1. לקצרים בזמן - כל התורה בפוסט אחד!
  2. מבוא
  3. מהו מדד?
  4. פיאסקו ההשקעות המנוהלות (עתידי)
  5. מהן קרנות נאמנות?
  6. מדידת ביצועי תיק השקעות
  7. עקרונות בבניית תיק השקעות
  8. מה שמים בתוך התיק?
    • אבני הבניין של תיק השקעות (עתידי)
    • ארגז הכלים המנייתי המסונן (עתידי)
    • הרכבת פלח המניות המושלם
    • ארגז הכלים האגחי (עתידי)
    • נכסים משלימים (עתידי)
    • הבשורה האירית בשקלים (עתידי)
  9. שלבי הקמת התיק
  10. תיקים לדוגמא
  11. תחזוקת התיק
  12. לקריאה נוספת

שיטת האיזון הפשוטה בעולם

01/10/2023 | 12 תגובות | 8 דקות קריאה

זהו פוסט "חכם", הנתונים שלו מתעדכנים באופן תדיר ואוטומטי. יתכנו טעויות או שיבושים בנתונים. אשמח אם תעדכנו אותי במייל או דרך הפייסבוק אם תזהו בעיה כלשהי.

בואו נשים דברים על השולחן, אנשים נרתעים לפתוח תיק השקעות בניהול עצמי עקב חשש מהתעסקות שתהא גדולה עליהם. אפילו אם ברור המבנה הדרוש של התיק בהיבט של הקצאת הנכסים ואפילו קרנות הסל הספציפיות, החשש מטביעה בתוך סבך הפעולות הטכניות מול מערכת המסחר עלול להוות חסם של ממש.

אחד החסמים העיקריים הוא העיסוק באיזון. למי שטרם שמע על איזון כדאי לקרוא את פוסט הסקירה הזה.

נתקלתי במקרים שפחד מאיזון גרם להדרת רגליים גורפת ממסחר עצמאי. רתיעה כזו חוטאת למציאות ומפספסת לגמרי את מהות האיזון. בתמצית, לאיזון מטרה לשלוט בסיכון דרך הצמדות גסה למשקלים שנקבעו מראש לכל פלח. אין מטרתו לשלוט בחיינו ולאמלל אותם.

ככל שפלוני צולל בחומרי הלימוד הוא נחשף יותר ויותר לקונספט האיזון ומתחיל להפנים את חשיבותו. לעתים בתהליך הוא נוטה להפריז בתפקידו, חשיבותו ומקומו של האיזון בחיי ההשקעה. בנקודה הזו מתעוררים גם הספקות: איך לאזן? עד לאיזו רמת דיוק לאזן? באיזו תדירות לאזן? האם לכפות אירועי מס על התיק באיזון?

תוך כדי חיי ההשקעה האיזון עלול לעורר חרדות של ממש. האם שגיתי אם לא דייקתי בפעם קודמת? איך לתקן אם לא איזנתי כשורה ברכישה קודמת? מה לעשות אם שכחתי לבצע רכישה במועד הקבוע? כיצד לפעול אם לא היתה יתרה מספקת לרכוש יחידות של הנייר שמעניין אותי?

כל התהיות והדילמות האלה נובעות מחוסר העמדה בפרופורציה של משמעות האיזון. קריאה מרובה, על אף יתרונותיה, עלולה להוביל לתחושה שאיזון הוא מטרה בפני עצמה שיש לקדש במקום לתת לאיזון את מקומו הראוי בתור אמצעי לויסות סיכון של התיק ותו לא. אבל החששות נובעים גם מהיעדר כלים פרקטיים ופשוטים שמנגישים את מלאכת האיזון ומפשטים אותה.

מטרת העל שלי באתר זה היא לספק כלים פרקטיים מוטי ביצוע שיניעו לפעולה ויפיחו תחושת ביטחון ש"השד לא נורא כל כך". מעל הכל אני מקדש פשטות ובלי ספק מכל שיטות האיזון זו שתוצג היא הפשוטה מכולן.

איזון לא צריך להרתיע. מטרת הפוסט, השיטה והמחשבון להקטין את האיזון לפרופורציה הראויה לו - אפיזודה שולית בחייכם.

