זיק של תקווה - פרק 4

25/03/2023 | 18 תגובות | 12 דקות קריאה

התאריך המדויק תלוי באיך אני סופר, איזו הוצאה ותשואה אני מכניס במחשבון, אך יש לפתע אמת שלא ניתן יותר להתכחש לה - השנה הקלנדרית תחליף סיפרה פעם אחת, גג פעמיים. וזה נגמר.

החלטתי דווקא כך לפתוח את הפרק הזה כי יש לי פעילות קיבה מואצת כשאני חושב על זה.

מי אתה ומה אתה רוצה מחיינו?

לטובת מי שמגיע לפרק זה מקישור, מגוגל או מכל דרך מבלי להכיר את העבר, פיטצ' של 3 משפטים. פרק זה סוקר אבן דרך במסע שלי לחופש כלכלי. מסע שהחל אי שם לפני 4 שנים כשהבנתי שגבול לכל תעלול, להיות שכיר בשוק העבודה זה לא עבורי. הדרך שבה בחרתי כללה צבירת הון שיספיק לי כדי מימון הוצאותיי מתוך מקורותיי העצמיים שיחליפו לחלוטין את תלוש השכר. מטורף ככל שזה נשמע, ברגע שהכנתי תוכנית ראשונית, וככל שדייקתי אותה הבנתי שמדובר במשימה ברת השגה בתוך פרק זמן סביר בהחלט.

מדובר במסע מסחרר שדברים רבים משתנים בו וגם השקפת עולמי. אסקור את השינויים שחלו מאז פעם קודמת.

8 חודשים בעבודה חדשה

ממש בטרם פרק 3 החלפתי עבודה מאחר וכבר לא יכולתי לשאת את השחיקה שבחוסר עשיה בעבודה הקודמת. עד כה זה מתברר כשינוי חיובי כמעט מכל הבחינות. המשכורת עלתה בכ-20% נטו. ההבדל הזה מהווה חמצן גם נוכח עליות המחירים שהשפיעו על משק הבית שלנו וגם נותן דלק להגברת חיסכון והעלאת הילוך במסע שלי אל יעד הפרישה המוקדמת. אחד משניים יקרה - או שאפרוש מוקדם יותר או שאפרוש באותו זמן עם הון רב יותר. רע זה לא יכול להיות. בעבודה הנוכחית יש עניין רב יותר ואתגרים שהיו חסרים לי בעבודה הקודמת. השינוי הזה גורם לי להפנים שאיני בנוי לבטלה ויש ערך בלמצות כל פרק בחיים אפילו אם תחום בזמן הוא.

לא הכל ורוד ויש פאקים גם בעבודה הנוכחית. לא ציפיתי אחרת. כשאתפטר, בעתיד הלא רחוק, לא אתגעגע ללהיות שכיר ולהיותי תלוי בתלוש השכר. אבל אם לשקלל הכל, בהחלט רב הטוב על הרע.

להיבט נוסף אתן מקום של כבוד בחלק הבא.

הערך הבלתי נתפס של עבודה בקרבת הבית

מאז התחלתי לעבוד בעיר מגוריי חיי השתנה ב-180 מעלות. לא עוד לחץ בוקר. לא עוד השכמה אולטרה מוקדמת כדי לצאת לדרך טרם הפקקים. לא עוד לא רואה את ילדיי בבקרים.

מנהל כעת את חיי בגמישות. משלם אמנם מחיר של חזרה מאוחרת יותר בכשעה, אך הרווח מצוי כמעט בכל מישור. כעת אני זמין לכל בלת"ם באמצע יום. אני מסוגל לבצע בקלות יתרה מטלות קטנות אך נחוצות תוך כדי יום עבודה. ההגעה לעבודה הפכה ממשימה שוחקת שגוזלת זמן יקר מחיי, לחלק קצר ואף מהנה משיגרת יומי שאני יכול לתמרנו בכל דרך שארצה ואף לנצלו לכושר גופני. בכל יום בוחר אם להגיע לעבודה ברגל או בקורקינט חשמלי (ולפעמים גם באוטו) ולא נדרש לעמוד באף פקק. על זה נוספה האפשרות לעבודה מהבית שלא היתה בעבודה הקודמת. עם כל זאת, אולי ההבדל התהומי ביותר הוא היכולת להיות נוכח הרבה יותר בחייהם של ילדיי, אם זה בבקרים, אם זה ביכולת לצאת באמצע יום ולהקפיץ לאיזה חוג, אם זה להיות גמיש יותר לסיים בחלק מהימים מוקדם. זה פרייסלס.

