכת זו תרתיע במיוחד את מי שנכנס אליה בפעם הראשונה. ככלות הכל, יש כסף גדול שחסכנו בזיעת אפינו שמונח על הכף ויש חשש לגיטימי מביצוע טעות שנובעת מחוסר היכרות עם הפן הטכני של התהליך.

החדשות הטובות שבתוך כל שפע הכפתורים והלשוניות לא נדרש להכיר יותר מכמה לחיצות פשוטות בשביל לרכוש את המוצרים מחקי המדד שלנו ולהמשיך הלאה עם חיינו לביצוע פעולות מהנות יותר.

הערה: פוסט זה סוקר רק רכישה של מוצרים בבורסה הישראלית דרך אחד מבתי ההשקעות. ניתן לרכוש גם דרך הבנק ושם המהות של התהליך תהיה זהה, אם כי המסכים יראו אחרת. רכישה של קרנות בבורסות זרות מעט שונה וכוללת המרות מט"ח ואינה נסקרת כאן.

תנאים מקדימים לביצוע רכישה ראשונה בתיק ההשקעות שלנו


בכדי שפוסט זה יהיה רלוונטי עבורכם יש להשלים 2 פעולות:

  1. יש להיסגר באופן סופי על הרכב התיק ברמה שלנגד העיניים יש טבלה פשוטה של הניירות שמרכיבים את התיק והמשקל של כל נייר בתיק. מספרי הניירות השונים שמתאימים לתיק השקעות פסיבי מופיעים במערכת מיפוי קרנות נאמנות. דוגמאות לתיקים שלמים מוכנים במגוון פרופילי סיכון הוצגו כאן. באיור הבא דוגמא לטבלה המסכמת את מבנה התיק:

    Responsive image
    איור 1 - דוגמא לטבלה תמציתית המתארת את מבנה התיק


  2. יש להשלים פתיחת תיק השקעות בניהול עצמי באחד מבתי ההשקעות שמציעים את השירות. תיק כזה מכונה גם "חשבון ברוקראז'" או "חשבון מסחר". כמובן שכמשקיעים פסיביים אין לנו כל כוונה לבצע מסחר תדיר בניירות, אלא לבצע מספר מועט מאוד של פעולות ולהקטין חיכוך.

    תהליך של פתיחת חשבון מסחר כרוך ביצירת קשר עם אחד מבתי ההשקעות שמציעים את השירות (מיטב דש, אקסלנס, IBI או פסגות, נכון לכתיבת שורות אלו), לחתום על סדרת טפסים באופן אלקטרוני, לענות על כמה שאלות בטלפון בהן יוודאו שאנחנו לא מלבינים הון, ובסיום התהליך נקבל פרטי התחברות לחשבון המסחר שלנו (תוך כ-3 ימים בד"כ).


היערכות לרכישה מסוימת


כעת משנסגרנו על ההרכב של התיק, חשבון המסחר נפתח, יש בכוונתנו לרכוש ניירות שיעבדו בשבילנו. בדיוק כפי שפעולה זו תבוצע בפעם הראשונה כך היא תחזור על עצמה שוב ושוב בעתיד, רק שהמאמץ יקטן כי כבר נשלוט היטב בתהליך ואלמנט הפחד הראשוני מהלא נודע יעלם.

בטרם הרכישה יש:

  1. להעביר סכום כסף לחשבון המסחר. פעולה זו מתבצעת דרך הפקדה לחשבון בנק שקיבלתם בבית ההשקעות ומחשבון הבנק הספציפי שהצהרתם מול בית ההשקעות (חשוב!), ביצוע צילום מסך המוכיח את ביצוע ההפקדה, דיווח לבית ההשקעות דרך אתר האינטרנט או במייל על ביצוע ההפקדה וצירוף צילום המסך.