קונספט שחובה להפנים בכדי לאמץ את השיטה שתיכף אציג

כשמפנימים את תפקיד האיזון ומקומו מגיעים לתובנה שאיזון לא צריך להיות מושלם, לבטח לא בכל רגע נתון. איזון זה מסוג הדברים שניתן בלי למצמץ לדחות אותו למועד מאוחר יותר. אין כל בעיה שברגע נתון משקלי הנכסים השונים יהיו בחריגה של 2% ואפילו 5%, כל עוד אנחנו מווסתים אותם בהמשך.

השיטה הנוכחית ממנפת בדיוק את הרעיון הזה בכדי ליצור תהליך פשוט מאוד וכזה שרואה באיזון משימה לטווח ארוך בלי להפוך את הדיוק הרגעי באחוזים למטרת על.

איך עובדת השיטה?

השיטה המיושמת במחשבון שיוצג בהמשך, דורשת הזנה של משקלי היעד המקוריים באחוזים של התיק (כלומר לפני שהאיזון של התיק הופר). בנוסף לכל נייר יש להזין את שוויו הנוכחי, כלומר כמה בשקלים יש לכם בכל נייר באותה נקודת זמן. המחשבון יאמר לכם באיזה נייר להשקיע באותו חודש.

השיטה היא יישום של שיטת בקרה פשוטה ביותר שלוקחת משקלי יעד של התיק ובוחרת נייר בודד שחורג באופן הניכר ביותר מההקצאה כלפי מטה בתור הנייר שיש לרכוש באותו חודש. כן, כן, בכל רכישה חודשית נדרש לרכוש נייר בודד וזה יספיק. זו לא טעות, נייר יחיד. אולי זה mind-blowing אבל זו העוצמה האדירה של השיטה בפשטותה ולאורך זמן ההתכנסות מובטחת אל עבר המשקלים הדרושים.

לדרך זו כלל לא משנה מה תנאי ההתחלה של התיק, הוא יכול להיות מאוזן מאוד או לחלופין רחוק מאוד מאיזון. החישוב יבחר ביחס למצב נתון את הנכס המתאים ביותר לרכישה בכדי לשאוף לאיזון.

עוד משהו שהוא כלל לא טעות - זה לא משנה מה גובה ההפקדה החודשי אפילו אם הוא שונה בכל פעם. כלומר בלי קשר לסכום שאתם מפקידים בחודש מסוים, תוכלו עדיין לשים את כולו על הנייר הבודד שעולה בגורל. איך יתכן הדבר? אם קיבלתם בונוס חריג בחודש מסוים ושמתם הכל על הנייר הזוכה אז ברכישה הבאה השיטה תפצה ותדחה רכישה מחודשת מאותו נייר. זה עובד.

כל זה יושם לנוחיותכם במחשבון האיזון הפשוט בעולם שתוכלו להיעזר בו בקניות הקבועות שלכם. אם תגללו עד לסוף הפוסט הוא מוטמע גם כאן.

יתרונות השיטה החדשה

השיטה הזו טומנת מספר יתרונות:

  1. קבלת ההחלטה אודות הנייר הנרכש היא עניין של דקה ואולי פחות - הזנה של המשקלים הדרושים של התיק ושל היתרות בכל נייר נכון ליום הרכישה ולחיצה על "חשב".

  2. רכישה של נייר בודד בתיק בכל פעם. זה די מטורף, אבל זו בשורה מצוינת במיוחד לחבר'ה שלא סובלים את הרכישה החודשית. פעולת רכישה אחת בלבד מצמצת חיכוך עם התיק ואת החרדה הדי נפוצה של "האם קניתי בגבוה יומי"?

  3. צמצום עמלות מסחר - בייחוד כשמדובר ברכישה בסכומים קטנים של אלפי שקלים, נמנעים ממצב של רכישה קטנה מאוד בהרבה ניירות שמחויבים לפי עמלת מינימום (דבר המנפח עמלות מסחר).

  4. הפחתת מקרים שאין מינימום דרוש לביצוע רכישה. תארו שיש לכם 3500 ש"ח להשקיע ואתם צריכים לקנות גם אינבסקו סנופי שעלותו מעל 3000 ש"ח ליחידה (נכון לספטמבר '23), גם אירופה וגם שווקים מתעוררים. כשרוכשים רק נייר אחד הקשיים האלה קטנים כי לא צריך לשבור סכום קטן על פני הרבה ניירות. בכל זאת אין לכם מספיק לרכוש את הנייר הדרוש? לא קרה דבר, חכו חודש שתחסכו עוד קצת והריצו מחדש את החישוב.