גיליתי חיים נוחים יותר בכמה רמות. מסוג השינויים שלא ניתן ללכת לאחור בעקבותם.

מחשבות על הפרק הבא מציפות ולא נותנות מנוח

כשמשהו רחוק מהישג יד, ניתן להדחיקו ולדחות את ההתמודדות עימו. אצלי לפחות, יש את הסטירה הזו שלפתע אני מקבל, שבה אני מבין ש"זה כאן" ולא ניתן לעקב עוד ההתעסקות עם המציאות המשתנה לנגד עיניי. אז אני מוצא את עצמי מהרהר יותר ויותר מה הלאה. יש הרבה רעיונות. יש אלמנטים ודאיים, יש כאלה שפחות. מאוד בא לי לכתוב דברים, אולי אפילו להתמקצע בזה. בוער בי להרצות, לא יודע מה ולא יודע לאילו פורומים, לא יודע אם בחינם או בתשלום, לא יודע אם מול גדולים או קטנים, העיקר לעמוד מול קהל. מדגדג לי ליצור מוצר ולצלול לעולם הזה של למצוא פיתרון לבעיות של בני אדם. אני כבר עושה זאת בבלוג, אבל אולי אקח איזה חלק מכאן ואעביר אותו עוד כמה רמות לכדי משהו שיכול לתת מענה לעוד אנשים.

הפחד של להגיע ליום הזה שתיכף מחשבון הפרישה המוקדמת יחשוף, מבלי שאני יודע מה הלאה, מפעפע ומתריע שבאף סיטואציה לא אוכל לסחוט את ההדק (מצטט את הסולידית בהקשר הזה) מבלי שיש גשר לשלב הבא.

Responsive image

ביטויים של חופש כמסע פסיכדלי אל הלא נודע באופניים, נוצר ע"י קוראי הבלוג.

התייעלתי בעוד כמה היבטים פיננסיים

החלפתי גוף IRA. גאה בי הזעם על דמי ניהול מופרכים לגמרי של 0.45% בגוף הקודם. עברתי לגוף שירותי בהרבה ולדמי ניהול שהופכים את ה-IRA לבעל משמעות ולא לכותרת נטולת תוכן.

לא בדיוק התייעלות, אבל סילקתי 2 הלוואות שהיו רשומות על שמי בסך כולל של 125K. מטרת סילוק ההלוואות היתה שיחרור קרנות ההשתלמות ממינוף בכדי להעבירן ל-IRA. מה שאיפשר לי את הסילוק הזה הוא קרן חירום נזילה בתוספת של קצב חיסכון חודשי גבוה שאיפשרו בזמן קצר מאוד להיערך לעניין.

נפרדתי מקופת גמל להשקעה על סכום של כמה עשרות אלפי שקלים שכל מטרתה היתה להוות מקור להלוואות במידת הצורך. הבנתי שדרך יעילה בהרבה לשרת צורך זה תהיה בפתיחת חשבון באינטרקטיב ברוקרס, וכך עשיתי. כעת יש לי חשבון ב-IBKR בו אני לא מתפשר על איכות ההשקעה ומחזיק קרן אירית צוברת, ISAC, ויכול בכל שלב ליטול הלוואה אטרקטיבית (באופן יחסי). הערה: אם גם אתם רוצים לעשות זאת, הבינו לעומק כיצד עובד מרג'ין!

משפט הקיום של התוכנית שלי שחשוב לי להשמיע אותו שוב

התיכנון שלי כפי שאציג אותו תיכף ממצה משאבים. עוד בפרק 1 צוטטתי את תומאס ג'פרסון כי עדיף לי חופש מסוכן על פני עבדות נוחה. זה לא השתנה. אני לא באמת חושב שהחופש שלי יהיה מסוכן, אבל הוא יהיה ללא שולי ביטחון מיותרים שרק דוחים את היציאה לחירות. בתוכנית יש מספיק מרווחי ביטחון מובנים ואין לי מה לעבות אותם. בהשקפה שלי הפרזה עם מרווחי ביטחון משמעה הישאבות לנוחות ודחיית ההתמודדות עם חופש בחירה שהחירות הפיננסית מביאה עימה.