  2. לאחר ההפקדה, יש להיכנס לחשבון המסחר עם הקוד והסיסמא שקיבלתם ולוודא שהכסף מסעיף קודם מופיע ביתרה של הכספים המזומנים (שדה 1 באיור הבא), בדוגמא זו 20000 ש"ח:

    Responsive image
    איור 2 - תצוגת היתרות בחשבון המסחר ופקדים לשליחת הוראה חדשה


  3. יש להחליט מה הסכום הכולל שבו רוכשים. המלצתי היא שלא תקנו על הקשקש. כדאי להשאיר תמיד כמה מאות שקלים ביתרה במזומן בחשבון המסחר (אצלי זה כ-300 ש"ח). כלומר, אם בחשבון סכום מזומן של 20000 ש"ח, אל תרכשו ב-20000 ש"ח, אלא, למשל, ב-19700 ש"ח. סיבה אחת היא שיש תנודות תוך כדי יום המסחר והמחיר שבו חשבנו שנקנה עשוי להשתנות ונוכל למצוא את עצמנו במינוס. ספציפית זה תקף לקרנות מחקות (המתחילות בספרה 5) שמחירן נקבע בסוף יום המסחר והוא יכול להיות גבוה בהרבה (או נמוך) ממה שחשבנו שנקנה בו. סיבה נוספת היא כדי שיהיה מאיפה לגבות את את דמי הטיפול החודשי.

    בפעם הבאה כשנפקיד שוב נוכל כן לרכוש בכל הסכום כי כבר יש יתרה מפעם קודמת. ניתן לשחק עם סכום הרכישה הכולל בכל פעם בכדי לשמר יתרת מזומן הולמת בחשבון.

  4. יש לחשב כמה נרצה להשקיע בכל קרן מחקה/קרן סל. החישוב בבסיסו הוא:

    Sum to invest in some paper = weight of some paper * total sum to invest/100

    כלומר הסכום שנשקיע בקרן מחקה כלשהי זה המשקל שלה בתיק מוכפל בסכום הכולל שאותו משקיעים מחולק ב-100. לדוגמא, אם המשקל של קרן ACWI בתיק הוא 70% והסכום הכולל שהגדרנו לרכישה הוא 19700, אז נרצה לרכוש יחידות של קרן זו ב-13790 ש"ח. ממליץ לסכם בטבלה את הסכום שנרצה להשקיע בכל נייר. הסכומים צריכים להסתכם לסך ההפקדה לחשבון וטוב לבצע זאת לבדיקת שפיות. אם לחזור לתיק לדוגמא שלנו, אם ברצוננו לרכוש ב-19700 ש"ח כך תיראה הטבלה:

    Responsive image
    איור 3 - דוגמא לטבלה המסכמת איזה סכום נרצה להשקיע בכל קרן

    הערה: אם כבר רכשנו בעבר ניירות אז יתכן שהתיק יצא מאיזון וכבר לא תואם את משקליו המקוריים. כלומר, יתכן שנדרש לקנות יותר/פחות מניירות מסויימים ביחס לחישוב הפשוט שהוצג בכדי שאחרי הרכישה התיק יחזור למשקליו המקוריים. פעולה זו מכונה "איזון ע"י הפקדות". ניתן לקרוא עוד על איזון כאן.


אז בסיום שלב זה יש לנו סכום זמין לרכישה בחשבון מסחר וטבלה המגדירה באיזו סכום לקנות מכל נייר.

כעת נעבור למלאכת הרכישה וכאן אחלק את הרכישה לשני המוצרים שאותם נרכוש כמשקיעים פסיביים בבורסה הישראלית שנזהה אותם באופן הבא:

  1. קרנות סל: נזהה אותן לפי הספרה הראשונה "1", לדוגמא: 1159235

  2. קרנות מחקות: נזהה אותן לפי הספרה הראשונה "5", לדוגמא: 5113428

בהזדמנות זו אציין שזה בסדר שבתיק שלנו יהיו שני סוגי הניירות וההבדלים ביניהם הם בעיקר טכניים. לקריאה נוספת על הבדלים בין קרנות סל וקרנות מחקות ניתן להעמיק בפוסט סקירה על קרנות נאמנות.