  5. ספציפית זה מעולה לתיק פטור כגון קרן השתלמות שבו ההפקדה החודשית היא יכולה להיות כמה אלפים בודדים. למשל אם מופקדים לכם 2000 ש"ח ובתיק תרצו לקנות יחידות שעלותן קרובה לזה (למשל 1600 ש"ח ליחידה בסנופי איישרס או 3000 ש"ח ליחידה בסנופי אינבסקו) השיטה תסייע רכישה קלה יותר מאחר ובכל רכישה נדרש נייר בודד בלבד.

  6. השיטה מאפשרת לצמצם אירועי מס. בהינתן מצב תיק רחוק מהקצאת יעד ניתן לתקנו לאורך זמן דרך רכישות בלבד ובכך לקבל דחיית מס.

  7. מה שמייחד שיטה זו הוא הרובסטיות המוחלטת קמעה שלה. ניתן להתחיל מכל מצב שהוא, אפילו אם הוא רחוק מהקצאת היעד הדרושה. מנגנון התיקון יתחיל לפעול באופן מיידי.

  8. מה קורה במצב שרוצים לשנות משקלים תוך כדי תנועה? לא בערך, אלא בדיוק, השיטה תקפה גם במקרה זה מאחר והיא פועלת ביחס לתנאי פתיחה כלשהו. עד כדי כך עוצמתה בפשטותה. פשוט שנו את האחוזים המוזנים והשיטה תתחיל לתקן את הרכישות באופן שמשקל כל נכס ישאף להקצאת היעד שלו מנקודה זו ואילך. למעשה המשמעות מרחיקת הלכת היא שניתן לאזן תיק בקלות שבני אדם לא מפנימים ללא כל אירוע מס!!.

אפילו אם יש לכם 18 ניירות בתיק, רכישה של אחד בכל חודש על פי מה שיוציא לכם המחשבון המצורף תספיק.

פשוט רוכשים ושוכחים מזה. אם לא מדויק, זה לא מעניין, תמיד יש את הרכישה הבאה שתתקן.

מה בכל זאת התנאים לשימוש והסייגים?

השיטה מבוססת על הנחה שיש רכישות עתיות למשל ברמה חודשית או רבעונית. אם ידוע לכם שאתם לקראת תקופה של עצירת הפקדות אז עדיף לאזן בשיטה הרגילה של ניסיון להבאה מיידית של כל נייר למשקל היעד. לטעמי זה מצב איזוטרי אבל חשוב עדיין לציינו.

אם אתם רוכשים בפעם הראשונה בסכום גבוה או אם קיבלתם סכום חריג מאוד ביחס לרכישות שוטפות ניתן לפזר אותו לפי משקלי התיק הרגילים. זאת בכדי לזרז התכנסות עתידית. למשל קיבלתם 100K כשבדרך כלל אתם קונים ב-10K ואתם קונים "שילוש קדוש"? רכשו ב-60K סנופי, ב-25K אירופה וב-15K שווקים מתעוררים. כשתשובו לרכישות רגילות, חזרו להשתמש בשיטה.

לא ניתן להוריד משקל של נכס כלשהו ל-0 מוחלט אלא רק למספר סופי (כמו 5% למשל). אם בכל זאת תרצו ירידה של נכס כלשהו ל-0% יהיה עליכם למכור אותו. במתמטיקה זה נקרא שבאמצעות השיטה הנוכחית המשקל יכול רק לשאוף אסימפטוטית ל-0% אך לא להיות בדיוק 0% בלי מכירתו של הנכס שרוצים לבטל.

אבל רגע, זה טוב רק אם מזרימים כסף לתיק, מה עם יתר המקרים?

ראשית, כן, כאמור השיטה מתאימה רק כאשר יש הזרמה של כסף לתיק. עם זאת, בלוג זה מקדם חירות כלכלית שנגזרת מהפקדה שוטפת לתיק ברמה חודשית או רבעונית. לאחר הגעה ליעד, למשל על פי כלל 300, מתחיל שלב המשיכה, גם כן ברמה שוטפת. אז, הלכה למעשה, בסיטואציה לגמרי לא מופרכת ואף רווחת, התיק מצוי תמיד במצב של זרימה פנימה או החוצה באופן שוטף. על כן, השיטה המוצגת בפוסט זה לגמרי אפשרית לשימוש.