מאחר ובגיל 40 לא באמת אהיה מסוגל לרבוץ על הספה עד יום מותי אל מול היצע הסדרות הביזיוני בנטפליקס, לבטח יהיו לי עוד הכנסות. שיתפתי בכמה רעיונות קודם. סבורני שינחתו בכיסי עוד כמה פרוטות שיפחיתו תלות בתיקי ההשקעות שלי.

תיכנון הפרישה שלי עבר fine-tuning רציני

כזכור, היו כמה וכמה שאלות פתוחות שנשאלתי וגם שאלתי את עצמי בנוגע למודל המשיכה שלי מהתיקים השונים, התייחסות לפנסיה, שולי הביטחון ועוד. על חלק מהשאלות לא ידעתי להשיב מאחר ולא היתה לי תשובה מבוססת נתונים.

הקצוות הפתוחים בתיכנון כפי שהשתקפו בפרק הקודם הפרו את מנוחתי. בסיועו של הקורא יעקב רוטמן, נכנסתי לטרפת של שיפור במחשבון הפרישה המוקדמת כדי לענות בצורה מושכלת לעצמי על כמה שאלות בוערות ועל הדרך לספק גם לגולשים כלים להתמודדות עם דילמות דומות.

עוד בטרם נצלול להגדרות וחישובים, כמה קווים מנחים בנוגע למודל המחשבון שמיישם את השקפותיי בנוגע לפרישה מוקדמת.


  • כנגזר מרעיון מיצוי המשאבים, המחשבון מניח מיצוי מלא של תיקי ההשקעות וקרנות ההשתלמות. איך יתכן הדבר? מרימים גבה קוראים מודאגים. אז, ראשית, עקב ההנחות המחמירות במודל, אפילו אם המחשבון אומר שהתיק אזל בנקודת זמן מסוימת, בפועל הוא יכול אף לצמוח. לא רוצים תיכנון כה גבולי? המשיכו לעבוד עוד 5 שנים אחרי שהמחשבון כבר הודיע לכם שניתן לפרוש. רוצים להסתמך פחות על התיק? עבדו יום בשבוע לאחר הפרישה. כלומר, אתם יכולים להכניס עוד שולי ביטחון לחייכם אך מבחינתי להכניס שולי ביטחון נוספים לתוך המחשבון זה מנוגד לרעיון המסדר מאחורי המחשבון וגם לאקסיומה שלאורה אני פועל - פרישה בזמן הקצר ביותר.

  • הפנסיה היא חלק מהותי בתיכנון, זאת הבנתי עוד בפרק הקודם. זנחתי את כלל 300 הבסיסי שבו התעלמתי מהפנסיה. כעת אני משתמש באפשרות שלוקחת פנסיה בחשבון ולמעשה מחלקת את הפרישה לשלבים עקרוניים. באופן גס, בשלב הראשון מנצלים את תיק ההשקעות וקרן ההשתלמות. בגיל מסוים מתחילים לקבל קצבה מקרן הפנסיה שמחליפה חלק ניכר מהמשיכה מהתיקים ואפילו את כולה. בהמשך הפוסט אדייק מתי בדיוק אמשוך מהפנסיה ומה.

  • אימצתי וריאציה מסוימת של מודל U עליו שמעתי לראשונה כאן. לפי המודל יש לצלוח כמה שנים ראשונות לפרישה בלי זעזועים מיותרים דרך הפחתה של הסיכון, למשל דרך העלאת הקצאה לאגרות חוב ממשלתיות. לאחר שצולחים כמה שנים ראשונות, יש להגביר חשיפה למניות. אני מיישם וריאציה של המודל דרך צריכה מהתיק הממוסה שכולל חשיפה לאגרות חוב, בטרם אצרוך מקרן ההשתלמות. באופן זה, אפקטיבית, החשיפה למניות עולה ככל שהפרישה מתקדמת כי לאחר מיצוי התיק הממוסה אני מגיע לקרנות השתלמות שכוללות מניות ותו לא. כך אחוז המניות המשוקלל יעלה מ-60% ל-100% ככל שהפרישה תתקדם מבלי שאני נדרש לבצע מכירות כפויות של מניות ורכישה של אג"ח כדי לכייל את ההקצאות.