מתי ניגשים למלאכת הרכישה?


ימי המסחר הם לרוב בין הימים א'-ה'. יש פעמים שימי מסחר מתבטלים עקב שמחות כאלה ואחרות: חגים, בחירות וכו'. קיימים ניירות שלא נסחרים ביום א' מאחר ואין מסחר בניירות שמרכיבים את המדדים שהם עוקבים אחריהם. כך למשל הניירות של בלאקרוק לא נסחרים ביום א'.

שעות המסחר הם בין 10:00-16:00. המלצתי לא לרכוש קרוב לקצוות אלא במקום טוב באמצע יום המסחר, בין 10:30-15:00 כשהמסחר מתנהל בצורה שוטפת. יש לשים לב שהמסחר הוא "רציף" (שדה 1 באיורים 4, 6). למשקיע פסיבי אין כל סיבה לרכוש בשלבים אחרים במסחר (טרום, נעילה וכו').

רכישת קרנות סל


קרנות סל הולכות ונהיות פופולריות בארץ בדומה לכל העולם. המוצרים שצברו תאוצה בשנים האחרונות הם קרנות איריות מבית "בלאקרוק". כאמור נזהה שהקרן שאנו רוכשים היא קרן סל, אם המספר הסידורי שלה בבורסה מתחיל ב-"1".

ברכישה של קרנות סל מרגישים שבאמת נכנסנו לתוך שוק. התהליך מתרחש בדיוק באופן שנסחרות מניות ומתבסס על הצעות מחירים ("היצע") ועל ביקושים לרכישה במחיר מסוים ("ביקוש"). לרוב יהיה איזשהו פער בין השניים ורק כשהם יפגשו תתבצע עסקה. באיור 4 רואים את ה"היצע" בעמודה עם כותרת אדומה ואת ה"ביקוש" בעמודה עם כותרת ירוקה. יש משהו מרגש ומלחיץ ברכישה באופן הזה. עם זאת, יש להדגיש שמשחקי החתול והעכבר האלה צריכים להטריד בעיקר סוחרי יום שמנסים לקנות זול ולמכור יקר. אותנו, המשקיעים הפסיביים הנערכים להחזקה בניירות עידן ועידנים, השער המדויק שבו נרכוש צריכה לעניין כמו העובדה שאנליסט סיימה במקום הראשון במסלול הכללי בקרנות השתלמות ב-2021. תיכף אציג תהליך משעמם ומתודי שבו ירכשו קרנות הסל בלי כל התעסקות רגשית מיותרת.

בפעם הראשונה לפני שאי פעם רוכשים את הנייר שרוצים, יש לחפש אותו לפי המספר נייר שלו בשדה 2 באיור 2, לאחר הכנסת המספר יש ללחוץ על "שליחת הוראה" (כפתור 3 באיור 2).

כעת יפתח חלון שליחת ההוראה (איור 4) ויש למלאו לפי השלבים הבאים:


  1. כמו שהזכרתי קודם יש לוודא שהשלב (1) הוא "רציף".

  2. יש לבחור קניה (2).

  3. יש לוודא שסוג ההוראה הוא LMT (שדה 3). המשמעות היא שאנו נקבע סכום מירבי לרכישה שאם המחיר בפועל יחרוג ממנו, הרכישה לא תתבצע. הערה: ניתן לקנות גם ב-MKT, רכישה במחיר העדכני בזמן אמת, אבל יש בכך חיסרון מאחר ויש לנו פחות שליטה על השער שבו רוכשים (אנו עלולים לקנות יקר רק כי המחיר יכול לקפוץ בפתאומיות ולרדת אחרי זה).