דוגמאות

הערה: סימולציית המחשבון משתמשת בתשואה אקראית בטווח [0, 2*r], כלומר בממוצע תשואה שנתית של 5% אבל עם פיזור אקראי סביב זה בכדי לבחון התכנסות של השיטה בתנאים משתנים.

התחלה מ-0

תיק נפוץ שקוראי בלוג זה מאמצים הוא "השילוש הקדוש" על סמך גלריית תיקי השקעות. תיק זה מורכב מ-60% במדד ה-S&P 500, עוד 25% במניות אירופה ו-15% בשווקים מתעוררים. אם משקיע מתחיל מ-0 וקונה בכל חודש ב-3000 שקלים כך תראה סימולציית הגעה לאיזון, בפשטות תוך רכישת נייר בודד בכל חודש. כבר כעבור 12 חודשים המשקלים קרובים מאוד ליעד: 61.3%, 23.1%, 15.6%. ככל שחולף הזמן יש התקרבות נוספת להקצאת היעד. מוזמנים להשתמש במחשבון המוטמע בדף לבחינת פרקי זמן גדולים יותר או משקלים אחרים.

Responsive image

התחלה מחריגה גדולה מהקצאה דרושה

לא אחת נדרש המשקיע לשנות משקלים באופן ניכר בתיק שלו ולא רק לתקן משקלים קיימים. מקרים בהם יתכן הדבר יכללו משקיעים שהחליטו לשנות הקצאה, או למשל הוסיפו נייר לתיק שלא היה בו קודם או שטעו באחת הרכישות הקודמות. בכל המקרים הללו אין, בניגוד לסברה הרווחת, כל צורך לבצע מכירה אלימה ולכפות אירוע מס. ניתן פשוט להיעזר במנגנון הפשוט והעוצמתי שמוצג כאן בכדי לכייל משקלים תוך כדי רכישות חדשות.

בדוגמא הבאה קיים תיק ברשות המשקיע בו 70K מושקעים במניות, 20K באגרות חוב בינוניות ו-10K באגרות חוב קצרות, כלומר תיק יחסית אגרסיבי המתאים לשלב הצבירה. המשקיע מחליט לקראת יציאה לפרישה לעבור להשקעה סולידית יותר של 40% מניות, 35% אגרות חוב קצרות, 10% אגרות חוב בינוניות ו-15% בזהב.

במידה ובכל חודש המשקיע מפקיד 5000 ש"ח, תוך כ-20 חודשים התיק מאוזן כמעט לחלוטין ולאורך זמן רק הולך ומתקרב להקצאת היעד.

Responsive image

התנסו בעצמכם

הטמעתי כאן את המחשבון כדי שלא תצטרכו לזגזג בין הפוסט למחשבון בדף אחר. פשוט הזינו משקל ומצב תיק נתון וראו איך לאורך זמן התיק מתקרב למשקלים שבחרתם. שחקו עם מצב הפתיחה, הוא יכול להיות מאופס (תיק חדש) או אקראי לגמרי (תיק רחוק מאיזון או תיק שהחלטתם לשנות בו הקצאה).

נתונים כלליים
מצב התיק

כינוי לקרן משקל יעד שווי נוכחי

אין תוצאות להצגה

טרם נרשמו הנחות יסוד

מה הלאה?

פיתחתי את שיטת האיזון הפשוטה ביותר שיכולתי לראות בעיני רוחי, אחת שאני משתמש בה בעצמי. שיטה שנותנת לאיזון בדיוק את מקומו הייעודי - מנגנון רב עוצמה לויסות סיכון אך בד בבד אמצעי פשוט ליישום ולא כזה שירחיק משקיעים מהשקעה בניהול עצמי.

במידה והוסרו החששות שלכם בעקבות הפוסט ופניכם מועדות לתיק השקעות שתנהלו לבד, בדקו גם ההצעה המשתלמת הבאה.

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד: 0.07% לכל הניירות בשקלים (קרנות מחקות, קרנות סל, מניות). עמלת מינימום של 3 ש"ח.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

זיק הולילנד אהב את זה

הפרק הקודם: איזון

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

12 תגובות

משקיע מתחיל בתאריך 01/10/2023, 18:41

היי זיק,
תודה על התוכן :)

יש לי שאלה פשוטה - אם משקיע מסוים משקיע לפי השילוש הקדוש ורוצה להמנע מאיזון, לא עדיף לו פשוט להשקיע במדד עולמי כמו ACWI WORLD?