  • חשוב לתת מילה בנוגע לאינפלציה ומקומה בסיפור. משיכה מתיקי השקעות לפי מחקר טריניטי היא בהתאם להצמדה למדד. גם את שכר הדירה ניתן להצמיד. גם התשואות אותן אני מניח הן ריאליות, על כן ניתן לומר שהאינפלציה "מצטמצמת".

בתוך המסגרת הבסיסית יש לא מעט מרחב לתימרון שכעת בעקבות המהפכה במחשבון, אני יכול לסגור קצוות בו:

  1. גיל קבלת קצבה מוכרת ומזכה מקרן הפנסיה - מחשבון הפרישה עבר עידכון שמאפשר לבחור מתי לקבל כל קצבה. הרעיון הוא שניתן להגיע לאופטימיזציית מס דרך המשחק באפשרויות. למשל, יש פטור משמעותי ממס על קצבה מזכה החל מגיל פרישה ועל כן יש היגיון למשוך אותה דווקא מנקודה זו ועד אז לנצל מיסוי מופחת על תיק השקעות החל מגיל 60. קצבה מוכרת, לעומת זאת, פטורה ממס מגיל 60 ועל כן ניתן לנצל זאת למשיכה מוקדמת יותר שלה. במשחקים שאני עשיתי עולה שאין לי טעם לדחות משיכה של אף קיצבה לגיל 67 ואני משתמש באפשרות של למשוך משתיהן בגיל 60. הסיבה שלמרות שהמיסוי על הקצבה המזכה מיטיב החל מגיל 67, אני מתכוון למשוך קצבה שגם מגיל 60 לא תמוסה בכבדות. בנוסף, הצבירה שלי בפנסיה גבוהה יחסית לצורך שלי בקצבה חודשית ועל כן הקדמת המשיכה ממצה טוב יותר את המשאבים ומקדימה במקרה שלי את הפרישה. שימו לב, שאולי במקרה שלכם, המצב יהיה שונה בייחוד אם אתם מכוונים לקצבה חודשית גבוהה בהרבה משלי.

  2. סדר משיכה מהתיקים - סוגיה מעניינת מאוד היא מה התיק ממנו יש למשוך קודם בכדי לצמצם תשלום מיסים (וכפועל יוצא להקדים את הפרישה) - קרן השתלמות או תיק ממוסה? ההיגיון לשקול משיכה מקרן השתלמות קודם הוא עקב עלותה הגבוהה יותר וגם עקב המיסוי המופחת על התיק הפרטי אחרי גיל 60. מנגד יש יתרון למשוך קודם מהפרטי כדי שלא יספיק לצבור עוד חבות מס. בבדיקה שעשיתי למקרה שלי עדיף לי למשוך קודם מהתיק הפרטי. זה מתכתב עם מודל ה-U שהזכרתי קודם. זה לא אומר שזה המצב במקרה שלכם! יש לבחון כל מקרה לגופו, ככל שהקצבה הנדרשת גבוהה יותר, מיסוי מופחת אחרי גיל 60 עשוי להטות את כף לכיוון משיכה קודם מקרן ההשתלמות.

  3. משיכה FIFO או LIFO מהתיק הפרטי - שם רגע בצד אם חוקי ואיך ניתן ליישום. בדקתי האם יש יתרון במקרה שלי למשוך LIFO. שיחקתי עם האפשרות הזו בקומבינציה עם שתי האפשרויות הקודמות שיש כמובן השפעה הדדית ביניהן. המסקנה שלי היתה שאין יתרון מהותי במקרה שלי ל-LIFO, בטוח לא כזה שהופך את הטירחה לכדאית.

סקירת הנתונים לחישוב תאריך עדכני לפרישה

כעת אסקור בתמצית את הנתונים שמשמשים לחישוב הזמן לפרישה מוקדמת, לרבות הכנסות, הוצאות, נכסים, הלוואות. כלל הנתונים עדכניים ל-28.02.23.