  4. יש לחשב כמות לרכישה. לטובת כך, נתבונן במחיר (4) הנקוב באגורות. נחלק את המחיר הזה ב-100 בכדי לקבל מחיר יחידה בשקלים. נחלק את הסכום שהחלטנו להשקיע בנייר זה (טבלה שהכנו קודם באיור 3) במחיר ונקבל כמות יחידות לרכישה. נעגל את הכמות הזו כלפי מטה בכדי שיתקבל מספר שלם. לדוגמא, אם אני רוכש את הנייר שבתמונה בסכום של 13790 ש"ח, יש לחלק 13790 ב-232.5, לעגל כלפי מטה ולקבל 59 יחידות.

  5. יש להזין כמות שחושבה בסעיף קודם לתוך שדה (5). יש לוודא שהכמות הזו גדולה מהמינימום המצוין בשדה (6) אחרת לא תאושר הפעולה.
    הערה: אם הכמות הדרושה לנו נמוכה מהמינימום נוכל לשקול להגדיל את הכמות הנרכשת על חשבון נייר אחר או לדחות את רכישת הנייר הזה לפעם הבאה שנפקיד כסף. בהתאם נצטרך בעתיד לתקן מעט את הסכומים שנשקיע בכל נייר בשביל שהתיק ישמור על משקליו.

  6. יש לבחור מחיר (7) שהוא בערך ב-10 אגורות גבוה מההיצע הנוכחי (8). המטרה היא לוודא שההוראה מתבצעת במקרה שהמחיר יעלה מעט עד שנלחץ על "שלח".

    הערה: תמיד ישולם המחיר בפועל באותו רגע, אפילו אם בסעיף (7) נרשם מחיר גבוה יותר. אז אין מה לדאוג.


  7. לאחר בחירת כמות, השווי הכולל יתעדכן (9). יש לוודא שהשווי דומה אך מעט נמוך מהסכום שבכוונתנו להשקיע בנייר. ניתן במידת הצורך לתקן את הכמות בשביל לקנות בסכום הכולל הרצוי.

  8. לחיצה על "שלח" (10) ואישור בחלון שיפתח אחרי זה.

Responsive image
איור 4 - מסך לדוגמא לשליחת הוראה עבור "קרן סל"

לפני שמדלגים לניירות הבאים, כמה דגשים:


  1. אם ההוראה התבצעה בהצלחה אז בחלק התחתון של המסך נראה את הנייר הנרכש בלשונית "יתרות" (באיור 5 דוגמא מהתיק שלי). כמו כן, נראה את ההוראה תחת לשונית "ביצועים". כדאי לוודא שאכן מופיעה ההוראה שלנו תחת "ביצועים".

  2. לא תמיד הפעולה בקרן סל מתבצעת. יתכן מצב שעד שנלחץ על "שלח" המחיר יעלה למעלה וההוראה לא תתבצע או שתתבצע באופן חלקי. במצב זה תחת "ביצועים" או שלא נראה כלל את ההוראה שלנו או שנראה שרק חלק מהכמות שביקשנו נרכשה. במקביל, נראה תחת "הוראות" את ההוראה שלא הושלמה.

  3. במצב שההוראה לא בוצעה (עדיין יש משהו תחת "הוראות"), יש שתי אפשרויות:

    1. להמתין בתקווה שהמחיר של הנייר ירד וההוראה תתבצע.

    2. תחת "הוראות" ללחוץ על גלגל שיניים ואז "עדכן" ולהעלות מחיר למחיר העדכני של הנייר באותו רגע. יודעים את המחיר מתוך רשימת ההיצע (סימון 8 באיור 4).


  4. כך או אחרת, נוכל לומר שסיימנו עם מלאכת רכישת הנייר כשטבלת "הוראות" ריקה לחלוטין.

  5. בפעם הבאה שנרצה לרכוש את הנייר נוכל לעשות זאת מתוך טבלת ה"יתרות" (איור 5) דרך לחיצה על גלגל השיניים ובחירה ב"קניה".