זיק הולילנד הגיב למשקיע מתחיל בתאריך 01/10/2023, 18:51

אפשרי לבטח

מיקול בתאריך 04/10/2023, 09:16

תודה על הפוסט, אני בתחילת הדרך אבל היה לי סכום חיסכון גדול יחסית (שבילה זמן מיותר בעובר ושב) פתחתי חשבון מסחר וחילקתי אותו לפי תיק כל העונות. למרות שהמצב נראה כרגע די עגום (רק ירידיות מאז שהתחלתי) אני מנסה להתעלם. השאלה היא לגבי איזון התיק. מכוון שרוב ההפקדה למעשה בוצעה התיק לא מתבסס על בניה הדרגתית של הפקדות חודשיות. איך ומתי אני מאזנת אותו? האם לחכות שאפיק אחד יעלה מספיק קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב למיקול בתאריך 04/10/2023, 15:45

היי, השיטה מתאימה למצב שיש הפקדות שוטפות. אם יהיו כאלה, ניתן להשתמש בשיטה. אם לא יהיו יותר הפקדות אז תדרשי למכור ולקנות. לא הייתי מגזים עם זה ועושה זאת רק אם תהיה חריגה מעל 5% בנכס מסוים.

עידו בתאריך 04/10/2023, 13:50

תודה רבה זיק
אבל לצורך הדוגמה אם אני משקיע בשילוש הקדוש
אני מאזן כל חודש עי רכישת שלושת הקרנות כל רבעון
אם אתחיל עכשיו לקנות כל רבעון קרן אחרת
איך אדע מה המשקלים הנכונים לאחר תקופה?
כיום אני מסתכל על התיק ורואה כיצד המשקלים מתעדכנים מעצם
אבל אם פתאום יהיו באותו רבעון עליות ב SPY וירידות באירופה
אאבד את המשקל הנכון

זיק הולילנד הגיב לעידו בתאריך 04/10/2023, 15:44

השיטה מדויקת לחלוטין אם אתה רוצה לשמור על המשקלים המוגדרים מראש. אם הכוונה שלך שגודלה של ארה"ב, אירופה ו-EM משתנה באופן דינמי אא תוכל להכניס למחשבון את המשקלים העדכניים. סתם לדוגמא 57, 28 ו-15.

עידו הגיב לזיק הולילנד בתאריך 04/10/2023, 15:47

היה נחמד אם המחשבון היה מעודכן גם עם הערכים המעודכנים של השילוש הקדוש
כי זה לא כזה פשוט למצוא אותם ולחשב אותם כל פעם מחדש

משה בתאריך 06/10/2023, 19:52

היי קראתי טור ישן יותר שלך בנושא אגח. אני מתכוון לרכוש אגח ממשלתי שקלי לטווח ארוך מאוד 30 שנה. ההנחה שלי שהריבית תעלה כנראה עוד קצת ואחכ תתייצב ותרד. הקניה נעשית במנות כל פרק זמן מסויים. מבלי לתת יעוץ האם לדעתך זאת פעולה הגיונית. אני מבין את התנודתיות הרבה במחמ כזה ארוך. השאלה במידה וההנחה שלי תתגשם האם זאת הקניה הכי טובה או שאגחים קצרים יותר. לוקח בחשבון קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב למשה בתאריך 23/10/2023, 14:53

ההיגיון הוא נעילת ריבית ליותר זמן. זו הגנה מסיטואציה שהריבית תרד מתישהו.

אריה בתאריך 03/11/2023, 06:30

למה אתה נותן במת פרסום לברית החדשה ?
זה ספר התורה הנוצרי!!!!!אנחנו יהודים שמסרו נפש במליוניהם לאורך ההסטוריה על היהדות

איתי בתאריך 03/01/2024, 12:57

למעשה ניתן להשתמש בשיטה כבר מההפקדה הראשונה לא? תמיד מעגלים מספר יחידות למטה כך שיש חריגות קטנות כל הזמן ועם החיסכון בעמלות זה נראה לי פתרון מצויין

עידו בתאריך 10/02/2024, 12:57

מעניין מאד

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.