  1. התחשבות בפנסיה - הוספתי כאמור אפשרות להתחשב בפנסיה ובחישוב זה אני בוחר לעשות זאת.

  2. אחוז הביטחון ב"הגדרת המשיכה" - בחרתי ב-90%. המשמעות היא מה הסיכוי שהתיק הפרטי לא יאזל לפני הזמן שהוא מיועד לו. לקריאה נוספת בנוגע למודל אחוז הביטחון כאן.

  3. מאיזה תיק למשוך קודם? - תיק ממוסה. הסיבה היא לטובת מימוש מודל U שתארתי קודם וגם כי במשחק בין האפשרויות זו הנכונה עבורי.

  4. אסטרטגיית מס - משיכה FIFO. במשחק בין האפשרויות זו הנכונה עבורי. על כל פנים, התיק הפרטי כרגע רובו ככולו בבית השקעות ישראלי שמאפשר משיכה FIFO. במידה והמסקנה תשתנה בעתיד, אשקול לנייד לברוקר זר לטובת המכירה.

  5. עו"ש - יתרה של 69,300 ש"ח.
    קרן לשעת חירום דרושה - 60,000 ש"ח.

  6. הכנסות

    1. מיגיעה אישית (תיפסק בפרישה) - 20,000 ש"ח

    2. משכר דירה (תימשך אחרי הפרישה) - 2200 ש"ח

  7. הוצאות כיום - 9700 ש"ח בחודש.

    1. מתוכן, סך של 9000 ש"ח לטובת כיסוי חלקי בהוצאה משותפת. מדובר בחלק העיקרי של ההוצאה שכולל, מזון, תחבורה, דיור, בילויים, ילדים וחתול. בכדי לקבל פירוט בנוגע להוצאות המשותפות תוכלו לעיין בספר המקוון ב"כסף לא יפריד בינינו".

    2. מתוכן, כ- 700 ש"ח לטובת הוצאות אישיות (טלפון, ביגוד, מתנות, ביטוחי בריאות).

  8. הוצאות בפרישה - 9000 זו עליה ביחס ל"זיק של תקווה 3" (8500 ש"ח). הבכור סיים דרכו בצהרון מה שנותן פוטנציאל להפחתת הוצאה. מנגד, קשיי התפתחות אצל הקטן (אובחן על הספקטרום) יוצרים פתח לגידול הכנסות. בנוסף מתעורר חשק לפינוקים ותחביבים שהתחדד בעקבות נופש בחו"ל בו שהינו לאחרונה. על כן, נכון לנקודת זמן זו, נראה שהוצאה כזו תכסה את חלקי בהוצאה המשותפת עם באפר לפינוקים. הערה: כאמור יתכן גידול בהוצאות אך עקב כך כלל התשואות שנלקחות בחשבון הינן במונחים ריאליים.

  9. תיקי השקעות (פטורים וממוסים)

    1. תיק ממוסה - יתרה של 685,582 ש"ח. זהו התיק העיקרי והגדול ביותר שישמש בפרישה המוקדמת הקולט את כל ההפרש בין ההכנסות להוצאות (כ-12K בחודש). ד"נ 0.35%, הנחת תשואה לחישובים 5%. אחוז רווחים כיום: 0%. הרכב התיק מופיע כאן תחת "תיק זיק".

    2. תיקים פטורים - קרנות ההשתלמות שנפתחו על שמי במרוצת השנים. סך קרנות ההשתלמות בניהול אישי 350,000 ש"ח, ד"נ 0.35% (קופה+ניירות), הנחת תשואה לחישובים 5%.
  10. פנסיה - נתוני קרן הפנסיה

    1. גיל נוכחי - 38.

    2. צבירה בקרן הפנסיה - 467,940.

    3. טכניקת משיכה - למשוך הכל מ-60. במשחקים בין האפשרויות נראה שדווקא משיכה של כל הקצבה האפשרית החל מגיל 60 מקדימה את זמן הפרישה. זאת למרות המיסוי הפוטנציאלי על הקצבה המזכה. הסיבה היא צבירה גבוהה בקרן הפנסיה ביחס לדרישת הקצבה החודשית והמצאות במדרגת מס נמוכה.