Responsive image
איור 5 - תצוגת יתרות עדכניות, הוראות פתוחות וביצועי הוראות

הערה כללית לגבי רכישת קרנות סל: משקיעים, בייחוד בתחילת הדרך, מעט נרתעים מהמורכבות המסוימת הכרוכה ברכישת קרנות סל. זה ממש מרגיש להם "לשחק בבורסה". בפועל, זה ממש לא המצב. המלצתי החמה היא לקבוע שעה קבועה שבה רוכשים את הקרנות ולא לנסות להשיג שער טוב יותר במהלך יום המסחר, למרות שזה עלול להיות מפתה בתחילת הדרך לנסות להשיג מחיר טוב יותר. אין כל משמעות עבור משקיע פסיבי לשינויי שער שכאלה. יהיו פעמים שנקנה בשער פחות טוב ממה שיכולנו ויהיו פעמים שנרכוש בשער יותר טוב ממה שיהיה מאוחר יותר. משחק סכום 0.

רכישת קרנות מחקות


נזהה שהקרן שאנו רוכשים היא קרן מחקה, אם המספר הסידורי שלה בבורסה מתחיל ב-"5".

התהליך מאוד דומה למה שתואר עבור קרן סל, רק פשוט בהרבה. השלבים בהתאם לדוגמא באיור 6 הם:


  1. נוודא שהמסחר רציף (1).

  2. יש לבחור קניה (2).

  3. סוג ההוראה (3) בקרן מחקה יהיה אוטומטית KRN.

  4. יש לחשב כמות לרכישה. לטובת כך, נתבונן במחיר (4) הנקוב באגורות. נחלק את המחיר הזה ב-100 בכדי לקבל מחיר יחידה בשקלים. נחלק את הסכום שהחלטנו להשקיע בנייר זה (טבלה באיור 3 שהכנו קודם) במחיר ונקבל כמות יחידות לרכישה. נעגל את הכמות הזו כלפי מטה בכדי שיתקבל מספר שלם. לדוגמא, אם אני רוכש את הנייר שבתמונה בסכום של 3940 ש"ח, יש לחלק 3940 ב-1.5232, לעגל כלפי מטה ולקבל 2586 יחידות.

  5. יש להזין כמות שחושבה בסעיף קודם לתוך שדה (5). יש לוודא שהכמות הזו גדולה מהמינימום המצוין בשדה (6) ויש לוודא שהסכום הכולל (7) דומה אך מעט נמוך ממה שהתכוונו לרכוש עבור הנייר הזה.

Responsive image
איור 6 - מסך לדוגמא לשליחת הוראה עבור "קרן מחקה"

הערה 1: אין בקרנות מחקות את הניואנס של "אי ביצוע" כפי שתארנו בקרנות סל. עד לסוף יום המסחר ההוראה תמתין תחת "הוראות" ואז תתבצע באופן אוטומטי.

הערה 2: המחיר (4) ששימש כבסיס לחישוב הוא המחיר מסוף יום המסחר הקודם. בפועל ההוראה תתבצע במחיר אחר שיקבע בסוף יום המסחר בשעה 16:00 בערך. זו אחת הסיבות שכדאי להשאיר כמה מאות שקלים ביתרת המזומן בחשבון המסחר, למקרה שהמחיר יעלה.

לסיכום


אין לכם תרוצים יותר. צאו לדרך לכיוון חיים טובים יותר בהם הכסף שלכם עובד עבורכם בשוק ההון באופן פסיבי לחלוטין.