    4. הפקדה חודשית לפנסיה - 4000.

    5. אחוז קצבה מוכרת - 30%.

    6. תשואה משוערת - 5%.

    7. דמי ניהול - מצבירה 0.15%, מהפקדה 1%.

מתי חיי ישתנו לנצח?

הנתונים שהוצגו הוזנו למחשבון הפרישה המוקדמת. רגע הפרישה המיוחל יקרה בפברואר 2025! תאריך זה מעט מאוחר יותר מהתחזית בפרק 3. הסיבות לכך שהתאריך התאחר הן שכלול מסיבי של האלגוריתם של המחשבון שלוקח בחשבון פרמטרים שלא נלקחו בחשבון קודם, כמו למשל ניהול שכבות רכישה בתיק השקעות, התחשבות במיסוי הספציפי לכל שכבה, הפרדה בחישוב בין תיק ממוסה ותיק פטור. סיבה נוספת היא הגדלת ההוצאה בפרישה.

אלו נתוני יום הפרישה כפי שמפיק המחשבון:

Responsive image

בתמונה הבאה המחשבון מציג את מיצוי המשאבים לאורך שנות הפרישה, על קצבאות הפנסיה, משיכה מתיק ההשקעות הממוסה' קרנות ההשתלמות ותקבולי שכר דירה:

Responsive image

לוח השנה לא עוצר במקום

כמה עוד פרקים יכתבו בסידרה "זיק של תקווה"? אין לי דרך לדעת מספר מדויק. אולי 2. אולי 3. לוקח גם בחשבון שדברים יכולים להשתבש ואולי פרק "fuck you money" ידחה עוד קצת. דבר אחד ברור לי - זה בלתי נמנע. הזמן עושה את שלו. אני לא דוחק בדברים. נותן לדברים לקרות ולעצמי להבשיל. מרגיש שככל שהזמן חולף, חתיכות הפאזל מתחברות וסוללות את הדרך ליקום חדש.

גיא עצמון, Raz ו-1 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

18 תגובות

גיא עצמון בתאריך 25/03/2023, 18:22

פרק מרתק ביומן המסע
אין ספק שהמספרים עושים סדר
הייתי שמח לפרק יותר איכותני (בגלל החששות שלי והדרך שלי) על הדילמות והיעדים
המטרות והחלומות שבדרך ובעיקר על השיתוף של בת הזוג במסע ובעיקר בדרך אל…

זיק הולילנד הגיב לגיא עצמון בתאריך 25/03/2023, 18:53

בהחלט חומר לפרק נפרד מחוץ לרוטינה של זיק של תקווה שבו אני מנסה לדחוס כמה שיותר נתונים. יהיה משהו כזה בקרוב, דווקא אוהב פוסטים שאני יכול להתפרע.

בוריס בתאריך 25/03/2023, 20:32

פרק מדהים.
במיוחד שהתחלת להרהר בנושא מה ההמשך. הוא מאד מעניין ולא פשוט. לפעמים כשחיים מלאים בהתעסקות יומיומית שוכחים מה באמת רוצים. גם מה שרוצים .. אני אומר:" צריך להתאמץ הרבה כדי לחיות חיים טובים". לא כל כך קל להרים את עצמך מהספה וללכת להנות מהים , סתם כי בא לך ואתה לא חייב :))

בעניין הוצאות. אתה חשפת כמה ילדים יש לך אבל הבנתי שיש ואפילו אחד עם צרכים מיוחדים. אני קרא עוד »

פיננסונימי בתאריך 26/03/2023, 08:40

כרגיל, תענוג.
התוכן שלך, חלק בלתי נפרד מהפיבוטים שלי בחיים.

Zadik Zadok בתאריך 26/03/2023, 17:23

עוד פרק מצויין תודה!
שאלה טכנית-
בנתוני יום פרישה מצויין בתיק השקעות ממוסה מעל מליון ובפרוט שלך יש קצת פחות מ700K מהיכן נובע ההפרש? מה פיספסתי

זיק הולילנד הגיב לZadik Zadok בתאריך 26/03/2023, 17:43

עוד שנתיים של חיסכון ותשואה

שיר בתאריך 28/03/2023, 19:57

לא התייחסת לעניין שכר הדירה שאתה משלם. האם אתה לא צופה עלייה בשכר הדירה בשנים הבאות? האם התכנון הוא לעבור לדירה קטנה יותר כאשר הילדים יעזבו את הבית? זהו שיקול חשוב מאוד בבניית תוכנית הוצאות חודשית

זיק הולילנד הגיב לשיר בתאריך 25/06/2023, 15:02

כל הסל מתייקר כל הזמן. ההשפעה של ההתייקרות היא כזו שעד לנקודת הפרישה יהיה עידכון כלפי מעלה של ההוצאה הדרושה. לאחר הפרישה, מחקר טריניטי שעליו אני נסמך מאפשר משיכה בהצמדה למדד.

Kletsman בתאריך 28/04/2023, 11:00

האם גם בת הזוג שלך חוסכת כמוך?

אתה תהיה בפרישה והיא תמשיך לעבוד?

זיק הולילנד הגיב לKletsman בתאריך 25/06/2023, 15:03

היא תוכל לפרוש אם תרצה בכך, יש לכך רזרבה. ביומן המסע אני מתייחס לחלק שלי באופן מנותק כי אין לה רצון לפרוש כרגע.

Tal הגיב לזיק הולילנד בתאריך 03/08/2023, 12:34

אתה מתייחס רק לעצמך בתור פורש ללא זיקה לאשתך למרות שחלק מהנכסים המניבים שלכם מאוגדים? וגם ההפרשה שלך/שלכם נלקחים כחלק מההון הפיננסי שנצבר בזכות שתיכם(או שגם הוא מופרד ולא הבנתי זאת). לא יוצא מצב שאתה "מלאים"(מלשון הלאמה) לעצמך דברים שאולי אשתך יכולה גם להנות מהם ואז בעצם הם מחולקים לא נכון?

משה בתאריך 01/07/2023, 20:24

זיק משהו אחד לא ברור -
דיברת על הכנסה משכר של 20,000₪, במידה ומדובר על שכר נטו, מדוע ההפרשה לפנסיה היא רק 4,000 לחודש?
אתה לא מפריש לפנסיה 20% משכר הברוטו? שבמקרה של 20 נטו צריך להיות מעל 35 ברוטו?
עוד שאלה - היחס בין קרן ההשתלמות לפנסיה מוזר . איך השווי שלהן דומה? לאחת מופרש 10% בחודש ולשניה 20% בחודש לאורך השנים

יובל הגיב למשה בתאריך 30/07/2023, 07:24

מניח שהוא מפריש באופן עצמאי כך שהאחוזים שונים מאוד

Tal בתאריך 03/08/2023, 08:32

אתה מתייחס רק לעצמך בתור פורש ללא זיקה לאשתך למרות שחלק מהנכסים המניבים שלכם מאוגדים? וגם ההפרשה שלך/שלכם נלקחים כחלק מההון הפיננסי שנצבר בזכות שתיכם(או שגם הוא מופרד ולא הבנתי זאת). לא יוצא מצב שאתה "מלאים" לעצמך דברים שאולי אשתך יכולה גם להנות מהם ואז בעצם הם מחולקים לא נכון?

רן בתאריך 15/12/2023, 19:34

היי, כיף לקרוא!
התשואה שעליי להכניס במחשבון היא ריאלית או נומינלית? מה נכון מבחינת האלגוריתם?

זיק הולילנד הגיב לרן בתאריך 15/12/2023, 20:26

ריאלית

רן הגיב לזיק הולילנד בתאריך 15/12/2023, 21:02

תודה רבה, אתה השראה!

גל בתאריך 18/02/2024, 07:17

היי זיק
לפי הבנתי אתה מתכנן למשוך 9000 שח לחודש ב״פרישה״
בעוד ההוצאות שלך למשפחה הן כ 18,000 ללא חופשות בחו״ל. האם זה נכון?
כלומר, אתה פורש ואשתך ממשיכה לעבוד עד גיל 67?
האם אתה לא חושב שההוצאות שלכם יעלו במשך הזמן עם ילדים גדולים (רכב גדול, חוגים, יותר אוכל, יותר צרכים, לימודים גבוהים וכו)

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.