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד: 0.07% לכל הניירות בשקלים (קרנות מחקות, קרנות סל, מניות). עמלת מינימום של 3 ש"ח.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

avi, mishka_durak ו-4 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

27 תגובות

יוני מ. בתאריך 10/01/2022, 09:36

היי זיק, תודה רבה על הפוסט המעולה.
עלתה בי תהייה - בתור משקיע צעיר, למה לא לחלק את התיק לפי טווחי זמן השקעה?
זאת אומרת - נניח יש לי X ש''ח פנויים להשקעה, כאשר 0.5x אני יכול לשים בצד ל20 שנה ו-0.5x אני רוצה לשים בצד ל5 שנים (למטרת טיול). ואז אני מחלק את התיק ל-0.5x במניות לטווח ארוך ול-0.5x באג''ח קונצרני לטווח של 5 שנים.
הרי תיק שהוא ל-20 שנה קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב ליוני מ. בתאריך 10/01/2022, 10:21

לדעתי זה כיוון מחשבה הגיוני מאוד. אני בעצמי עושה משהו דומה. התיק לפרישה שישמש בטווח הקצר מהול באג"חים ואילו התיק לטווח הארוך (קרנות ההשתלמות) עמוסות בעיקר במניות. אפרט על זה ב"זיק של תקווה - פרק 3".

Humus85 בתאריך 10/01/2022, 13:32

מדריך מצוין זיק! ובכלל, נהנה לקרוא כאן.
שאלה - האם צפוי לצאת בקרוב ״תדריך״ זהה למי שמעוניין לעבוד דרך IB העולמית?
(השאלה חלה גם על גלריית התיקים הפנטסטית שלך)
תודה!

זיק הולילנד הגיב לHumus85 בתאריך 10/01/2022, 13:45

בטוח יהיה מדריך כזה.
מבחינת לוחות זמנים קשה לי להתחייב. יותר מדי דברים שאני רוצה לעשות וכידוע טרם השתחררתי מכבלי העבדות.

Humus85 הגיב לזיק הולילנד בתאריך 10/01/2022, 13:51

אשרי האיש.
תודה

Zadik Zadok בתאריך 21/01/2022, 13:01

תודה רבה!
יש לי כמה שאלות
1. מה קורה אם אנחנו רוצים למכור? האם זה ארוע מס? או בגלל שזה בית השקעות ישראלי המס ירד אוטומטית ואנחנו לא צריכים לדאוג?
2. לפי הפרסומים אלטשולר יפסיקו שיווק של בלאקרוק בישראל מה זה אומר על התיק שלנו אם נבחר בכאלה? בהנחה שאף בית השקעות אחר לא יקח את השיווק על עצמו? האם נחוייב למכור?
3. האם ניתן להוריש תיק השקעות? חלילה קרה לי משהו ואני רוצה קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לZadik Zadok בתאריך 21/01/2022, 13:20

1. ראשית, כמובן שיש אירוע במס במכירה, זה החוק. אחד היתרונות בניהול תיק השקעות בברוקר בארץ הוא ניכוי מס במקור (אוטומטי) ע"י בית ההשקעות. אין כלל מה להתעסק עם זה. יש מקרים מסוימים שצריך להגיש דו"ח אם רוצים לגלגל הפסד לשנה עוקבת בכדי לקזזו מול רווחים עתידיים או אם יש מספר תיקים.
2. אין כל סיבה להתרגש מהעניין. מציע לקרוא התייחסות שלי מדף הפייסבוק:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=325383479592464&id=106811038116377
3. ניתן בהחלט להוריש תיק, במצב זה היורש קרא עוד »

Zadik Zadok הגיב לזיק הולילנד בתאריך 21/01/2022, 14:19

תודה!
עוד שאלה, איך משלמים את דמי הניהול על קרנות הסל? האם זה יורד מכל רכישה? או פעם בשנה מסך השווי?

זיק הולילנד הגיב לZadik Zadok בתאריך 21/01/2022, 18:17

זה יורד באופן שוטף מסך נכסי הקרן, כלומר עבורנו זה מגולם במחיר היחידות.

אלעד אגא בתאריך 04/07/2022, 17:41

אתה אלוף.
אני מחפש מדריך כזה כבר הרבה זמן.
אני מעריץ אותך 🙃🙃

זיק הולילנד הגיב לאלעד אגא בתאריך 04/07/2022, 18:06

תודה רבה אלעד

איתי בתאריך 18/09/2022, 13:07

היי זיק,
אחלה פוסט אחי! מקבל מלא ערך.
אני מנסה לרכוש "מניות עולם" דרך הבנק ביום ראשון ויש כמה דברים שלא ברורים לי.

1. מה זה השדה של מגבלת שער?
2. אי אפשר לרכוש את זה יום ראשון ? זה לא נסחר ביום זה ?
3. אני הגדרתי סכום קבוע של השקעה כל חודש, יש איזשהו חישוב שאני צריך לעשות עם כמות היחידות שאני קונה ? החלק הזה לא כל כך קרא עוד »

שלומי בתאריך 02/11/2022, 11:03

איך באה לידי ביטוי עמלת מסחר? איפה אני רואה אותה? כשאני עושה פעולת קנייה, אני רואה את המחיר במערכת ומגדיר את הכמות שאני רוצה לקנות. האם העלות תהיה קצת יותר גבוהה כדי לכסות את העמלה? או שהמחיר כבר ״מכיל״ בתוכו את העמלה?
כי הרי זה לא דימי ניהול אז אני משלם את העמלה הזאת רק פעם אחת בקנייה (וגם במכירה) ולא באופן שוטף כמו דמי ניהול.
תודה

זיק הולילנד הגיב לשלומי בתאריך 02/11/2022, 11:06

בפועל העלות תהיה קצת יותר גבוהה וירד סכום מיתרת המזומן כדי לכסות את עמלת המסחר. בדו"ח תנועות יהיה פירוט ליד כל פעולה בנוגע לעלות שלה.

שלומי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 02/11/2022, 18:41

לא נראה שיש שינוי, אני קניתי ב 1,409.3 (יחידה אחת) עם יתרה של 2,000 - אחרי הקנייה יש לי בחשבון 590.7. הנייר שקניתי הוא 1159250 (אם זה משנה משהו).
האם יכול להיות שזה קשור ל״40 רכישות חינם בניירות קסם.״?
דא״ג בתנועות (תחת החשבון שלי), אני רואה רק את ההפקדה שעשית לחשבון בנק שלהם לעומת זאת בבטחונות אני רואהאת הקנייה ו-״מזומן עדכני״ שהוא נמוך יותר ממה שאני רואה בסרגל למעלה ב״מזומן נוכחי קרא עוד »

שלומי הגיב לשלומי בתאריך 04/11/2022, 08:47

אחרי כמה ימים אני רואה בתנועות גם את הפעולה שביצעתי ואת העלות שלה שהיתה 3 ש״ח

דוד בתאריך 26/02/2023, 07:59

שאלה קצת בסיסית יותר. מקווה שמתאים כאן.
יש לי קופ"ג להשקעה בסכום של כמה מאות אלפי שקלים (בכמה קופות שונות, על שם הילדים). כרגע מחזיק בדמי ניהול של 0.39, אבל כשאגיע לסכום של 300 אלף, דמי הניהול באותה קופה ירדו ל0.29. מסלול ההשקעה הוא SP500.
האם משתלם לי לפתוח חשבון מסחר עצמאי ולהשקיע לפי ההמלצות שלך בקרנות מחקות מדד למרות ש:
1. דמי הניהול נמוכים יחסית.
2. אני מושקע בSP500 ולא סתם במסלול 'מנייתי' קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לדוד בתאריך 27/02/2023, 07:07

דמי הניהול שלך טובים, ביחס לגמל להשקעה. יש עם זה 3 בעיות:
1. דמי ניהול בגמל להשקעה יכולים לזנק במפתיע.
2. בחשבון מסחר תוכל להשקיע ב-S&P500 ב-0.07%. זה זול משמעותית גם ביחס למה שיש לך היום. לאורך זמן הרבה כסף.
3. בקופת גמל להשקעה יש גם דמי ניהול נסתרים שדה-פקטו משמשים כדמי ניהול: הוצאות ניהול השקעות (כ-0.1%), חוסר יעילות מיסוי דיבידנד (כ-0.3%), החזקת חלק מהקופה במזומן (כ-0.4%). אז סה"כ זו תוספת של 0.8% קרא עוד »

דוד הגיב לזיק הולילנד בתאריך 27/02/2023, 07:29

הי, תודה על ההסבר.
יש מקום שבו פירטת והוכחת בצורה מסודרת את המשמעות של דמי הניהול הנסתרים (בעיקר כשמשווים אותם למחקי מדד של קופ"ג להשקעה, ולא סתם בהשוואה למסלולים מנייתיים כאלה ואחרים) עם דוגמאות להפרשים בפועל?
הרי מיסוי על דיבידנד קיים גם ברכישת מחקה מדד בחשבון מסחר, וגם בכללי מוזר לי שחברות ההשקעה ישקיעו באופן קבועה בצורה לא יעילה שפוגעת בתשואה. קצת סותר את עיקרון התחרות בשוק חופשי, שבו כל חברה קרא עוד »

נטלי בתאריך 19/03/2023, 13:17

נהדר
במשך חודשים חיפשתי חברה שתתן לי הדרכה מפורטת כמו שכתבת

ידעתי את כל החומר בתאוריה.
לא ידעתי מה עושים בפועל.
תודה

נטלי בתאריך 19/03/2023, 13:17

נהדר
במשך חודשים חיפשתי חברה שתתן לי הדרכה מפורטת כמו שכתבת

ידעתי את כל החומר בתאוריה.
לא ידעתי מה עושים בפועל.
תודה

יוסי בתאריך 21/03/2023, 15:26

היי זיק
האם לפי מיטב ידיעתך קיים בארץ ברוקר אשר מאפשר הורדה אוטומטית קבועה של סכום כסף מחשבון הבנק לקניית ETF כך שהפעולה היא אוטמטית? אני מחפש עבור אחותי אפשרות כזו מאחר והיא רוצה לחסוך באופן קבוע בשוק המניות אבל היא לא רוצה לבצע את הקנייה בכל חודש בעצמה . עד כמה שהבנתי זה מצריך פעולה אקטיבית של ביצוע הקנייה מדיי חודש וחודש. תודה רבה !

זיק הולילנד הגיב ליוסי בתאריך 21/03/2023, 15:27

היי יוסי
לפי מיטב ידיעתי קניה אוטומטית אפשרית רק בבנק. לטעמי זה לא שווה את העלויות המופרזות אך כל אחד ושיקוליו.

יוסי הגיב לזיק הולילנד בתאריך 21/03/2023, 15:36

כן, העמלות בהחלט יקרות. תודה רבה !

Meni בתאריך 25/03/2023, 09:58

הי זיק, שאלה.

יש לך תובנה/המלצה לגבי קרן מחקה [ישראלית כמובן] מנוטרלת מט''ח או לא?

זיק הולילנד הגיב לMeni בתאריך 26/03/2023, 18:10

אישית אני נגד גידור מט"ח. התייחסתי לזה בכל מיני הזדמנויות. קרא למשל את פוסט עם סיכום שנת 2022 עם התייחסות לנושא: פוסט

שגיא בתאריך 13/06/2023, 21:08

שלום,
קניתי אתמול 2 קרנות מחקות( מתחיל ב 51)
ועד היום הם פשוט לא זזו, לא עלו ולא ירדו פשוט לא מגיבות.
כמובן שהן בסטטוס ביצוע מלא

אשמח לתשובה לפני שאתפטר מהן
תודה

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.